Jump to content

Mrlynx

Forumdeltagare
  • Posts

    200
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

About Mrlynx

  • Birthday 07/24/1978

Contact Methods

  • Website URL
    http://80.88.111.179/coppermine/index.php?cat=3
  • ICQ
    2764642

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Umeå / Gräsmyr

Profile Fields

  • Namn
    Robert Eklund
  • Ort
    Umeå / Gräsmyr
  • Locost-status
    Bygger locost
  1. vilken bredd kommer du att ha på chassiet? om du kör bokmått upptäcker du snart att en sierraaxel blir i bredaste laget. Det går iofs att täcka med breda skärmar men det blir lite ladugårdsvägg av bakänden då. men det är ju en smaksak. Höger och vänster drivaxel är olika lång och skiljer 40 mm. med två vänster blir den smalare men behöver en bredare kardan tunnel eller en assymetrisk kardantunnel då diffen inte hamnar i mitten. Ett tredje sätt att lösa problemet är att ta nav från någon annan bil som har samma splines på drivaxlarna men bygger mindre på bredden. tex saab900OG. har för mig att alfa också har samma splines. Det finns vissa modeller av scorpio med 7,5" diff som har viscobroms men sierran har oftast 7" diff. när du kollar sierror så försök att ta en med skivbromsar för då får du samma drivknutar som scorpion. jag plockade min från en -87a och jag tror det var vanligare på de senare årsmodellerna med skivbromsar.
  2. Ett tips till Behåll balken under ratten när man plockar rattaxeln på skroten. på den sitter det glidbussningar för att ratten ska gå att trycka framåt vid en krock. bara att kapa av den innan man svetsar fast den i sjuan.
  3. volvo 240 rattstångens kollapsdel är det splines inuti. Samma splines i båda ändar om jag kommer i håg rätt. recept på en fungerade rattaxelkombination efter tips från Tomas Danielsson DD7: Till det åtgår det två volvo 240 rattaxlar. slakta först en kollapsbar axel och plocka ut splinesaxeln. den är ca 40 cm och passar mellan styrväxeln och plattaxeln. Ska gå att få att passa båe mot Ford och volvo styrväxel. styrväxel <-> volvo nedre knut <-> splinesaxel ur kollapsdel <-> övre knut <-> plattaxel <-> övre knut <-> rattaxel <-> ratt
  4. Sätt på hjul och ställ ner den på golvet innan du kapar sönder ramen. Om jag kommer ihåg rätt brukar det vara utfjädring och inte infjädringen som är ett problem. eventuellt behöver du bara två extra extra genomslagsgummin att trä på. Vid full infjädring vill du inte att ramen tar i backen om det är ojämn väg.
  5. Hävarmen ska nog vara vinklad ca 90 grader mot pushroden vid rideheight. Hävarmen kan du flytta in och upp på ovansidan ramröret så hamnar den på insidan av noskonen.
  6. tankegången är intressant men det övre röret blir ganska långt och skulle kanske må bra av ett par stag ner till bärarmens inre infästningar. Misstänker också att Gustaf vill ha lite hållfastshetsberäkningar på konstruktionen. Titta också på både pushrod och pullrod innan du bestämmer vilken konstruktions som passar din bil bäst. Det går att göra dom lösningarna något mer kompakta men i gengäld behöver du fler lagringar/bussningar.
  7. Har nu räknat på saken och kommit fram till att det blir några små förstärkningar på undersidan övre bärarmen. Så nu är stötdämparna på plats och idag hade jag tänkt bygga toestagen till bakvagnen. Till det använder jag styrstagen från en volvo 240 där inre styrled skruvas genom en ett fyrkantrör med ett avlångt hål så jag kan justera geometrin i efterhand. I fredags köpte jag två stycken m14-skruvar till det men det visade sig idag att det är fingäng på styrväxeln så det sket sig. :banghead: När jag stog och svor och funderade vad jag skulle göra fick jag se en skruv på golvet i garaget som dessutom passade och var rätt längd. :blink: Sån tur brukar man inte ha men nu var bara problemet att hitta en till likadan till andra sidan genom att komma på var den kom ifrån. Det visade sig att det var en av fästskruvarna till saab 900 framok. Dom har M14-fingäng till det. Dock tog tiden slut när jag hade gjort den ena för sen kom en kompis förbi som ville ha sin 240 lite rostlagad.
  8. om jag inte missminner mig har ford och volvo ZF styrväxlar så det är samma splines på knutarna?
  9. Jag håller på att montera stötdämparna bak och funderar lite över hållfastheten i 2 st 20x20x2 fyrkantrör som sitter på vardera sidan spindelleden. Ur spindelleden kommer jag att fräsa ur ett jack för stötdämparen. Först hade jag tänkt montera coilovern på ovansidan bärarmen längre ut men då blev det ingen slaglängd kvar på stötdämparen. Frågan är om jag kommer att knäcka fyrkantrören då jag inte kan montera coilovern längre ut på bärarmen?
  10. Mrlynx

    Ram

    Bestäm först om du vill bygga bokmått eller förlängd/breddad ram. Jag har använt mig av boken och mcsorley för att sedan modifiera för att passa IRS. http://www.mcsorley.net/locost/ Jag tror Belo här på forumet också har någon ritning i cad-format. Mängden rör tror jag finns i FAQ. //Robert
  11. vad är det för mått på orginal stödlager på en sierra?
  12. Jag och Anton kom med på bilderna på vks hemsida stående bakom hahlins sjua. http://neo.vk.se/bildspel/wheels/?image=43 Micke fredriksson och hans Mride och en orange sjua med V8. http://neo.vk.se/bildspel/wheels/?image=107
  13. Jag bygger med den kombinationen (XU9J4 och Ford T9)och tänker svarva ett glidlager för att stödja ingående axel i vevaxeln. Problemet är att om jag minns rätt (det är över ett år sen jag mätte) så är skillanden i diameter mellan axeln och hålet ca 1 mm och i minsta laget att få till en stödlagring av. Jag är inte säker på att det går att svarva ett så tunt glidlager då det bara blir ca 0,5mm. I värsta fall måste jag riva lådan och svarva ner axeln eller borra upp hålet i vevaxeln för att kunna få dit ett nållager. Någon som har någon bättre lösning?
  14. I den här tråden har det inte hänt så mycket på nästan 2 år så nu är det dags att återuppta byggandet som legat i dvala i brist på tid och ork. Det som har hänt sen sist är att jag har skaffat en uppsättning SPAX coilovers och lite andra delar. Ikväll var jag i garaget och gjorde färdigt tvärstaget bakom diffen och började kapa upp ett hål för stötdämparen i plattan för störtbågen. Dock upptäckte jag att fick problem med frigång mellan K3/K4 och övre fjädertallrik vilket ledde till en del onödigt filande. :banghead: Bilder kommer när det finns något intressant att visa.
  15. Mrlynx

    Bromsok

    jag har inte haft isär oken så jag vet inte hur kolvarna eller loppen ser ut. priset är bud men helst skulle jag kunna tänka mig byta dom mot nåt annat användbart.
×
×
  • Create New...