Jump to content

tpau

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content count

    394
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    12

tpau last won the day on June 16

tpau had the most liked content!

Community Reputation

48 Excellent

About tpau

  • Rank
    Forum Adicted

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Torbjörn Paulson
  • Ort
    Täby
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. tpau

    Sevenbygge Med Swiftmotor

    Snyggt! Tänkte du sätta rutan i rullbälten eller i egen ram? /T
  2. tpau

    Glassätar Zero med Pinto EFI

    Här var det länge sen uppdatering, det har däremot hänt en del i garaget inklusive en ganska stor milstolpe. Jag har monterat bakre hjulupphängningar, grymm känsla med nymålade fina grejer. bromsrör, kabelmatta och handbromsvajer. Zerons tunnel är ganska ihopklämd för att maximera rumputrymme, men det gör det också ganska trångt. Sen var det till milstolpen, motor och växellåda åkte i i helgen. 🍻🎉🎉 Det är fullt möjligt att den kommer stanna där till efter godkänd besiktning. Nu är jag mitt i elarbete, håller på och gå igenom kabelhärvan, kollar av längder och kontakterar. /T
  3. tpau

    HeVo mk1 3.0 2016 ***I Trafik***

    Cool! 👍
  4. tpau

    Glassätar Zero med Pinto EFI

    Igår var fru och barn borta så det blev ett 6 timmars pass i garaget. Målet för kvällen var att montera baksvepet, men lagom mitt i fick jag lite ångest. Tanken som jag har följde med kittet, den är TIGad och hantverket är snyggt, så jag har trott på att den är tät men det vore jobbigt att inse att den behövde ut efter att baksvepet monterats. Jag funderade en stund sen blev det en avkapad cyckelslang på påfyllningshålet och lite tape på hålet för nivågivare. Därefter kom barnens såpbubblevatten fram för läcksökning. Härligt nog var allt tätt! Sen åter till montering av baksvepet. Här skulle det in gummilist också, en runt hela och två korta på insidan av halvmånarna fram. Det blev massa kladdande med svart Sika 291i, jag har vid det här laget lärt mig att rödsprit och Ikeas kräkstrasor i frote är ovärderliga för att ta bort limkladd. Det är bara att spreja på och torka av. Även här måste sägas att det är inte alls så svårt som jag trott. Som jag skrivit tidigare är detta det moment jag oroat mig mest för. Resultatet är inte fantastiskt men helt klart godkänt. 23:07 var allt på plats och jag firade med en folköl medan jag sanerade verktygen. /T
  5. tpau

    C20xe kylning

    Många här har använt Swedols kraftschampo för motsvarande sak och varit smått lyriska över resultatet. /T
  6. tpau

    Spindlar

    Kolla här: https://www.libell.nu/index.html och klicka på siltech. Det är inte Locost men jag tror att man får det man betalar för. Notera att det är cortina geometri så du måste ha koll på fälgval för att få scrubradie som sfro godkänner. /T
  7. tpau

    Project Binky

    Wooooo hooo!
  8. tpau

    Glassätar Zero med Pinto EFI

    Långhelgen gick och inte blev det så många timmar som jag velat i garaget med en del blev det ju iaf. Men först; @steel plåten till baksvepet var en del i kittet, känns lite som om jag fuskar jämfört med er som bygger helt från grunden... Nåväl, nu är alla nithål borrade och p-listen som ska vara inklämd ät tillpassad och hålad. Nu ör det bara att skruva fast tanken, slippa rengöra och nita/limma. Sen har jag en smakfråga till er. Strävan bakåt från rullbågen fäster i alukonstruktionen och håller nog mer upp bakändan än skyddar vid en rundslagning. Denna skall fästas in mot baksvepet med skruv. Nedan ser ni en m6 samt en m8. Med tanke på uppgiften räcker nog en m6 konstruktionsmässigt och det blir ju nättare, men vad tycker ni ser bäst ur rent estetiskt? Kommer m6an att se för vek ut på plats? Det blev lite annat småplock i helgen också, passade bland annat på att bocka till instrumentpanel samt fästa fast resten av pedallådan Så till pedalerna, jag behöver lite anti halk på dom. Har någon något annat förslag än grepptejp? Om grepptejp är valet vilket märke och sort skulle ni välja? Någon som provat Biltemas? /T
  9. tpau

    Glassätar Zero med Pinto EFI

    Långsamt går det, men lite framsteg blir det. Scuttlen har limmats Då var det dags att bära upp baksvepet från källaren. Efter några timmar med fil för att få bort alla grader (plasmaskära alu funkar men blir vasst...) plockade jag fram ett lämpligt papprör och tog mod till mig. En timma senare såg bilen ut så här. Det är fortfarande en massa justerande innan det är dags för lim o nit, men det är ju långhelg så vi får se hur långt jag kommer... /T
  10. tpau

    Super V8

    Finns det en krockbrytare, vad nu den tekniska termen är, i bränslekretsen som måste återställas? Skulle tex kunna bryta bort matningen till spridarna? /T
  11. tpau

    SFRO2 för SHSC

    Grattis! Nu är det bara målrakan kvar! /T
  12. Hej lite av mina tankar och åsikter. *De olika typer av klassningar på fordonen? 15 kW /100kg ger 141 hk på 700 kg, det är inte orimligt att det i bilens standardutrustning inkluderas en stor verktygslåda och reservhjul som lyftes ur innan bankörning, dessa kan addera välbehövlig vikt. Men ja trimning förekommer och vissa är mindre diskreta än andra, detta gynnar inte alltid oss som fordonsbyggare. *Valet av donaor-delar: originalet byggdes på Ford Escort mk 1&2 anledningen var att delarna var lagom tunga och lättillgängliga då karosserna rostade bort innan mekaniken var slut. under 90 & 00 talet tog eskorterna slut då gick man över till sierra som var en av få bakhjulsdrivna bilar med lågt andrahandsvärde och rostproblem. Idag har de flesta sierror tagit slut och andra donatorer börjar bli vanliga. I Sverige har vi haft mycket Volvo delar tillgängliga och mycket kunskap så de har nyttjats. De flesta delar kan byggas till mycket kompetenta bilar men det går också att misslyckas med de flesta. Har SFRO godkänt en konstruktion så är det en bra kvalitetsstämpel. Men att så mycket Ford används är sannolikt för att många andra gjort det med lyckat resultat, så det finns färdiga recept. I allmänhet gäller det att ändra mindset från standardbilar. Bromsar ska vara små, det ger lägre ofjädrad vikt och därmed bättre väggrepp. I England tävlar många bilar med solida 260 mm skivor som hålborrats för maximal viktreduktion. *Skärmar över hjulen: Enda lagliga är skärmar, annat förekommer men är alltså inte lagligt. Min gissning är att det kan ha och göra med byte av däckdimension som lett till att de inte längre passat och att cyckelskärmarna inte skyddar förarna speciellt bra från stensprut på bilens passagerare. Tydligen ska klassiska clamshell skärmar vara bättre ur denna fråga. *Däckdimensioner: En sportbil som väger 1500+ kg har ofta i häradet 265 breda däck om en sjua ska ha lika breda jämfört med sin vikt så ska de vara 132,5 breda... Med det i åtanke är 205 motsvarande 410 breda på en vanlig sportbil... En annan sak att fundera på är utväxling, standard drivlinor är byggda för låga varvtal på motorväg som ger bra bränsleförbrukning och lite buller. Att byta till hjul med mindre rullomkrets kortar utväxlingen vilket ger en snabbare bil. *Förgasare VS insprut: Ofta passar inte befintlig bränsletillförsel i en sjua, detta leder till att något måste göras. Dessutom brukar många original styrsystem bli lite kinkiga när de blir av med bilen. Detta i kombination med att insug med kortare kanaler kan flytta moment kurvan uppåt vilket ger en välkommen effektökning och sportigare karaktär. Det enkla valet brukade vara förgasare då insprutat varit dyrare. Idag är valet inte lika enkelt, separata spjällhus för insprutning har kommit ner i pris och så har även eftermarknadsstyrenheter. Två sista tankar: Även om om objektet inte är helt rätt går mycket att modifiera med tiden. En tung och långsam sjua är fortfarande extrem jfr en vanlig bil... Hoppas att du hittar en bil snart och kommer ut och kör. /T
  13. tpau

    Glassätar Zero med Pinto EFI

    Det där tog alldeles för lång tid! Cabtrasan var galet tight så tog mycket längre tid och mer energi än planerat och när jag körde in i garaget var mazdan ganska inkontinent och lämnade stora oljepölar på garagegolvet. Jag har bytt bakre vevaxeltätning, men jag är inte hundra på att det är orsaken till läckaget. Någon före mig har kladdat massor av silikon runt tråget, men för att plocka av det måste motorn ur. Nåväl nu är det körsäsong kommer den igenom besiktning och oljenivån inte blir olidligt låg så får den rulla över sommaren. Ska rulla in sjuan i det nystädade garaget imorgon. ? /T
  14. tpau

    Inspiration till bilutställnig

    Vad sägs om att få upp den ena på pallbock och visa den minus motorhuv och hjul på ena sidan? /T
  15. tpau

    Skum bakaxelutvävling sierra

    Om du gångrar resultatet med två får du 3.92 som är en vanlig sierra utväxling (den kortare och mer önskvärda). Grattis till en stor milstolpe! /T
×