Jump to content

tpau

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content count

    399
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    13

tpau last won the day on June 25

tpau had the most liked content!

Community Reputation

49 Excellent

About tpau

  • Rank
    Forum Adicted

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Torbjörn Paulson
  • Ort
    Täby
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. tpau

    Project Binky

    🎉🎉🎉 👍
  2. Allt finns på ebay 🤷‍♂️👍 https://m.ebay.co.uk/itm/Louvre-Tool-3-75mm-Press-Classic-Car-Resoration-Metal-Garage-Welder-Steel-aly/222955280973?hash=item33e92b9a4d%3Ag%3A7aUAAOSwuxFY0YrP&_nkw=louvre+press&_from=R40&rt=nc /T
  3. tpau

    Huvudsäkring?

    Jag tycker att det känns mycket vettigt att ha en huvudsäkring. Om den är för liten kanske det är dags att överväga en större, huvudsäkringen är ju bara till för att hindra totalhaveri o brand så den får gärna vara grov. Kom bara ihåg att kolla av att kabelarean efter kan hantera strömmen, tex med att jämföra med vad dessa hävdar i strömtålighet på kabel: https://www.autoelectricsupplies.co.uk/mobile/product/66/category/11 En tanke om fläkten, går den verkligen genom tändningen? Borde inte den ligga obruten så du kan få lite efterkylning efter att du stängt av tändningen? /T
  4. tpau

    Glassätar Zero med Pinto EFI

    Elarbetet pågår, kraftkarlarna är färdiga Kylfläkt och tutor inkopplade med reläer, saknar och reläerna så de måste beställas. Jag har kopplat upp motorn och de kablar som ska mellan motorkablaget och chassiekablaget, samt kopplat in tändspolen. Jag är väldigt nöjd med givaren för handbromsen. Det har varit en ganska tålamodskrävande att identifiera vilka kablar som ska möta vilka mellan styrspakar och chassikablage, men nu är det bara skarvandet kvar. Har någon tips på vart man beställer enstaka tändkablar? De flesta firmor har bara bilspesifika kit i sina kataloger. /T
  5. tpau

    Glassätar Zero med Pinto EFI

    Rörisoleringen är ett tips som jag hittat på locostbuilders, helt klart skönt att inte behöva vara lika försiktig, speciellt när man är ensam med motorlyften. Igår dök det upp paket från Burton, CBS, Moss, samt AutoBella AutoBella levererade blinkers från en Fiat Uno mk2, e-märkt och med siffran 5 och ganska små och nätta för 29 pund levererat. Jag gick loss och beställde det mesta jag behöver för att koppla ihop elen. Bland de coolare sakerna finns en hastighetsgivarsensor som fästes i vajerutgången på växellådan, helt klart julafton för en bilnörd 👍 Nu är det bara fortsätta bygga elsystem, uppdatering kommer. /T
  6. tpau

    Sevenbygge Med Swiftmotor

    Snyggt! Tänkte du sätta rutan i rullbälten eller i egen ram? /T
  7. tpau

    Glassätar Zero med Pinto EFI

    Här var det länge sen uppdatering, det har däremot hänt en del i garaget inklusive en ganska stor milstolpe. Jag har monterat bakre hjulupphängningar, grymm känsla med nymålade fina grejer. bromsrör, kabelmatta och handbromsvajer. Zerons tunnel är ganska ihopklämd för att maximera rumputrymme, men det gör det också ganska trångt. Sen var det till milstolpen, motor och växellåda åkte i i helgen. 🍻🎉🎉 Det är fullt möjligt att den kommer stanna där till efter godkänd besiktning. Nu är jag mitt i elarbete, håller på och gå igenom kabelhärvan, kollar av längder och kontakterar. /T
  8. tpau

    HeVo mk1 3.0 2016 ***I Trafik***

    Cool! 👍
  9. tpau

    Glassätar Zero med Pinto EFI

    Igår var fru och barn borta så det blev ett 6 timmars pass i garaget. Målet för kvällen var att montera baksvepet, men lagom mitt i fick jag lite ångest. Tanken som jag har följde med kittet, den är TIGad och hantverket är snyggt, så jag har trott på att den är tät men det vore jobbigt att inse att den behövde ut efter att baksvepet monterats. Jag funderade en stund sen blev det en avkapad cyckelslang på påfyllningshålet och lite tape på hålet för nivågivare. Därefter kom barnens såpbubblevatten fram för läcksökning. Härligt nog var allt tätt! Sen åter till montering av baksvepet. Här skulle det in gummilist också, en runt hela och två korta på insidan av halvmånarna fram. Det blev massa kladdande med svart Sika 291i, jag har vid det här laget lärt mig att rödsprit och Ikeas kräkstrasor i frote är ovärderliga för att ta bort limkladd. Det är bara att spreja på och torka av. Även här måste sägas att det är inte alls så svårt som jag trott. Som jag skrivit tidigare är detta det moment jag oroat mig mest för. Resultatet är inte fantastiskt men helt klart godkänt. 23:07 var allt på plats och jag firade med en folköl medan jag sanerade verktygen. /T
  10. tpau

    C20xe kylning

    Många här har använt Swedols kraftschampo för motsvarande sak och varit smått lyriska över resultatet. /T
  11. tpau

    Spindlar

    Kolla här: https://www.libell.nu/index.html och klicka på siltech. Det är inte Locost men jag tror att man får det man betalar för. Notera att det är cortina geometri så du måste ha koll på fälgval för att få scrubradie som sfro godkänner. /T
  12. tpau

    Project Binky

    Wooooo hooo!
  13. tpau

    Glassätar Zero med Pinto EFI

    Långhelgen gick och inte blev det så många timmar som jag velat i garaget med en del blev det ju iaf. Men först; @steel plåten till baksvepet var en del i kittet, känns lite som om jag fuskar jämfört med er som bygger helt från grunden... Nåväl, nu är alla nithål borrade och p-listen som ska vara inklämd ät tillpassad och hålad. Nu ör det bara att skruva fast tanken, slippa rengöra och nita/limma. Sen har jag en smakfråga till er. Strävan bakåt från rullbågen fäster i alukonstruktionen och håller nog mer upp bakändan än skyddar vid en rundslagning. Denna skall fästas in mot baksvepet med skruv. Nedan ser ni en m6 samt en m8. Med tanke på uppgiften räcker nog en m6 konstruktionsmässigt och det blir ju nättare, men vad tycker ni ser bäst ur rent estetiskt? Kommer m6an att se för vek ut på plats? Det blev lite annat småplock i helgen också, passade bland annat på att bocka till instrumentpanel samt fästa fast resten av pedallådan Så till pedalerna, jag behöver lite anti halk på dom. Har någon något annat förslag än grepptejp? Om grepptejp är valet vilket märke och sort skulle ni välja? Någon som provat Biltemas? /T
  14. tpau

    Glassätar Zero med Pinto EFI

    Långsamt går det, men lite framsteg blir det. Scuttlen har limmats Då var det dags att bära upp baksvepet från källaren. Efter några timmar med fil för att få bort alla grader (plasmaskära alu funkar men blir vasst...) plockade jag fram ett lämpligt papprör och tog mod till mig. En timma senare såg bilen ut så här. Det är fortfarande en massa justerande innan det är dags för lim o nit, men det är ju långhelg så vi får se hur långt jag kommer... /T
  15. tpau

    Super V8

    Finns det en krockbrytare, vad nu den tekniska termen är, i bränslekretsen som måste återställas? Skulle tex kunna bryta bort matningen till spridarna? /T
×