Jump to content

HX40

Forumdeltagare
  • Content count

    62
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    20

HX40 last won the day on October 17

HX40 had the most liked content!

Community Reputation

43 Excellent

About HX40

  • Rank
    Nykomling
  • Birthday 10/05/82

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Skellefteå

Profile Fields

  • Namn
    Tomas Andersson
  • Ort
    Skellefteå
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

650 profile views
  1. Westfield Zetec Turbo

    Nu är ramen tom igen. Ska fixa lite småsaker och svetsa sånt jag inte riktigt har kommit åt. Ska även svetsa in några förstärkningar här och var vilket är en förutsättning att få nyttja dispansen jag fått. Sen är det målning som gäller. Har inte riktigt bestämt mig än, antingen pulverlack, eller rolla alt spruta PUR15 eller motsvarande lack. Synpunkter någon?
  2. Westfield Zetec Turbo

    Har nu börjat riva bilen inför lackering och se över en del svetsar etc. Inte lika roligt som att bygga! Det damp dock ner ett uppmuntrande brev från transportstyrelsen idag. Min dispensansökan att få tillämpa 20kW/100kg gick igenom. Inte illa :)
  3. Westfield Zetec Turbo

    Nyss hemkommen från en eftermiddag hos Sävar Motor. Min portning av avgashuset blev superbra, nu klarar den att hålla trycket nere. Har nu ett effektintyg på 179hk.. förvisso på hjulen så gränsfall högt kanske. Efter lite mer finjustering av mappen så hittade vi till slut 243 whp vid endast 0.7 bar laddtryck och en väldigt fin effektkurva. Vid grundtryck på 0.5 bar ger den drygt 200whp vilket kanske är rätt lagomt att börja med sen. Vi laborerade även med att lägga på mer tryck i mellanregistret, men då sa kopplingen ifrån. Det är trots allt en helt std lamell och tryckplatta från sierra. 300Nm verkar vara gränsen vad den tål före den slirar
  4. Westfield Zetec Turbo

    Jag har haft lös avgashuset på turbon och försökt porta upp wg kanalen så mycket jag kunde. Har mixtrat med lite annat smått och gott så imorgon är det dags att utvärdera i dynon igen. Hoppas kunna hålla nere laddtrycket till runt 0.5bar och därigenom komma ner till runt 180hk som borde gå regga med. Har en liten plan B, har skickat in ansökan om dispens att få tillämpa 20kW/100kg istället för 15kW, men det är väl ett långskott.
  5. Westfield Zetec Turbo

    Lyckades klämma in mig för mappning ikväll när Sävar Motor besöker Skellefteå motorfestival i helgen. Det gick rätt bra, men det blir lite för mycket effekt. WG:n klarar inte att hålla nere trycket, den börjar reglera vid 0.5 bar men trycker stiger ändå till ca 0.9 bar. Så effekten blev 229whp vid 6000rpm. är väl kanske 50-60hk för mycket. Det är ju dessutom effekt på hjulen så det blir väl nån hk till i motorn. Men allting verkar fungera bra, bortsett från wg:n då, får kika på det om det kan gå porta upp den så den klarar att hålla grundtryck hela registret. En liten filmsnutt med halvtaskig kvalitet på nåt av alla pull!
  6. Westfield Zetec Turbo

    Det var länge sen jag uppdaterade något. Bilbygget stod still hela Juli och en bit in i Augusti när annat kom ivägen. Men jag har nu iaf köpt ett styrsystem, det blev ett MaxxEcu Street. Har kopplat in och startat bilen. Det var helt odramatiskt. Väldigt enkelt system att få igång, även för en total el-analfabet som jag. Har provkört lite på gatan och grovmappat lite på ett avstängt område. Nu håller jag bara på att färdigställa installationen med lite fler givare som kan vara bra att ha, samt elektrisk ventil jag kan styra laddtrycket med. Sen blir det iväg till Umeå och Sävar Motor för att mappa den i deras navdyno.
  7. Westfield Zetec Turbo

    Tas bort var kanske lite överdrivet, men måste iaf med ett huggjärn kryssas över. Det är helt enkelt inte giltigt här.
  8. Westfield Zetec Turbo

    Har ikväll gjort ett sånt där tråkigt jobb som ändå måste göras. Fick ju mitt chassinummer vid SFRO 1 och nu har jag med körnare slagit in det på en bit 25x25 rör som jag ska ersätta den bit där westfield stansar in sitt nummer. Det måste ju ändå bort.
  9. Westfield Zetec Turbo

    Nu är jag klar med luftintaget, poleringen blev lite halvdan, får kanske se över det i framtiden.. Måste fundera nu vad som ska komma härnäst. kan det vara något jag borde göra före jag river och målar ramen?
  10. Westfield Zetec Turbo

    nånting sådär kommer det att se ut. lite slipning och polering så är det nog klart.
  11. Westfield Zetec Turbo

    Har hållit på att fila på nån sorts luftintag i brist på bättre saker. Har ett inkapslat luftfilter med slang i bägge ändar så man kan leda in luft från fronten på bilen. Har svetsat det mesta på luftintaget, återstår att slipa lite kanter och snygga till.
  12. Westfield Zetec Turbo

    En rak bit som fattades och nu är insugsröret klart. Lite polermedel och sen blankt och fint :) Har provmonterat och det passar bra. Ska nu bara tillverka nån sorts luftintag som är tänka att sitta mellan anslutningarna uppe på intercoolern som drar in kallluft från fronten.
  13. Westfield Zetec Turbo

    Håller på med ett rör från turbon till luftfilter, fick tips om en v-bandsfläns som passade mot turbon, den var dessvärre i rostfritt. Det optimala hade ju varit aluminium. Fattas en rörstump som jag inte hade hemma, men dessa två bitar med ett rör emellan hoppas jag ska funka.
  14. Westfield Zetec Turbo

    Nu är Byggbesiktningen gjord. Inga problem! Ska pilla med lite småsaker jag vill ha gjort före jag river och målar ramen. Så här ser den ut just nu utan några karossdelar på plats. Jag hade dessutom så tur att farbrorn som gjorde besiktningen hjälpte mig att laga svetsen :) Tack för det!
  15. Westfield Zetec Turbo

    http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-94-98/motor/turbosystem/monteringsdetaljer/rordetaljer/544299.html fick tips om denna, borde vara rätt och då går det nog lösa på något bra sätt :)
×