Jump to content

JTZ

Forumdeltagare
  • Posts

    21
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

JTZ last won the day on August 15 2016

JTZ had the most liked content!

Reputation

3 Neutral

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Jonny Thomsen
  • Ort
    Vänersborg
  • Locost-status
    Locost-intresserad

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Bra eller dåligt skick spelar ingen roll. Tel: 0704227374. SMS:a först. Mvh /JT
  2. Hej alla! Fick ju möjlighet att köra några olika sjuor unde bandagen. Tänkte lämna lite generell feedback på mina upptäckter. Fotstöd: Flera av bilarna hade varken klackstöd och fotstöd för vänster fot. Vet att det kan vara svårt med plats för fotstöd men klack borde gå att fixa. Man vill som förare trycka sig lite bakåt, in I stolsryggen, för att få bra stöd I sida vid kurvtagning. Om man inte får detta stöd så hänger man helt omedvetet I ratt och växelspak! Man minskar då förmågan att känna feedback I ratt och likaså kroppen. Pedalposition: Flera av bilarna hade väldigt stor skillnad på pedalhöjd. Gas och broms behöver vara I samma höjd så man bara behöver flytta foten I sida! Annars risk att man fastnar med foten. Om man fastnar I gaspedalen är väl inte hela världen men broms är ju inte så bra! Dessutom tar det tid att flytta foten I höjdled också! Balans: Det var en jämn fördelning av under resp. överstyrda bilar samt bilar som nästan var I balans. Så det finns lite o göra där. Resp. ägare fick förslag på ändringar av fjäderkostnanter. Hörnvikt: Flera bilar hade inte hörnvikten under kontroll! Eftersom alla bilarna har ställbara dämpare så är det en small sak att väga upp hörnen på bilen. Gör körningen så mycket roligare om bilen beter sig lika I höger och vänstersvängar. Om hörnvikten är fel så blir det svårt för mig att föreslå ny fjäderkonstanter för att ta sig till balans. Bromsar: Endast två bilar hade bromsar som kändes bra. Vanligt med en pedal som sviktar och är tungtrampad. Det är kanske bara är jag som är lite överkänslig för detta. Tungtrampad indikerar att man har stor/stora huvudcylindra. Borde ge en fast pedal!? Så min misstanke är att hela konsolen där pedaler/huvudcylindrar hänger rör på sig när man trampar hårt. Eftersom det är en ganska lång hävarm på bromspedalen så blir en liten rörelse I konsolen en stor rörelse på pedalen. Låt en kompis bromsa hårt medans du kollar hur mycket konsolen sviktar. Glömde ge feedback angående ett par saker: En bil hade väldigt små backspeglar. Detta gjorde att jag lämnade plats på båda sidorna nedför rakan vilket var tur eftersom jag inte såg att Jocke var pågång att köra om mig! En bil (tror den var ljusgrön) bottnade I chassit = sprutade gnistor enligt Jari. Du åkte med men vet inte om du hörde detta själv. Läge o kolla vad det är för mtrl som har lämna chassit :-) Tack för provkörningarna. Var helt slut efter dagen! Högerstyrda, Vänsterstyrda, Sekvensiella lådor, Paddlar, snabb styrning, långsam styrning, .. en salig blandning! Alla ser ungefär lika ut men helt olika att köra :-) Mvh /Jonny Thomsen (070-4227374 ifall någon vill ha hjälp med att sätta upp sin sjua. Prata in meddelande så ringer jag tillbaka)
  3. Blir småvägar via Brålanda och Dals Rostock till Håverud. Vidare mot Dals-Långed Över fjället. Sen en liten omväg mot Bäckefors. Västerut på småvägar mot Rölanda, sen söderut mot Uddevalla. Får se vad Brax säger först. Kanske är väl långt för honom.
  4. Vi kör imorrn kl 11.00! Fint väder blir det :eclipsee_steering:
  5. Brukar ta en dag att mäta upp, väga, intervjuva föraren samt göra några korrigeringar. Allt beror på vad man hittar för något! Krokiga spindlar, felaktigt placerade styrväxlar, självlåsande bakaxlar... you name it. Det är detta som jag brukar hitta på modiferade sport och salonracerbilar. Oftast blir det en trestegsraket: Första analysen ger ofta vid handen någon omkonstruktion. Andra raketen slutar med en grundinställd och symetrisk bil. Tredje raketen en test som driver korrigering av fjädrar, krängningshämmare, stötdämpare ...beroende på beteende och användningsområde. Under hela resan gör man ett antal kompromiser beroende på grundkonstruktion, ekonomi, ... Om jag har tur/otur så är jag på Knutstorp ock kör racing under festivalen. Vi får se. Mvh /JTZ
  6. Jag står i givakt ;) Redo att planera attack två. Hmm, kom på att jag inte har skickat noteringarna från attack ett till dej ännu. Dom kommer till helgen! Mvh /JTZ
  7. Be honom kontakta mej. Finns han på forumet? Annars kanske det är dags ;) Lägger ett PM till dig med telefonnmmer. Mvh /JT
  8. Det räcker med att släppa på antingen hf eller vb beroende på om du vill sänka bilen fram eller bak. Vill du höja bilen så är det vf eller hb som du ska spänna hårdare. Så beroende på bilens höjd, attackvinkel och ev. lutning i sida så blir det till att skruva olika :-) Mvh /JTZ
  9. Inte mer än de ständiga tjötet från tävlingsledningen att man inte får köra på allmän väg med startnummer. Gällde givetvis de som har reggade bilar som i övrigt var OK enligt SBP. Mvh /JTZ
  10. Tror att man inte får ha startnummer på en bil när man kör på gatan! Kanske läge att kolla upp det innan regbesiktningen. Lite tejp fixar iofs detta snabbt. Mvh /JTZ
  11. Tack Jari för korv och lite CO-doft. Mvh /JTZ
  12. Sätter mig på fettbrännarapparaten och dyker upp i Trollhättan runt lunch, om det är OK? Mvh /JTZ
  13. Här kommer en till som reagerar. Kanske något reagerar där nere också!
  14. Har ingen påverkan på varvtiderna på kullen :racesmile:
  15. Börjar närma sig det det intressanta jobbet nu :)
×
×
  • Create New...