Jump to content

ulwe

Forumdeltagare
  • Content count

    44
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

ulwe last won the day on November 16 2017

ulwe had the most liked content!

Community Reputation

7 Neutral

About ulwe

  • Rank
    Nykomling

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Ulf Westberg
  • Ort
    Älvängen
  • Locost-status
    Förbereder locost-bygge
  1. Wingnut

    Tack, rören för taket kommer på efter helsvetsningen av ramen. Ska göra en tube roller för de långa krökarna, och en ny 45 mm trissa för de snävare böjarna i den riktiga rörkrökaren. Hade tur på skroten o hittade en 125 mm alu-stång. 1 meter a 35 kilo, kan alu kallas lättmetall i alla lägen???? Än så länge får jag i motor/låda i ett stycke, hoppas det håller sig så.
  2. Wingnut

    .... och samma sak fast i datorn....... där det finns kylare/fläktkåpa/fläkt Spal 14 eller 16 tum, har bra erfarenhet där, 28 ampere motsvarar mycket luft.
  3. Wingnut

    Nu är framänden punktad och klar, riktigt skönt, bara helsvetsningen kvar. På bilderna syns: Flipfrontgångjärn, kommer att sitta längst fram, inuti en "splitter", på plan mark funkar det med 2 cm tillgodo. Oljefiltret går fritt från ramen, bara tur att det blev så. Den här motorn är unik med hur idiotiskt långt bort från motorn filtret sitter, de flesta är tvungna att sätta en adapter. Gott om plats för rattstång och grenrör. Brygga som håller ihop överdelen av maskinrummet, kanske overkill men känns OK. Återanvänder framvagnsbalken i alu i och med att jag använder fram/bakvagn som dom är. Bak är 3 stag justerbara, fram är cambern justerbar original, lade till 5mm justering i övre fästena för caster, med brickor. Servopumpen byts ut mot en Astra elhydraulisk pump. Och i slutändan kommer fördelarna (en per topp) att strykas för Coil On Plug istället. När pumpen och fördelarna är borta, öppnas möjligheten med en singelturbo, är sugen på det, har aldrig gjort en turbomotor förut. Med 0.3 bar ladd hoppas jag det fortfarande är besiktningsbart, ungefär som Volvo 940 LTT. Eller hur?
  4. Lösningar på mitt sätt

    Brukar använda play-doh för att kolla frigång, perfekt att kolla där det är trångt, att snitta med rakbladskniv. För att inte söla ner kan man ha en glad-pack ovanpå.
  5. Kul test, synd att det inte funkade fullt ut! Tror att det hänger på geometrin, sidoförskjutningen gör att pedalen vill vrida sig också, eller hur?
  6. Wingnut

    Punktar fast dom imorrn, så man kan fortsätta med ramen framåt. Dom riktigt jobbiga rören, som möter 3 andra rör i varje ände, dom gör jag plåtutbredning på i CADen, printar 1:1, klipper ut, sveper om stålröret, ritar av, bågfil o smärgel så det passar på förarsidan. Ritar av den mot högersidans rör, bågfil smärgel, klart.
  7. Wingnut

    Motorfästen, bakre är klart, använder gummikudden som följde med Tremec-lådan. Lexuskuddarna till motorn är gigantiska gummihydrauliska sorten, säkert bra att ta ut vibrationer, men.... siktar på att använda valpersättningskuddar, 25 mm höga dia 75 mm och knallhårda. Har en 15 mm distans under så det går att byta till mjukare ifall det inte funkar. Funkar det att ha dom horisontellt enbart? De flesta brukar ju va vinklade in mot motorn, så det blir som en vagga. Ett annat spår är ju då att ha runda bärarmsbussningar, styr ju åt alla håll.
  8. Wingnut

    Bakramen har vart under uppbyggnad ett tag nu, har gjort 12 av 20 konsoler för bärarmarna. Övre hyllplan i bagaget. Demonterbar brygga, svårt att få in slutväxeln annars.... Passar på att slå ett slag för krysslasern, rundstrålande horisontal + en vertikal linje, kombinerar den med en app på telefonen där det är annat än 90 grader. Några av bärarmsinfästningarna.
  9. Styvhet ram

    Kul att se att du jobbar på samma sätt som jag! Gjorde mängder av iterationer för att hitta en bra balans på vikt och styvhet. Missade helt den uppgiften om 3x som en utgångspunkt! Precis som du sätter jag en stor massiv balk för att skapa vridet, med ett Z-stöd under. För att få så riktiga siffror som möjligt är det bra om du kan hålla andra sidan så löst som möjligt, t.ex. i bärarms och stötdämparinfästningar. Bara tillräckligt hårt så beräkningen fortfarande går igenom, 2 styck i Z, en i Y och en i X borde räcka, och att den i alla andra riktningar och rotationer är fri. Ramen i bilden har bara en punkt hårt knuten, resten av pickup-punkterna håller bara i en riktning och tillåter rotation. Och ja, med plåtar blir det MYCKET styvare, min dubblade med 1 mm alu runtom kupe´n. Lycka till!
  10. Dämparlängd

    Samma här, har multilänk bak och dämparen sitter långt ut där. Hoppas att det går att modda lite fram, dämparen är 40% in där, på undre bärarmen.
  11. Dämparlängd

    När ni säger 50 bump och 50 drop, är ni på dämparen eller på hjulet då? Är ju en viss nerväxling däremellan. Har redan köpt mina dämpare med fjädrar, men räknar kallt med att få byta fjädrar minst en gång.
  12. Klarar inte siktfältet

    Jag fick godkänt när jag kompletterat med 2 såna här på yttre speglarna. https://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/lasta-och-dra/back-och-sidospeglar/vidvinkelspegel-pa9424sv
  13. Wingnut

    Kupe-sektionen är klar, så klar den kan bli nu, återstår stolsinfästning och rattaxelplacering för att veta var ifyllnadsrören fram gör bäst nytta. 6 "störtbursinfästningar" klara, 4 svetsade på plats de 2 bakre får vänta. Funderar på tankutformning kontra ljuddämpare i bak. 40 - 50 liters tank, 600 mm lång.
  14. Jonas, hur såg bafflingen ut i tanken du köpte? Din modifiering gjorde väl sakerna mycket bättre. Förresten, kul att du använder Golf-blinkers mk1, samma här. Obp har ett schema för swirl pot, med 2 pumpar kan man ju ha catchtanken var som helst i höjdled. Men smidigast är fortfarande att ha allt inuti tanken.
  15. Va, har Biltema sånt? Måste kolla mera på det, för pump med bra kapacitet.
×