Jump to content

method

Forumdeltagare
  • Posts

    4
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

About method

  • Birthday 03/29/1974

Contact Methods

  • MSN
    dan@live.se

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Danderyd

Profile Fields

  • Namn
    Dan Mattsson
  • Ort
    Danderyd
  • Locost-status
    Locost-intresserad

Recent Profile Visitors

1,359 profile views
  1. Lite av ett long shot men jag har två växellådor stående som jag inte kommer använda mig av. En 6-växlad G86/20 från en Boxster -00 och en 6-växlad G96.01 från en 911 Carrera 2 -99. Hör av er vid intresse, har även kablage och spakställ vid behov.
  2. Wow, vilket bygge! Önskar jag hade kunskap, energi, kontakter och resurser att göra något liknande - misstänker du inte behöver oroa dig för att bli frånkörd av GT3:or framöver... Vad blir det av det här registreringsmässigt, ombyggt fordon?
  3. Tack för alla svar och vänliga tillrop :notworthy: , vissa saker klarnar medan andra bara vecklar upp sig som en babushka-docka... Är med familjen hos mina föräldrar i helgen och hittade i farsans verkstad den pallbock jag svetsade på gymnasiet - den var faktiskt riktigt välbehållen och snyggt svetsad! Vill minnas att jag provtryckte den till 3,5 ton så så jäkla usel svetsare kan jag väl inte vara - hur svårt kan det vara? :whistling: Blir nog till att skaffa en svets ändå för att kunna fixa de där små trixen... @Lilje7 Ditt läge känns som ngt som jag skulle kunna fixa - känns ju trist att inte kunna lösa ens de enklaste moddarna själv... @Morty Missförstå mig inte - också jag har en djup rotad svaghet för maskiner och verktyg, helst de som är tunga och gör mycket ljud... Fräs o svarv blir dock overkill, hur mycket jag än skulle vilja kunna göra en sprängkåpa mellan en Cleveland-V8 och en Renault-låda får jag nog vända mig till proffsen för sånt. Kinnekulle verkar ju som en prima idé, har snackat med en polare men nu har ju kojaklubben möte i Malmby den dan... :rolleyes: Känns som om de flesta funderingar jag haft ang kunskaper och förutsättningar alltså fallit på plats. Däremot har den "enkla" delen att fundera ut plattform och drivlina inte direkt klarnat. Indy verkar som en lagom kompromiss mellan pris och kvalitet/enkelt att bygga, ska försöka få tag på Daffe. Westfield verkar smutt, deras modeller ser verkligen genomarbetade ut. Hur mycket dyrare är de? @Jocke4U Har inte tänkt på Saab, måste jag säga, men jag var inne på din dagbok och den motorn uppfyller ju mina krav. Den verkar lite lättare att få tag på (läs: billigare) än VAG:s och det finns ju en hel del komponenter att tillgå. Är det B204E eller B205E du har? Läste (hur gjorde man innan internet?) att 205:an sköt kolvar och hade för sig men den kom från 2001 om jag förstått rätt, blir nog lite dyrt ändå. Läste på din sida... Passar Saab-spisen till Opel-lådan eller blir där mkt krångel? Läste återigen på din sida... Är dimensionerna "locost-vänliga"? Jag vill ju gärna ha en turbomotor... Alternativet, som jag ser det, är en Zetec, då passar ju många av kiten ganska bra och T9-/M75-lådor har det ju byggts en del utav. Suck, jag har nog 50 flikar öppna i webbläsaren nu. :doh: Och då har jag inte kommit över det första/största hindret än: sambo-OK. Hennes respons har varit "är du seriös?" och "ska du lägga alla de pengarna på en leksak?". Enkla svar: "ja" resp "ja" men de biter inte riktigt. The struggle continues...
  4. Hallå alla locost-fantaster! Nu när huset nästan är färdigfixat och barnen snart är blöjfria (I wish...) har jag funderat på att låta sportbilsintresset få lite större utrymme i mitt liv. Jag har ganska länge velat fram och tillbaka om vilken typ av bil som skulle vara intressant, allt ifrån "exotiska" japsar (en polare var ordförande i Wankelklubben), Lotus och TVR (en annan polare är svår anglofil) till Stuttgarts stolthet (en bekant har en race-preppad 911) - dessutom: banbil eller mer bruksig? Det känns dock som om jag vill ha något "renare" och mer fokuserat och då ligger locost/7 bra till. Har nu smugit runt här på forumet ett tag och tycker att det verkar finnas en schysst gemenskap i locost-Sverige. Min tanke är att bygga från ett kit och använda en hyfsat modern motor, t ex VAG 1.8T. Några frågor har dock dykt upp, jag hoppas ni kan hjälpa mig med några av dem. Förutsättningar ========= * Garage och utrustning Jag har ett ganska litet dubbelgarage där vi bland annat har "familjekombin" och det lämnar inte så mkt plats över förutom plats nr 2. Jag har sett på många byggbilder att garagen ibland är ganska stora och välutrustade (pelarlyftar och CNC-svarvar:), kommer jag snea på trångboddheten? Dessutom, en liten kompressor och vinkelslip finnes men svetsar, bockningsmojänger, pelarborrar och annat är kanske inte vad jag har lust att lägga stålars på och inom min bransch finns det inte så många kvällstomma verkstäder att tillgå. * Kunskaper Jag svetsade senast för drygt 15 år sedan och det var inte mycket. I övrigt är jag tekniskt lagd och har meckat en hel del (en CRX -85 framstår nog som det primära subjektet) men att modifiera chassit och fixa egna adaptrar mellan alla delar i drivlinan kanske inte är min kopp te. Jag tycker att jag borde fixa det men det hänger nog på hur mkt anpassning det blir - måste man fram med vinkelslip, svets och svarv? Det verkar som de flesta är i mek-branschen i någon mån, är det 1) ett måste, 2) ganska praktiskt eller 3) spelar ingen roll? Kostnader ======= Jag hade tänkt mig en "midcost", köpa ett kit och fixa donatordelar (inte komplett bil) men inte köpa allt extra (custom-kylare etc) utan försöka lösa det med "skrotprylar". Jag har kommit fram till en initalkostnad för att komma igång på ca 60-80' och en slutsumma på 110-120', arbete och verktyg ej inkluderade. Är jag ute och cyklar? Och vilka verktyg klarar man sig inte utan? Tidsåtgång ======= Jag räknar kallt med två år. "Donator" ===== Har sett att Morty byggt MK Indy med VAG 1.8T och det verkar ju vara ett fint bygge så det är ju åtminstone inte omöjligt. :) Har dock förstått att den motorn är svår/dyr att få tag på och hur funkar effekten (är väl minst 150 hk) med 20 hk/100 kg? Eller har jag missförstått ngt? Kit (istället för egensvets) är ett grundläggande val och jag har gärna en motor med fläkt som kan skruvas lite på när andan faller på (=fartens tjusning avtar). Är det att sikta för högt för en nybörjare? Detta är de första och största funderingarna jag har, jag hoppas att någon kan kasta lite ljus över situationen. Sedan undrar jag också om det finns någon i stockholmstrakten som kan tänka sig att ta emot en locost-nybörjare på studiebesök för att titta, klämma men framförallt få svar om byggprocessen - hur det funkar och vad som är svårt.
×
×
  • Create New...