Jump to content

ducatimdriver

Forumdeltagare
  • Posts

    15
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Steen Simonsen
  • Ort
    Klippan
  • Locost-status
    Bygger locost
  1. Så en annorlunda Locost-Trike på Rhodos. Tyvärr fick jag inte en ordentlig bild men tror ändå den visar det viktigaste.
  2. Som mycket trögflytande bromsolja även här!
  3. Som ett litet apendix till alla välmenande förslag i denna spalt för felsökning mm. Tycker jag det kunde vara roligt att berätta om en liten och rolig episod under samma tema. Året var 1985 i slutet på maj månad och vi var ett trevligt gäng motorcyklister som äntligen efter flera års planerande var på väg till Isle of Man en liten ö i engelska kanalen där det som bekant körs motorcykeltävlingar sedan många år tillbaka på något som bara kan betecknas som bonastigar. På vägen genom Danmark träffade vi på en stillastående motorcyklist som sedan visade sig vara motorjournalist på en av våra stora motortidningar i Sverige. Han körde nu på den absolut nyaste värstingbiken från en av våra stora österländska tillverkare. Det var ju första gången vi så en nästan livslevande Suzuki GSX750R så vårt interesse var självklart ofantligt stort. Han hade tydliga problem med att motorcykeln bara gick ett tag varefter den gradvist började gå sämre och slutligen stannade helt varefter den igen gick att köra efter en kvart dock med samma beteende där den slutligen stannade igen. Förslagen var många till varför den strulade med allt ifrån värmeslagg, vatten i förgasare till dålig kondition och dold farthållare och någon till och med inbillade sig att någon österländsk förbannelse nog satt i förgasarna då dessa var av den nya och högst atypiska sorten sk. Flatslide och dessa då knappast kunde var bra att nyttja på något som nästan liknade en motorcykel. Gudarna ska veta att journalisten var mycket sliten när vi äntligen efter något 10talet stopp och en i det närmaste helt isärplockat motorcykel äntligen lyckades halka ombord på färjan i Esbjerg. Efter lite mat och några välplacerade öl på båten lyckades vi äntligen diskutera os fram till en lösning på problemet. En polare påstod till och med att han direkt viste vad felet var men inget sa då han tyckte det var en lagom sträcka att köra mellan rökpauserna. Problemet var faktiskt inga riskorn som fastnat i hovudmunstycket utan egentligt väldigt banalt en liten väska! Jovist en väska. Karlen hade en tankväska som ströp den lilla luftslangen överst på tanken. Problemet löstes enkelt med att placera väskan på baksätet istället. Värre var det nog med journalistens självförtroende efter denna högst anmärkningsvärda men ändå nedtystade händelse. Ingen kan minnas något skrivet ord om händelsen när testresultatet äntligen redovisades.
  4. Förlåt mig men det är jo ett tag sedan du komenterade på denna sida i detta ämne men fick du nånsin klart för dig hur reglerna egentligen fungerar. Är bara nyfiken då jag själv skulle kunna tänka mig att bygga på en busamotor :notworthy: ! Vad jag fått fram från en fransk sida är tydligen den enda skilnaden ECU´n som begränsar franska Hayabusa. Enligt deras diskusionsforum ser det utt som nedan: Franska Suzuki Hayabusa med effektbegränsande ECU (78KW) Generation1 = Denso ECU 21H80 har 78KW! Med tråd till stift 21 bortklippt är effektbegränsningen bortkopplad! Generation2 = Denso ECU 21Hx0 har 78KW! Med tråd till stift 58 bortklippt är effektbegränsningen bortkopplad!
  5. Jag har 7" fälg och 195/60 x 15 däck på rekomendation från Mocom. fälg o däck går precis i linje med bakre skärmkant och går inte att använda bredare utan ombyggnad!
  6. för all del och den är 16mm på min bil!
  7. Jag har en Ducati första 90-årsmodell som exploderade då gasarna från batteriet antändes. Tydligen var det inte ovanligt då man placerat batteri och tändspoler i utrymmet under tanken. Batterisyran ått såklart sönder allt elektriskt och ram och motor så ut som f.n men har ändå gått att få körbar igen.
  8. Jag har en Tiger Avon besiktigad SBP 2010.06.28 i Helsingborg och den har Taunusspindlar. Inte har den fått påtal varken av SBP eller SFRO Laholm så inte ser jag vari problemet ligger. Tvärt om tyckte Peder att det fungerade ytterst bra och med en suverän liten svängradie. Jag använder Compomotive ML 15" fälgar med ET 52 vilket fungerar mycket bra. Min bil vägde in på 740kg för att klara effekt/vikt men kan väl knappast vara svårare att banta ner till 550kg. Jag ångrar inte och kan klart rekommendera att bygga på Avon och har absolut inte haft problem med bakvagnen som en del belackare i detta forum tydligen har haft åsikter om. När bakvagnen är rätt inställd är den ytterst välbalanserad och även bekväm. Brukar oftast åka ett par tre varv med bredslad i rundellerna.
  9. Jag undrar med hur man handterar vikt/effekt förhållandet. Har inte ramrörrens materialtjocklek mm betydelse i sammanhänget? Jag har en Bokram som jag har funderinger på att använda just till ett busabygge där ramrörren är 25 x 25 x 3mm. Jag har även en Tiger Avon 2010års med en Zetec 2,0 = 140hk o tjänestevikt på 740kg och den har 25 x 25 x 1,5mm rörr vilket rimligen bör vara nogot svagare än bokramen. De som har besiktigat med "fransk" busa kör väl knappast runt med originalmotorn efter att besiktningen är avklarad eller? OM inte bör ju motorn stå och samla damm nånstans och vara tämligen atraktiv på begagnadmarknaden eller förslagsvis för utthyrning. Inte kan det väl vara så att det kanske räcker att ha ett papper/kvitto som hävdar att jag köpt motorn i Frankrike eller? Jag tror mig veta de som besiktigat med R1 - 98 motor som knappast kört längre än hem från bilprovningen och sedan byttat motorn direkt efter besiktning vilket inte tycks möta större hinder då motornummer mm inte noteras i regpapperna. Jag kanske har fel men inte kan det vara omöjligt att köpa/fixa franska papper på en 100hk busamotor vilket bör vara lättare än att leta rätt på 400kg bly som sedan får bultas fast bilen.
  10. jag använder 16" fälg med ET 51 och 195/60 på min Avon och mina däck går bara precis fria av bakskärmen. Jag har svårt att tänka mig andra alternativ utan att modifiera bakskärmarna.
  11. Hej. Jag tar båda satsarna och förväntar mig som vi avtalade på telefon att din polare tar med dem ner och hör av sig när han återvänder från Stockholm runt den 18-20 december. Ring mig på telefon 0705721188 eller lägg ett mail på ducatimdriver@hotmail.com och jag hör av mig omedelbart. MVH Steen
  12. Hej. Det är visserligen ett gammalt inlägg men ger mig ändå på att skriva! Inte för att jag måste utan av ren nyfikenhet. Hur har det blivit då? Har du äntligen handlat en Tiger eller funderar du fortfarande? den som undrar är ducatisten som faktisk har en Tiger Avon.
×
×
  • Create New...