Jump to content

tpau

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content count

    361
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    8

tpau last won the day on October 7

tpau had the most liked content!

Community Reputation

33 Excellent

About tpau

  • Rank
    Guldmedlem

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Torbjörn Paulson
  • Ort
    Täby
  • Locost-status
    Bygger locost
  1. Ford typ 9 utan olja 41,5 kg ford sierra spindlar kompletta 5,5 kg willwood powerlight kompletta med monteringsadaptrar o belägg 1,9 kg ford 256 mm solida släta skivor 4,7 kg biltema 60A liten generator 3,3 kg sierra pinto startmotor 3,6 kg
  2. Jakes Lättviktsbygge, i trafik!

    Ush vad tungt med ett nytt ras. Kämpa på! /T
  3. Glassätar Zero med Pinto EFI

    Lite bil i helgen men lite pyssel har det blivit. Har återmonterat bränslepumpar, slangar, rör, filter o swirlpot. Har även byggt en liten anordning för att montera bussningar. Från vänster; lång M10 bult, 10,5x30 bricka, 15x45 bricka, fler brickor, 14x2 hydraulrör samma som i hjulupphängningen, 20x2 fyrkantrör, brickor, mutter. Smörjer gängan med lite fett för att underlätta. Fyrkantröret är nogrant kapat/slipat för att vara vinkelrät detta i kombination med att bussningen glider på röret reducerar byrålådseffekten. Monterat ser det ut så här; Nu är det bara 49 bussningar kvar... /T
  4. Pinto vevhusventilation

    I en ideal värld borde det gå en slang från sidan av blocket till insuget bakom spjällhusen, samt en slang från ventilkåpan in i luftfiltret. Om det inte går är nog den snyggaste lösningen en catch tank med avluftningen mynnandes innanför luftfiltret. har du sett den här guiden? http://www.burtonpower.com/tuning-guides/tuning-guide-pages/engine-breather-system.html Burton säljer även pcv ventil och de delar du behöver för att ansluta. /T
  5. Glassätar Zero med Pinto EFI

    Har varit ute i garaget mer. Om svänghjulskåpan; när jag började titta på att kapa mer och ta bort skruvörat kom jag fram till att behovet av styrka inte längre var så stort så nya utkapningen blev ganska drastisk. Och så på med en alubit Och så gänga lite i godset, M5 var det minsta vettiga jag hade Har även gjort en version två av konsolen till gaswiren, den gamla blev för vek.. Målet är att få in allt under huven... /T
  6. Glassätar Zero med Pinto EFI

    Nu har jag borrat tunnelsidor på båda sidorna och det är dags att få tummen ur o börja nita/limma. Som vanligt för mig när jag ska göra något nytt med jobbiga konsekvenser om det blir fel, så börjar jag med annat istället emedans jag bygger mod. Därav så har jag tagit hål för varm/kall- luftsutblås och hastighetsmätargivare. Och så har jag börjat modifiera svänghjulskåpa, första versionen av uttaget var i snålaste laget och en skruv till startmotorn tog i ramen, så den fick gå. Här ligger växellådan i dragskåpet i väntan på vinkelslipen. Bilder på ny täckplåt kommer... /T
  7. Glassätar Zero med Pinto EFI

    Bygget rullar på 45 minuter i taget. Diffen är återmonterad och jag har börjat passa in och borra alupaneler för nitning. Det är trevligt fusk med färdigskurna alupaneler, men väljer man att sätta dom på fel sida blir det lite extra bockningar. Tryckluftborr med 3/4" chuck gör det smidigt att komma in i hörnorna, och brytbladskniven är för att skära av grader på aluplåten. Små alu/zink klämmor från jula för 16kr styck är väldigt trevliga för jobbet, bra nyp och lättare än motsvarigheten jag har i plast. Fyra paneler färdigborrade och sista tunnelsidan på den här sidan klar för att börja märka upp och borra.
  8. Jakes Lättviktsbygge, i trafik!

    Vad är det för sort på lättviktaren? /T
  9. Glassätar Zero med Pinto EFI

    Idag kom ett litet brev från Dalhems inehållande två adaptrar m22x1,5 till 1/8 NPT. motorn jag köpt är en 100 hk från 88 med kat medans min gamla är en 115 hk från 87. Det visar sig att pulse air systemet är starkt tillbakaskalat på 88an och de har använt anslutningsnipplarna till vevhusvent istället. Det var en bra ide så det gick från det här till det här smådetaljer men det underlättar installationen och sparar några gram från bojsänket. /T
  10. TreeBee trehjuling

    Ett stort grattis! Väl kämpat /T
  11. Luego Velocity

    Välkommen! Det finns en firma i England som better soft bits for sevens, de kanske redan har mönster för ett lock i vinyl. De brukar få väldigt bra lovord på locostbuilder. Berätta mer om bilen o lägg gärna upp fler bilder. /T
  12. Glassätar Zero med Pinto EFI

    Semester hemma innebär att det finns tid för bilen. Motorn är tvättad och avklädd allt som jag inte vill spara, har också undersökt status. den verkar vara i gott skick, god komp när jag drar runt för hand, ny vattenpump, ny kam, men väldigt oljegrisiga avgasventiler. Just nu sitter jag o väntar på metal prep att lägga i delarna i en låda verkar få det att dunsta mindre, så gör även att applicera på kvällen när det är svalt och hög luftfuktighet. När jag har väntat har jag även så smått börjat återmontera delar på ramen, bara litet men kännt väldigt bra.
  13. Stötdämpare fram

    Min framvagn har ett rakt övre rör och sierra spindel, det funkar i den applikationen men det är leden som begränsar (vid 12 cm infjädring) Hur långt har du fjädrat in när det tar stopp? En tanke, om du har justerat andra parametrar i framvagnen kommer du inte ha nytta av att bygga exakt enligt boken. Men mät först hur mycket infjädring du har och fundera på om du vill ha mer än ca 10 cm infjädring, sen maglandar förmodligen bilen... /T
  14. Glassätar Zero med Pinto EFI

    Smart! Tack för tipsen,, det kommer nog bli en blandning av skruvat, limmat och nitat. Sen har jag precis fått hem ett bevis för att jag inte är helt vettig eller ens gör som jag själv råder. Min fulla övertygelse är att bösta motorn just nu att bygga locost på är duratc med sin låga vikt och höga effekt, och jag känner ett stortsug efter en uppgradering i min bli. Sen hände det här... Har pusslat med budget för ett motorbyte och samtidigt försökt läsa på lite vad jag kan skrämma ur en pinto, jag har redan allt som krävs för att köra pinto duratecen kostar några tiotusenlappar innan jag är nöjd. Mina efterorskningar tyder på att en 150 hästars Vulcan pinto ger mer effekt under 4500 varv jfr en webcon afla bestyckad 200 hk duratec. Sen har jag läst lite Des Hamil under semestern och precis beställt ett verk av Vizard, man blir ju lite sugen på att försöka porta topplock själv. Vi får se vad det blir målet är att motorn ska tvättas av och ställas i ett hörn för att få komma fram efter att bilen är besiktigad. /T
  15. Glassätar Zero med Pinto EFI

    @gka tack, färgvalet är bitvis en retro detalj, bitvis en förhoppning att det inte ska synas så mycket hur sällan den tvättas 😳 gastäta nitar känd inte dumt sitter och surfar på ebay nu, jag har också funderat mycket på om jag ska borra dräneringshål i alla rör. Vatten tenderar alltid att komma in... @Morty har du använt något klister eller tätning i kombination med skruven? vilken skruv har du använt? Jag har provat självgängande från cbs men de är ganska dåliga... /T
×