Jump to content

tpau

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content count

    354
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

tpau last won the day on December 10 2016

tpau had the most liked content!

Community Reputation

31 Excellent

About tpau

  • Rank
    Guldmedlem

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Torbjörn Paulson
  • Ort
    Täby
  • Locost-status
    Bygger locost
  1. Jakes Lättviktsbygge, i trafik!

    Vad är det för sort på lättviktaren? /T
  2. Glassätar Zero med Pinto EFI

    Idag kom ett litet brev från Dalhems inehållande två adaptrar m22x1,5 till 1/8 NPT. motorn jag köpt är en 100 hk från 88 med kat medans min gamla är en 115 hk från 87. Det visar sig att pulse air systemet är starkt tillbakaskalat på 88an och de har använt anslutningsnipplarna till vevhusvent istället. Det var en bra ide så det gick från det här till det här smådetaljer men det underlättar installationen och sparar några gram från bojsänket. /T
  3. TreeBee trehjuling

    Ett stort grattis! Väl kämpat /T
  4. Luego Velocity

    Välkommen! Det finns en firma i England som better soft bits for sevens, de kanske redan har mönster för ett lock i vinyl. De brukar få väldigt bra lovord på locostbuilder. Berätta mer om bilen o lägg gärna upp fler bilder. /T
  5. Glassätar Zero med Pinto EFI

    Semester hemma innebär att det finns tid för bilen. Motorn är tvättad och avklädd allt som jag inte vill spara, har också undersökt status. den verkar vara i gott skick, god komp när jag drar runt för hand, ny vattenpump, ny kam, men väldigt oljegrisiga avgasventiler. Just nu sitter jag o väntar på metal prep att lägga i delarna i en låda verkar få det att dunsta mindre, så gör även att applicera på kvällen när det är svalt och hög luftfuktighet. När jag har väntat har jag även så smått börjat återmontera delar på ramen, bara litet men kännt väldigt bra.
  6. Stötdämpare fram

    Min framvagn har ett rakt övre rör och sierra spindel, det funkar i den applikationen men det är leden som begränsar (vid 12 cm infjädring) Hur långt har du fjädrat in när det tar stopp? En tanke, om du har justerat andra parametrar i framvagnen kommer du inte ha nytta av att bygga exakt enligt boken. Men mät först hur mycket infjädring du har och fundera på om du vill ha mer än ca 10 cm infjädring, sen maglandar förmodligen bilen... /T
  7. Glassätar Zero med Pinto EFI

    Smart! Tack för tipsen,, det kommer nog bli en blandning av skruvat, limmat och nitat. Sen har jag precis fått hem ett bevis för att jag inte är helt vettig eller ens gör som jag själv råder. Min fulla övertygelse är att bösta motorn just nu att bygga locost på är duratc med sin låga vikt och höga effekt, och jag känner ett stortsug efter en uppgradering i min bli. Sen hände det här... Har pusslat med budget för ett motorbyte och samtidigt försökt läsa på lite vad jag kan skrämma ur en pinto, jag har redan allt som krävs för att köra pinto duratecen kostar några tiotusenlappar innan jag är nöjd. Mina efterorskningar tyder på att en 150 hästars Vulcan pinto ger mer effekt under 4500 varv jfr en webcon afla bestyckad 200 hk duratec. Sen har jag läst lite Des Hamil under semestern och precis beställt ett verk av Vizard, man blir ju lite sugen på att försöka porta topplock själv. Vi får se vad det blir målet är att motorn ska tvättas av och ställas i ett hörn för att få komma fram efter att bilen är besiktigad. /T
  8. Glassätar Zero med Pinto EFI

    @gka tack, färgvalet är bitvis en retro detalj, bitvis en förhoppning att det inte ska synas så mycket hur sällan den tvättas 😳 gastäta nitar känd inte dumt sitter och surfar på ebay nu, jag har också funderat mycket på om jag ska borra dräneringshål i alla rör. Vatten tenderar alltid att komma in... @Morty har du använt något klister eller tätning i kombination med skruven? vilken skruv har du använt? Jag har provat självgängande från cbs men de är ganska dåliga... /T
  9. Glassätar Zero med Pinto EFI

    En fundering kring karosseri. vad har ni använt för nitar, varför och hur bra blev det? /T
  10. Jag beställde en och känner mig inte det minsta lurad, det var inte så mycket pengar och ebay brukar ha ett bra konsumentskydd Fortsätt gärna att tipsa om roliga saker.👍 /T
  11. Min GBS ZERO

    Fan vad bra gjort! stort grattis! /T
  12. Snapper 7

    Din är en projekttråd som jag sträckläste när jag funderade på att bygga. Jag gillar verkligen nostalgistuket, se till att få ut den på vägen nu! 👍 /T
  13. Jag har börjat komma fram till biten när det ska bockas plåt och funderar på vad jag ska utrusta garaget med för verktyg. Enklaste lösningen är ju biltema http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Karosseri/Platbockningsverktyg-2000031310/ men jag funderar på om jag vill ha den eller kanske en sån här https://m.verktygsboden.se/kombimaskiner/kombimaskin-305-mm Eller vill man ha en sån här? http://m.ebay.com/itm/332215790484?_mwBanner=1 jag vill ha en billig maskin som löser 90% av det jag kan tänka mig vilja göra. Vad skulle ni välja och varför? /T
  14. Styrradien förändras (borde bli mindre) vilket påverkar feedback genom ratten och hur hjulen reagerar på en knöl. Större hjul väger mer vilket ger sämre väghållning speciellt när vägen blir knölig. Dina stötdämpare borde ha justerbara fjädertallrikar, det går att skruva på dom för att ändra höjd, det är enkelt och gratis, för att finjustera väghållningen kan du nörda ner dig med vågar osv. om inte justermånen på fjädertallrikarna räcker är nya fjädrar billiga. fjädrar är standardiserade som 1,9" eller 2,25" immerdiameter de har en läng odtast i tum, och en styvhet, den oftast i pund per tumm. om du plockar ur dina fjädrar så kan det med lite tur stå skrivet på dom vad det är för något, tex 9" 300 lbs om du då byter dom mot 10" 300 lbs så blir bilen en tum högre med samma fjäderstyvhet. fjädrar hittar du tex här: https://www.rallydesign.co.uk/index.php?cPath=465_1153_1161&&page=3 För att börja mäta upp din hjulupphängning kolla denna länk: http://www.fastgrandad.co.uk/documents/Measuring and Correcting Bump Steer on a Caterham 7.pdf /T
  15. Glassätar Zero med Pinto EFI

    Nu är ramen målad! Målade botten + de ställen som kändes svåråtkomliga ovanifrån först med ramen stående på sidan, sen blev det resten av ramen liggande i normalpossition. Jag har problem med att det vita som bildades vid fosfateringen kommer lös och bygger upp vad som ser ut som dam i färgen. Borde kanske läst på mer på nätet... Har förbruk at 9,5 småburkar, sen fumlade jag och tappade två i golvet så de sprack 😳 så nu har jag bara en havl burk kvar.. Hade jag köpt färg idag hade det nog blivit en halvliters och en sixpack. Några hjulupphängningskomponenter blev det också... Motorn har fått lite mer kärlek, lite packningar o en ny kamrem, ska måla generatorfäste och bränna ihop en ny konsol för gasvajer men sen är den nog redo att lyfta i ramen. /T
×