Jump to content

bexander

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    238
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    9

bexander last won the day on April 24 2021

bexander had the most liked content!

Reputation

35 Excellent

About bexander

  • Birthday 05/16/1983

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Björn Bexander
  • Ort
    Göteborg
  • Locost-status
    Övrigt

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Renault Twizy har ett kort rack med centrerad piniong. Vet ej hur mycket belastning den tål då Twizyn har en totalvikt på 690kg och en toppfart på 80km/h.
  2. Inga reg-plåtar. Gick den inte att regga i sverige??
  3. Jag får intrycket att det tittas på antingen ca 1L mc-motorer eller ca 2L bilmotorer, med utantag för Ford Sigma. Det finns några mindre bilmotorer som kanske kan vara ett alternativ så som Suzuki Swift GTI 1,3L 16V motorn eller en Fiat Twin Cam som finns från 1,3L. Honda motorer brukar kunna låte trevligt men snurrar åt "fel" håll vilket begränsar val av transmission.
  4. Blir du medlem i klubben så får du 10% rabatt hos metallbiten. Ett annat alternativ är https://www.maskindelen.se
  5. Jo då, det finns... https://shop.otdtools.se/product/handgangtapp-m17x15-2-st-volkel Bara att jag är snål och vill undvika att betala 800:- för en gänga. Vanlig gänga på startmotor och generatorer för bilar vad jag kan förstå. I mitt fall är det för att kunna montera en adapter på en generatoraxel.
  6. År det någon på detta forum, gärna i Göteborgsområdet, som har en gängtapp M17x1,5? Jag önskar i så fall låna/hyra eller komma på besök för att få en detalj i stål (C45E) gängad.
  7. Ja, det får inte blir för enkelt... Går nog att använda en Arduino eller annan microprocessor för att multiplicera signalen men kan bli lite låg upplösning för låga hastigheter beroende på hur man gör. En hastighetsmätargivare från en bakaxel med 48 pulser borde kunna läsa 12 pulser per varv på kardanaxeln?
  8. Aha, så det behövs alltså högre frekvens för att åstadkomma detta. Verkar som det finns 48-tands hjul till diffen från bilar med ABS? Det skulle i så fall kräva ett K-värde på 195,6.
  9. Jag får det till att du skall lägga in ett K-värde i hastighetsmätaren på 782,5 enligt nedan beräkning: Hjuldiameter = 195*0,6*2 + 15*25,4 = 517,6 mm Hjulomkrets = 517,6*pi / 1000 = 1,93 m Hjulvarv/km = 1000 / 1,93 = 517,6 varv/km Pulser/km (N i instruktionen) = 12*517,6 = 6211 pulser/km F (enligt instruktionen) = 200 km/h (D i instruktionen) * 6211 (N) / 3600 = 345 K = 270000 / 345 (F) = 782,5 Vad jag kan förstå är det möjligt att lägga in K-värde från 0,0 till 999,9. Var hittar du "På andra hållet så ser det ut som att mätaren accepterar mellan 1000 till 27000 Hz vid 200Km/h."?
  10. Hos vilken firma fick du det priset? Har du kollat hos http://Motomax.pl ? Har inte använt dem själv men vet andra som varit nöjda där.
  11. Flyglektion på helikopter...
  12. Jag tror inte att de båda cylindrarna måste röra sig lika mycket, de är inte (i normalfallet) mekaniskt stumt kopplade i huvudcylindern.
  13. Är det inte ett måste, ur regelverkssynpunkt, att ha tvåkrets bromssystem?
×
×
  • Create New...