Hej allihop,
Jag är en av många som läser forumet men dessvärre inte bidrar med mycket.
Jag har fått många tips vilket har gett mig lite mer kött på benen när det kommer till min bil.
Då jag inte kan meka själv så lejer jag bort allt jobb 😕
Äger idag en Wesfield som jag haft mycket roligt med i 2 år.
Lagom med effekt och underbar att köra. 2L Zetec Black top, Jenveys 45mm samt kammar från Newcamd. Omex 600 såg till att jag fick 185 kusar.
Men som de flesta vet så vill man ha mer 🙂
Detta sug efter effekt bidrog till att jag köpte mig en Rotrex C30-94 och sedan TTS monteringskit plus allt annat som jag behövde.
Allt monterades i våras och idag var den stora dagen då jag skulle mappa.
Jag ville hålla effekten nere till max 220 kusar då jag inte hade smidda prylar samt en standard koppling ihop med en standard T9a.
Allt gick bra på mappningen och jag fick 220 i effekt med en väldigt försiktig timing samt varvtalet nere till 6000. Körde runt med världens flin i 20 min.
Allt funkade perfekt! Sedan när jag skulle åka hem så började den gå på 3 cylindrar efter 15 min körning.
Jag stannade omedelbart till. Firman som mappade var snäll nog att komma ut och kolla men det slutade med att vi fick bogsera bilen tillbaka till dom.
När vi försökte starta så hördes ett mettaliskt ljud från motorn. Visade sig att någonting hade kommit in i cylinder 1. Tändstiftet var kvaddat och man såg lite metall i hålet.
Mutter, svetsloppa inte en aning?!
Han kommer givetvis att felsöka och se vad som kan göras. Jag lägger absolut ingen skuld på varken han som monterade eller mappade! Jag vill bara ut och åka 🙂
Då motorn endast gått ca 700 mil undrar jag om det kan vara värt att renovera, om nu det är möjligt eller om det är ett bättre val att kanske satsa på en annan 2L black top eller rent av kanske gå på en ST170 motor?
Ideér, tankar, förslag, allt upskattas denna sorgliga dag 😕