ulwe

Forumdeltagare
  • Content count

    27
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

ulwe last won the day on June 6

ulwe had the most liked content!

Community Reputation

4 Neutral

About ulwe

  • Rank
    Nykomling

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Ulf Westberg
  • Ort
    Älvängen
  • Locost-status
    Förbereder locost-bygge
  1. Grunden är lagd, ska börja med mittunnel, så provade med hålsåg i pelarborren eftersom det är rundrör där. Funkade anmärkningsvärt bra, slipper att göra en tube notcher, yes. Nu testade jag med 40 mm, ska ordna 44 mm så fogen blir helt rätt. Pumpade ur bensinen ur Opeln, till nyinköpt 20litersdunk från Biltema. Gick bra att pumpa i, det går inte att hälla ut tyvärr, kommer bara 2 deciliter typ sen ställa ner den och släppa in luft för att få 2 deciliter till. Konstruktionsmiss?
  2. Rörkapandet och ihoploppandet går framåt, gör mittsektionen/kupe´n först. Vad är bäst, att punkta ihop hela ramen och sedan helsvetsa, ELLER helsvetsa kupe-lådan först innan man börjar med sektionerna för hjulupphängning?
  3. Tack för input, en av Ajdens var väl i en tidning för 3-4 månader sen, imponerande bygge, Tog en närmare titt på donatorbil2, som jag skaffade för 3 veckor sen, en Astra -99, den ruta har bara lite dubbelkrökning, i längsled 1 cm på 50 cm längd och på tvärs är det faktiskt oxå rimlig krökning, ser bra likt ut som det jag ritat. Behöver fräsa en mall, för att kolla. På Overhaulin var det en glasmästare som skar ner en ruta till passande storlek med rits och bränna av laminatplasten. Har en glasfirma bredvid jobbet, ska titta in där på måndag! Fastsättning med Butyltape eller Sikaflex. Vore vackert om man kunde göra en sarg i rostfritt vinkeljärn böjd runtom konturen, minsta dimensionen jag hittar är 15x15x3... men med skruvar svetsade i en sån ram blir det ju jämnt tryck utan bubblingar, och döljer sågkanten, både för glas och plast.
  4. Vindrutan är ett problem, har gjort den med lite, lite krökning så att man ska kunna spänna ner en plastruta på 5 mm tjocklek. Frågan är hur det funkar i lite högre fart, bubblar sig inåt och get ett förvrängt fisheye-perspektiv?? Dubbelkrökt vore bättre, men hur? Pluggmodell på insidan av rutan och varmluftspistol? Klä pluggen först med en tunn plåt för bra finish? Stålram på utsidan av rutan som tynger ner jämnt medan man värmer? Nån som har erfarenhet?
  5. Iso Grifo, den jag hittade hade man ju arrangerat dubbla lamporna snyggt. Luften funkar inte så bra med vassa kanter fram på huven, just nu ser lampområdet ut som en LeMans-prototyp fast utan täckglas. Vet inte hur jag ska kunna lyckas forma klarplast utan att det ser taffligt ut. 1994 hade maskin 245 häst, några borde finnas kvar. Turbofolket skruvar upp dom till 4 - 600 häst utan att öppna motorn. På senare årsmodeller bör man byta stakar. Ja, gjorde en DIY CNC i MDF, det ingick i de 2 år jag planerat bygget. Bordet tar L600 B350 H200 så om man multiplicerar det med 4 meter bil så blir det väldigt många klossar innan man fått ihop en karossplugg, vill inte göra den matematiken ännu.....
  6. Inspirationen är allt möjligt, i ett läge såg den ut som en förvuxen 911, sen Mercedes SLS. Ja TVR är med på kartan, och Viper, Ferarri 250 GTO you name it. Namnet blev Wingnut, men visst låter "1966 Bizzarrini GT 5300" betydligt fräckare! Bizzarrini! Synd att det är taget redan. Målet är i alla fall att ha en egen design, med neutrala attribut. Framlamporna är BMW E32/34, riktigt svårt att få till framskärmen med det, nu har det ett vettigt stuk utan att va snyggt.
  7. Nu är jag igång med rambygge, efter mycket ritande i datorn och samlat in de största delarna. Eftersom detta är forumet jag går till för info och ideér, detta "inte-en-7a-klon-bygge" hoppas jag passar in under övrigt? Iallafall, planen är att dra ihop ramen först. Därefter fräsa en plugg i frigolit eller Jackopur, ett lager väv med epoxi. Formar från den pluggen för att sen göra karossen. Från donatorbilen, Lexus LS400, tar jag motor (1UZFE) och hjulupphängningar inklusive servokuggstång. Adapterplatta mellan motor o vxllådan är klar, Tremec TKO600, liksom svänghjul, tryckplatta o lamell. En grej jag funderat mycket på är rideheight. Har nu satt 11 cm, med axelavstånd 2650 mm. Borde klara fartbulorna med det.....
  8. En gissning: Eftersom den batchen har mindre föroreningar än vad standarden kräver, så blev det den gången ett bättre stål. Stålstandarden sätter ju lägstanivån.
  9. Cobra Nogaro, den stolen ska vara designad för 3- och 4punktsbälte, någon som har en sån? Hittar bara återförsäljare i England och övriga världen, vill ju gärna provsitta innan man lägger en massa pengar på två såna. Eller tips på andra stolar som funkar med 3punkt OCH har sidostöd. Hade en Peugeot 306GTI förut, tyvärr är dom sällsynta på skroten.....
  10. Gu va snyggt, och då menar jag både bil och garage! Jag måste börja bygga nu...........man blir så sugen......
  11. Här är step o 2 bilder, lycka till! Mycket av materialet var sånt jag råkade ha hemma..... nån gång framöver ska jag göra för 45 mm rör oxå. bendpress_asm.stp
  12. Pressen/bocken är ritad i Pro/E, har du cad så kan du få filer, om inte så kan jag nog hitta några pdffer.... kollar imorrn.
  13. Inte en sådan, men ändå.... Gjorde först en bussningspress, kompletterade den sen med rörbockning. Eftersom matriserna är den dyra delen, och dom inte har mm-rör i USA, så gjorde jag egna. Först en i aluminium med 10 mm snävare bockradie än vad rörleverantören rekommenderade, funkade. Med inner-pilot svarvad i plast blev 30-röret 29 mm på smalaste stället, utan pilot 27.5 - 28 mm. Good enough. Gjorde oxå en större bockradie med matris av ek, funkade det med!!! Enda investeringen var plast till yttre matrisen från Maskindelen + rörämnena förstås. Blev klar med övre bakre bärarmar förra helgen, gott.
  14. Har du kollat på folkabubblans list mellan skärm och kaross? Läppen som man klämmer fast den med borde vara cirka lika i mått med din ramprofil. Heter nog kederlist...?
  15. Dags för en uppdatering nu! Cobran är såld, så en ny avatar vore på sin plats. Någon här med kunskap om hjulgeometrier? Närmare bestämt Ackerman. Har tänkt att ta axlar rakt av, in i eget rambygge. När jag då vill korta axelavståndet några decimeter så blir väl Ackerman-geometrin fel? Kompensera detta med att flytta styrväxeln? Som i sin tur påverkar "aktiv toe"? Eller bryr jag mig för mycket?