Jump to content

steel

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content count

    680
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    55

steel last won the day on January 20

steel had the most liked content!

Community Reputation

152 Excellent

About steel

  • Rank
    Old-timer
  • Birthday 04/15/1965

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Interests
    Bilbygge, tränar: skidor löpning orientering MTB kajak, lite prylbög

Profile Fields

  • Namn
    Pär Stål
  • Ort
    Smedjebacken
  • Locost-status
    Bygger locost
  1. Hej, LUPUS. Nej, just nu är det en blandning. Instrument panelen blev flipperspel.... Helst skulle man väl plocka bort allt, men backspeglar och fönsterhissarna styrs av Canbus såvitt jag förstår. Får reda ut det senare, måste ju även få till display med batteristatus osv. Byggbesiktning först. Mvh Pär
  2. Du har helt rätt Rikard, batterierna är alldeles för DYRBARA för att inte övervakas. Jag har bara nosat på Raspberry lite grann, men väldigt kul. Ska nog får till något, givarna måste vara kompatibla oavsett. Har börjar riva i kablaget . Fick bort en del, canbus lär gå bananas Mvh Pär
  3. Tack , Bexander , intressant !! Ska kolla på detta. Mvh Pär
  4. Har ringt SFRO idag, Ridderstolpe. Ev byggbes nästa vecka, spännande. Mvh Pär
  5. Tack, Jari för synpunkter ! Det där har du rätt i, hmm. Om jag ska t-a ihop allting till en kylare måste jag nog ha en backventil på batteripacket så det absolut inte går för varm kylarvätska åt fel håll. Blir ingen stor vattenvolym heller, eber start/stopp start /stopp. Nää vete f-n. Mvh Pär
  6. Öhh, nog är det en elbil....Jari och Bexander. Webaston var en fin grej. Nja, tanken med Eberspächern är väl att den blir lite som reservvärmare samt att jag sparar på batteriet på vintern. Dessutom finns elen på plats med styrning osv. Men får nog fundera kring det. Tänkte eventuellt montera en elvärmare som Rikard rekommenderade till förvärmning av batterierna. Plattan som Teslas batterier satt i hade dubbelt golv med isolering och ett fasttejpat täcke över alltihopa. Den plattan hade jag och min styrketränande son fullt sjå att bära ut. Har satt dit fästen åt bromsslangarna och monterat coiloversen fram och bak. 600 lbs fram och 500 lbs bak, blev nog ok. Blir som en gocart med Corvettens krängningshämmare och stum fjädring. Vet inte om ni noterat det men Vitons hjul sitter verkligen i varje hörn. Förberett för kylare, beställt en Audi A3 kylare. Tror kanske att den blir bra, lite osäker när det gäller elmotorer. Är här lite fundersam hur jag ska lägga upp det. 1. Måste värma samt kyla batterierna. 2. Kyla motor. 3. Värma/defrosta kupen, Ebensprächer. Är inne på att batterierna får en separat slinga med egen pump. Motorn och kupen får en slinga med pump samt trevägsventil med ytterligare en pump via Ebensprächern. T-ar sedan på alltihop till gemensam kylare. Men funkar det med flöde osv Masstillverkade fästen till bromsrör och diverse, 40 st, gick åt 36 st bara till bromsrören. Ska nu räkna på lite vikter och fundera kring hur många batterimoduler jag ska ha för vikteffektens skull, ska sedan ringa Ridderstolpe för byggbesiktning, HEPP Mvh Pär
  7. LUPUS, min satt på ett annat elbilsbygge, Micro-Vett. Din verkar prisvärd, funkar säkert 👍 Fick dit dieselvärmaren igår, ska ha en liten tank till denna för att kunna värma kupé och batterier vid behov. Mvh Pär
  8. Jocke4U, 😊ja det är nog läge för det. Har ju inte mycket gemensamt med ursprunget. @Jocke4U LUPUS, de sladdarna är det 👍klen blå igniton. Fick dit fäste åt skrajsnörena. Mvh Pär
  9. Hej, LUPUS. Diametern nertill är ca 90 mm och övre plastdelen/ behållaren ca 75 mm. Höjd 320. Men det sticker ut en kopplingsdosa så totalen ena ledden ca 140 mm Heter enligt ovanstående. Mvh Pär
  10. Hej, svetsade klart stolsunderredet. Fick dit fäste för 12 volt batteri, elhydralpump åt servostyrning och vaccumpump till bromsservo. Mvh Pär
  11. Fick även dit stolarna. Använde delvis Vitons orginal stativ, ska täckas im med aluplåt. Mvh Pär
  12. Hej, har fått lite gjort i helgen. Byggde om batterilådan. Använder Tesla modulernas aluprofil, svetsade fyrkantrör som modulerna vilar på i första nivån, därefter skruvas aluprofil i höjd på M10 gängstång som nästa nivå vilar på samtidigt som de ligger på första nivån. Sist skruvas ett alu plst i längsmed som håller ihop allt. Tänkte först ha fyra moduler i motorrummet. Kommer nu att ha dem under stolarna. Blir enklare med en inneslutning samt att den beräknade tyngdpunkten på batteripacket endast hamnar med ca 30 kg bakvikt. Dessutom blir det enklare med el dragning och rörmokeri. Bilder kommer. Mvh Pär
×