Jump to content

tpau

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content count

    373
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    9

tpau last won the day on November 6 2017

tpau had the most liked content!

Community Reputation

38 Excellent

About tpau

  • Rank
    Guldmedlem

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Torbjörn Paulson
  • Ort
    Täby
  • Locost-status
    Bygger locost
  1. Glassätar Zero med Pinto EFI

    Det har gått lute trögt på sista tiden, familjen spenderade nästan hela julhelgen med influensa, men till slut har jag fått det sista gjort för att få sidoplåten till rätt form. Detta inkluderade att få dit motorfäste. Jag tror att jag kan köra med motorn 10 mm högre än GBS konsturerat för och nu när det började bli dags för att montera motorfäste semipermanent så var det dags att tillverka en spacer. Jag blev possitivt förvånad över reultatet och hur fort det gick, ibland blir jag förvånad över hur pass rakt man kan få saker med en fil och lite tålamod. Under mellandagarna smög jag också ut och monetrade handbromsspak o provade med växelspaksdamask. Innan jag boxar ihop sidan tänkte jag göra något som nog ger en del kallsvettningar... Montera extra vikt i form av lite ljudämpningsmatta. Tanken är att få ner efterklangstiden och få lite mindre burkighet, vet inte om det kommer höras så stor skillnad men... Nu är iaf alla hålen borrade, strax över 150 st blev det, nästa steg är demontering och gradning. Sen har jag en fråga till er: hur skulle ni gjort med fliken som är svartmålad? Det är hålet för undre främre bärarm, samt för styrväxel. Det känns som att jag mest kommer göra mig illa på fliken och att den kommer bli krokig. Den borde inte synas överdrivet mycket då noskonen täcker en del. Därför är jag sugen på att helt enkelt ta bort hela det svarta området. Så helt enket, fyller fliken någon funktion och vad tycker ni ser snyggast ut? /T
  2. Mac#1 worx

    Har kollat lite rambilder o byggtrådar. Det ser förhållandevis lättbyggt ut, glasfibern såg lite vågig ut på någon bild men det är inte helt ovanligt. Jag gillar förstärkningskrysset i fram mellan hjulupphängningarna men bakre infästningen till övre bakre bärarmsinfästning verkade sakna diagonaler På vissa ställen litar de på att nitade aluplåtar är bärande/uppstyvande, det motsvarar inte riktigt svenska idéer. Kolla med leverantören att de verkligen levererar i dimensioner och material som SFRO gillar, och att du får intyg på dessa. Jag tycker att det ser vettigt ut, hade nog kollat mer på det kittet om jag skulle börja om, det är inte långt till stora mässan på stoneleigh, kolla om de tänker vara där, och om några privata byggare planerar att åka dit. /T
  3. Gott Nytt År!!

    Gott nytt!
  4. Glassätar Zero med Pinto EFI

    Jag hat till slut tagit mod till mig och börjat nita. behövde knacka in nitarna med hammare efter att jag lagt på sikaflex När det var gjort fick nitmaskinen från jula jobba. Oj vad bra o tyst den var Högst upp blev det bara lim lite resultat Nu håller jag på och passar in ytterpanelerna, dessa kommer primärt att limmas med Sikaflex 255 FC
  5. Infästning av Sierra/Scorpio diff

    Senare scorpio diffar har panda öron i bak, men enligt ryktet ska bakkåporna vara utbytbara så det går att skruva dit en av gamla sorten. SFRO brukar vilja att man använder fästet på bakkåpan. Caterham har en egen bakkåpa till 7” utan fästet i bak, det verkar funka för dom... så det vore ju inte orimligt att man skulle kunna svetsa en egen bakkåpa utan fäste även till en 7,5”. /T
  6. Chassi Dax Rush

    Grattis! Vad spännande med ett nytt projekt! /T
  7. Vilken motor?

    Jag kan tänka mig att det beror på vilken mental bild du har av ditt fordon. Ser du din bil som slimmad, med lätta skalstolar aero screen, lätta små balongdäck och fullvärdig bur? Vill du ha stoppade stolar, vindruta, stora hjul, kanske till och med lite matta? Sitter du och funderar på om du ska ha framspindlar i alu, om det går att komma undan med willwood 2 kolvsok i fram på nedsvarvade solida skivor? Kommer du ta leksaksbilen till jobbet och spendera 10 minuter med krypkörning varje gång? Tycker du om att glida småväg men kanske inte klämmer i tvåan i varje kurva? Eller är det precis det som är så där roligt? En stor fördel med mc motor är det du får med på köpet, en sekvensiell växellåda, sparar massor med tid vid bankörning. Fundera på vad det är som gör dig mest varm i magen och bilbyggarsugen Mina tankar om motor: En modern bruksmotor med lite kortare insug, gärna separattrottlat blir ganska busig ändå. Jag är en stor Duratec fan och skulle jag börja bygga idag skulle det vara duratec under huven. Kolla dessa kurvor från webcon, ser ut som en ganska rolig karaktär ”http://www.webcon.co.uk/Downloads/Duratec%20Flyer.pdf” Annars om du vill spara pengar så är miata ett hett kort, när BLiNK (nej inte pojkbandet) viftat med sitt trollspö över dom vaknar dom till ganska rejält. http://www.blinkmotorsport.com/?page_id=302 Själv bygger jag med bojsänket Pinto och läser med stor glädje och nyfikenhet om hur den ska trimmas. Gällande effekt verkar det ju vara fullt möjligt att få dispens upp till 20 kW/ 100 kg, boka ett samtal med din lokala besiktningsman. Med det i bakhuvet hamnar ju Honda på bordet igen, om tanken på en hondamotor under huven gör dig extra sugen på att bygga bil så är det ju klart att det ska vara en i din bil. Slutligen: det går att byta motor, har du byggt bilen kommer du vara bekväm med att hänga dit en annan motor. /T
  8. Glassätar Zero med Pinto EFI

    Jag var otålig och började göra en sparkplåt i 2 mm alu. Första intryck: vilken skillnad i styvhet mellan 2 mm och 1,4 mm som resten av plåtarna jag jobbat med, som skillnaden mellan papper och kartong. Gjorde min första egna pappmall, sågade ut plåt enligt den och den passade! Sen började jag fundera på om pedalerna verkligen fick plats, monterade koppling och bromspedal och så klart funkade det inte. Funderade ett tag på om jag skulle bocka om pedaler, men det skulle bli trångt oavsett. Jag klurade en stund och gjorde lite pappmallar, självklart var jag för glad över att det funkade för att ta några kort men resultatet blev bra. Nu går det att köra med skyddsskor /T
  9. 2 liters ford pinto med insprutning startmotor koppling och liten generator 147,4 kg nästa dubbla vikten som Swift gti för ungefär samma grund-effekt....
  10. Glassätar Zero med Pinto EFI

    I tisdags fick jag min aluplåt, andra förösket att köpa plåt på ebay. Första försöket beställde jag 2 mm tjock plåt, men fick 3 mm. Efter lite diskussioner fram och tillbaka, där säljaren bland annat tyckte att jag skulle vara glad för jag hade ju fått dyrare plåt, så fick jag pengarna tillbaka. För plåten som kom i tisdags la jag beställning på en plåt 1x1 m 1,5 mm för 52£ + 10£ frakt för snart två veckor sedan. Efter någon dag kom det ett mail som sa att frakten var fel och borde varit 27£. Efter lite övervägande bestämde jag mig för att köpa två skivor med 27£ frakt. I tisdags dök plåtarna upp och förpackningen var imponerande Men de kändes tjocka så jag tog fram skjutmåttet. Säljaren har lovat nya plåtar i rätt tjocklek. Jag som skulle höra det enket för mig... i väntan på plåt har jag byggt ett växthus, och ställt i ordning garagetältet för Miatan Har också arbetat med slipstift på grenröret så nu är det inte lika bromsande. I fredags dök också min våg från Kina upp, tog nästan 2 månader. Så jag passade på att väga lite motor. Nu är den i körklart skick inc generator och startmotor. Minus grenrör och mototfästen. 147,4 kg! Jag passade även på att väga min andra motor, det enda som inte syns är fördelaren på andra sidan 124,8kg, internet hade fått mig att tro att den siffran borde varit 136... Sen vägde jag även svänghjulet som ska vara legendariskt tunga på insprutarna. 9,3 kg... Kanske inte så legendariskt tunga ändå. Samtidigt när jag räknar samman viktreduktion från lite lättare remskivor, itb insug och halvlätt svänghjul borde det vara möjligt att ha en Pinto redo att landa i bil på ganska exakt 120 kg, inte så kass för ett legendariskt bojsänke. /T
  11. Glassätar Zero med Pinto EFI

    På sista tiden har det blivit lite växthus bygge istället för bilbygge, roligt men... Har även försökt få hem lite alu plåt med mindre lyckade resultat, men med lite tur har jag mer alu på tisdag. Idag ramlade det i alla fall hem en ny koppling, och självklart monterades den omgående. Passade på att slipa rent anläggningsytan på svänghjulet, var mycket blåa fläckar. Kopplimg på plats Jag har även läst på en hel del om att trimma pinto och det fins en del som ondgör sig över passformen på headers. Så när jag ändå va i garaget passade jag på att kontrollera passformen på mitt grenrör. Det blir nog till att ta fram slipstiftet och snygga upp lite.... Svetsen sitter på utsidan av flänsen så det finns ca 5-7 mm att göra en lite snyggare övergång. Det är främst vid portens golv som det är material i vägen och om jag förstått det rätt går det mesta flödet högre upp så kanske inte hela världen, men fortfarande om jag kan hitta en halv häst på en timmes filande... Frågan är däremot om jag ska ta bort enbart material där det syns genom packningen (vit målat) eller om jag ska ta bort överallt? /T
  12. MEV Rocket

    Om det ören bärbar med kass batteri kan du ju köra en sån här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Spanningsomvandlare-2000030753/ /T
  13. Ford typ 9 utan olja 41,5 kg ford sierra spindlar kompletta 5,5 kg willwood powerlight kompletta med monteringsadaptrar o belägg 1,9 kg ford 256 mm solida släta skivor 4,7 kg biltema 60A liten generator 3,3 kg sierra pinto startmotor 3,6 kg
  14. Jakes Lättviktsbygge, i trafik!

    Ush vad tungt med ett nytt ras. Kämpa på! /T
  15. Glassätar Zero med Pinto EFI

    Lite bil i helgen men lite pyssel har det blivit. Har återmonterat bränslepumpar, slangar, rör, filter o swirlpot. Har även byggt en liten anordning för att montera bussningar. Från vänster; lång M10 bult, 10,5x30 bricka, 15x45 bricka, fler brickor, 14x2 hydraulrör samma som i hjulupphängningen, 20x2 fyrkantrör, brickor, mutter. Smörjer gängan med lite fett för att underlätta. Fyrkantröret är nogrant kapat/slipat för att vara vinkelrät detta i kombination med att bussningen glider på röret reducerar byrålådseffekten. Monterat ser det ut så här; Nu är det bara 49 bussningar kvar... /T
×