Hallå alla locost-fantaster!
Nu när huset nästan är färdigfixat och barnen snart är blöjfria (I wish...) har jag funderat på att låta sportbilsintresset få lite större utrymme i mitt liv. Jag har ganska länge velat fram och tillbaka om vilken typ av bil som skulle vara intressant, allt ifrån "exotiska" japsar (en polare var ordförande i Wankelklubben), Lotus och TVR (en annan polare är svår anglofil) till Stuttgarts stolthet (en bekant har en race-preppad 911) - dessutom: banbil eller mer bruksig?
Det känns dock som om jag vill ha något "renare" och mer fokuserat och då ligger locost/7 bra till. Har nu smugit runt här på forumet ett tag och tycker att det verkar finnas en schysst gemenskap i locost-Sverige. Min tanke är att bygga från ett kit och använda en hyfsat modern motor, t ex VAG 1.8T. Några frågor har dock dykt upp, jag hoppas ni kan hjälpa mig med några av dem.
Förutsättningar
=========
* Garage och utrustning
Jag har ett ganska litet dubbelgarage där vi bland annat har "familjekombin" och det lämnar inte så mkt plats över förutom plats nr 2. Jag har sett på många byggbilder att garagen ibland är ganska stora och välutrustade (pelarlyftar och CNC-svarvar:), kommer jag snea på trångboddheten? Dessutom, en liten kompressor och vinkelslip finnes men svetsar, bockningsmojänger, pelarborrar och annat är kanske inte vad jag har lust att lägga stålars på och inom min bransch finns det inte så många kvällstomma verkstäder att tillgå.
* Kunskaper
Jag svetsade senast för drygt 15 år sedan och det var inte mycket. I övrigt är jag tekniskt lagd och har meckat en hel del (en CRX -85 framstår nog som det primära subjektet) men att modifiera chassit och fixa egna adaptrar mellan alla delar i drivlinan kanske inte är min kopp te. Jag tycker att jag borde fixa det men det hänger nog på hur mkt anpassning det blir - måste man fram med vinkelslip, svets och svarv? Det verkar som de flesta är i mek-branschen i någon mån, är det 1) ett måste, 2) ganska praktiskt eller 3) spelar ingen roll?
Kostnader
=======
Jag hade tänkt mig en "midcost", köpa ett kit och fixa donatordelar (inte komplett bil) men inte köpa allt extra (custom-kylare etc) utan försöka lösa det med "skrotprylar". Jag har kommit fram till en initalkostnad för att komma igång på ca 60-80' och en slutsumma på 110-120', arbete och verktyg ej inkluderade. Är jag ute och cyklar? Och vilka verktyg klarar man sig inte utan?
Tidsåtgång
=======
Jag räknar kallt med två år.
"Donator"
=====
Har sett att Morty byggt MK Indy med VAG 1.8T och det verkar ju vara ett fint bygge så det är ju åtminstone inte omöjligt. :) Har dock förstått att den motorn är svår/dyr att få tag på och hur funkar effekten (är väl minst 150 hk) med 20 hk/100 kg? Eller har jag missförstått ngt?
Kit (istället för egensvets) är ett grundläggande val och jag har gärna en motor med fläkt som kan skruvas lite på när andan faller på (=fartens tjusning avtar). Är det att sikta för högt för en nybörjare?
Detta är de första och största funderingarna jag har, jag hoppas att någon kan kasta lite ljus över situationen. Sedan undrar jag också om det finns någon i stockholmstrakten som kan tänka sig att ta emot en locost-nybörjare på studiebesök för att titta, klämma men framförallt få svar om byggprocessen - hur det funkar och vad som är svårt.