Jump to content

HovstaSX360

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    281
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    10

HovstaSX360 last won the day on February 2 2020

HovstaSX360 had the most liked content!

Reputation

26 Excellent

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Stefan Larsson
  • Ort
    Örebro
  • Locost-status
    Har köpt färdig locost

Recent Profile Visitors

7,564 profile views
  1. Tänker arrangera en rundtur på vägar runt Kinnekulle lika den vi har gjort några år, i samband med vår träff på Kinnekulle Ring 4/8 o 5/8. Vi åker på vägar som är belagda, väl lämpade för våra fordon och vi kommer att se bla. utsikt, kyrkor, slott och koja. Stopp för fika/glass. Rundturen är ca. fyra mil. Anmäl dig i denna tråd, mest för att jag skall klura ut när vi behöver starta för att inte missa käket på fredag kväll. Starttiden är beräknad till ca. 14.30 från nedre/yttre depån. Du behöver bara ange föraren. Ta med kompis/närstående som får chans till en fin titt på Kinnekulle. Sen får vi bara hoppas på bra väder. "Köstar det nött som vi skaraborgare säger" Nä. Jag återkommer med starttid ca. 1 vecka innan träffen. Bengt 0705430023 1. Bengt Johansson 2. Mats Karlsson 3. Vedde 4. Lars Andersson 5. Andreas Svensson 6. Stefan Larsson
  2. 1. Vedde( 2 mat, 1 köra) kan hjälpa till att hålla i det som vanligt. 2. Fredrik Pousard (fege) (1 mat, funktionär, guida vedde under minuten...😉) 3. Jari Kinnunen, 1 mat men ingen körning 4. Torbjörn Paulson, tpau (1 mat, 1 köra) 5. Alex Bergsland (DomiSeven), 1 förare, 1 mat (men kanske även 2 till som äter och åker med, en 13 och en 15år. Utredning pågår). 6. Lupus , 1 förare , 1 mat - men med samma brask lapp som vanligt 7. Sören Aronsson (Pedalen) 1 förare, 1 mat 8 Per Lindberg 1 mat och 1 körning om inte bilen är såld 9. Roland Käll 1 mat, funktionär 10. Joacim Järkeborn (jocke4u), 1 mat, funktionär fram till ca 13 11. Lars Andersson 1 körning 1 mat 12.tomas alexandersson 1 körning 13. Andreas Svensson, 1 mat, och köra, samt hjälper till. 14. Klas Hagström (007am), 1 mat, kan hjälpa till med ljudmätning 15. Dag Eriksson 1 mat 1 köra 16. Magnus Viktorsson 1 mat 1 körning 17. Tomas Alexandersson, pass flaggvakt 18. Tomas Danielsson, 1 körning BMW E36 19. Stefan Larsson 1 körning och 1 mat 20.
  3. Problemet med hjullagret tycker jag mig känna igen. På min Caterham hade jag samma problem med glappt bakhjulslager. Glappet var så pass att bromsskivornas wobbel tryckte tillbaka bromsbeläggen så mycket att slaget i bromspedalen blev längre och varierande, särskilt vid bankörning. Jag har en Caterham med de-dion bakaxel så mina lagerhållare ser lite annorlunda ut men jag antar att drivaxeln och lagren är likt det på din bil. När man drar åt muttern klämmer man ihop de inre lagerbanorna och när de har gått ihop så spelar det inte längre någon roll hur mycket högre moment man drar åt med. Det är de yttre lagerbanornas placering som bestämmer glappet i lagret. I mina lagerhållare av aluminum är det en kant som håller de yttre lagerbanorna ett visst avstånd från varandra. I mitt fall kunde jag lägga ett tunt shims innanför den yttre lagerbanan för att få lagerbanorna längre ifrån varandra och mindre glappt. Rätt avstånd mellan lagerbanorna kanske också kan fås med rätt presspassning mellan lagerhållare och yttre lagerbana. Det höga åtdragningsmomentet talar ju för att det är så på orginalet (Sierran) men det vet jag inte. Det kan ju i så fall tänkas att om man först knackar in den yttre lagerbanan med en dorn får den monterad för långt in. Då hjälper det inte att dra åt hårdare. Det var rätt så länge sedan jag fixade min och minnet sviktar så jag är inte säker på hur jag gick till väga när jag bytte lager men jag hittade några bilder från det tillfället.
  4. Jag måste tyvärr meddela att jag hoppar av årets träff. Jari Kinnunen, funktionär, 1 till maten Vedde, 1 bil + förare, 2 till middag. Mattias Kristiansson 1 bil + 1 förare Kjell Andersson, prel. funktionär 1 på maten Andreas Svensson, 1 bil + förare, 1 till middagen Lars Andersson ,1 bil+förare, 1 till maten. Fredrik Svedjefält, 1 bil+förare, 2 mat Sören Aronsson 1 bil+förare, 1 mat Per Lindberg 1 bil och en förare 1 mat Magnus Viktorsson 1 bil+förare, 1 mat Mikael Nordin 1 bil + förare Roland Käll funktionär, 1 mat Bengt Johansson funktionär, 1 mat Christian Liljekvist 1 bil + förare Christer Johansson 1 bil+förare Tomas Danielsson 1 bil + förare Tomas Alexandersson en bil en förare en mat Torbjörn Paulson 1 bil + förare, 1 mat Dag Eriksson 1 bil + förare, 1 mat Arto Rajakangas 1 bil + förare 3 mat. Anders Eggelind 1 bil + förare, 1 mat Mats Norenborg 1 bil + förare, 1 mat Christopher Sörell 1bil + förare, 1 mat
  5. Jari Kinnunen, 1 bil+förare, 1 till maten Vedde, 1 bil + förare, 2 till middag. Mattias Kristiansson 1 bil + 1 förare Kjell Andersson, prel. funktionär 1 på maten Andreas Svensson, 1 bil + förare, 1 till middagen Lars Andersson ,1 bil+förare, 1 till maten. Fredrik Svedjefält, 1 bil+förare, 2 mat Sören Aronsson 1 bil+förare, 1 mat Per Lindberg 1 bil och en förare 1 mat Magnus Viktorsson 1 bil+förare, 1 mat Mikael Nordin 1 bil + förare Stefan larsson 1 bil + förare, 1 till maten
  6. 1. Jari Kinnunen, körning med 1 förare, 1 på mat 2. Per "Pac" Adelsson, Körning med 1(kanske 2) förare, 1 på mat(kanske) 3.Fredrik Vedde Engzell, körning 1förare, 2 på mat 4. Mikael Nordin, körning med 1 förare. 5. Christian Liljekvist, körning med 1 förare. 6. Per Lindberg, körning 1 mat 7. Stefan Larsson, körning med 1 förare, 1 på mat
  7. Kollar på en gammal film med Kirk Douglas (The racers) och ser i en av racingscenerna hur kommunikationen mellan förare och mekaniker gick till på på den gamla goda tiden. Frugan skrattade högt och bestämde att hon skulle offra en soppburk för våra framtida utflykter med sjuan. Här är filmen för den som är nyfiken https://www.youtube....h?v=_Mh8hYHIjM8
  8. Jag har numera en bättre kärra att transportera min sjua på, därför tänkte jag slänga min gamla rostiga sträckmetallramp. Kom att tänka på att någon möjligen kan ha användning för dom och då slipper jag ju kapa upp dom i transporterbara bitar. Själv har jag använt dom så här i flera år.
  9. 1. Bengt Johansson 0705430023 2. Stefan Sjölin 076 - 677 56 20 3. Göran Nilsson 072-2273757 4. Fredrik Engzell 0708- 697979 5. Martin Lindberg 0735-003861 6. Mattias Kristiansson 0703-871780 7. Mats Norenborg 070-6266503 8. Andreas Svensson 076 677 4386 9. Andreas Rauherz 0708 456311 (kartläsare Per Westrin 070-5587437) 10. Anders Ahlzen 070-4968578 11. Stefan Larsson 070-2465363
  10. Bengt Johansson (postmanpat) 1 på körning 1 på grill Anders Kamperin (Offroad) 1 på grill. Per Adelsson(Pac), 1 på körning (B) Göran Nilsson. 1 körning, 1 grill Kjell Andersson. funktionär 1 på grill Roland Käll, funktionär 1 på grill Andreas Svensson, grill och körning. (B) Jakob cederblad(jake),1 körning, 1 grill (B) Jari Kinnunen, 1 körning, 1 grill Per Ersson funktionär 1 på grill Leif Larson ( men bara kanske beror på om jag kommer hem eller icke covid-19 jobb) kan jag åter komma närmare och när är sista dagen för bestlut? KAN EJ Mikael Nordin 1 körning. Christer Johansson (Christer J) 1 funktionär, 2 på grill, ingen körning Fredrik(Vedde) Engzell, Funktionär, 2 på grill och 1 körning.(B) Mattias Kristiansson 1grill, 1 körning🤟 2 funktionär Lars Andersson. 1 grill 1 körning Per Lindberg 1grill 1 körning Horst Grieger 1 körning Magnus Viktorsson (Ford GT40) 1 körning Magnus Viktorsson (BMW E30) 1 körning Peter Björk (Mazda Miata) 1 körning Anders Eggelind 1grill 1körning Txbias Berndtsxn (lupus) 1körning 1 grill ( med reservation för att jobbet krockat de 3 senaste årena ) Daniel Römer (daromer) 1grill, 1 körning (B) Johnny Johansson 1 körning (B) Fredrik Pousard (fege) 1 grill, funktionär (med reservation för ev. sent avhopp) Johan Weinö 1 körning Marcus C 1 körning Claes Östberg 1 körning Andreas Rauherz 1grill 1 Körning Robin Eriksson 1 körning Martin Lindberg 1 körning Stefan Sjölin (longen) 1 grill 1 körning Johan Svensson 1 körning Andreas Johansson 1 körning Mats Karlsson, funktionär, två grill Mats Norenborg, 1 grill 1 körning Stefan Larsson (HovstaSX360). 1 grill, 1 körning
  11. Här är lådan omkring luftfiltret som tätar mot huven och färdigställer kalluftintaget.
  12. Jag har gjort verktygen i min fräsmaskin. Högst upp i dynan har jag använt en radifräs. Med biten fastspänd i ett rundmatninsbord kunde radien göras även i ändarna av det ovala hålet. Pressverktyget i stål gjordes på samma sätt fast med en pinnfräs med rund nos ( radie 1mm större än i dynan.)
  13. Jag antar att verktyget för de ovala hålen är det intressantaste. Spikarna är så långa att de får styrning i dynan innan någon formning av plåten sker. Hålen i plåten var obetydligt mindre än spikarna ca 0,5 mm. Dynan har två ursparingar för att styra upp den mot tidigare gjort hål. Vid pressning av ett nytt hål vred sig plåten mellan hålen så att det tidigare pressade hålet bredvid blev deformerat. Därför gjordes den lilla fyllnadsbiten ovanför som stoppades i det tidigare hålet för att förhindra att det deformerades. Träbiten är bara för att fylla ut dynan på djupet så att fyllnadsbiten inte skulle hamna för djupt. Jag använde en hydraulpress av golvmodell från Biltema.
  14. Jag vill ha kalluft till motorn utan något som sticker upp genom motorhuven. Eftersom luftintaget sitter baktill på motorn får det bli via instrumentöverbyggnaden mellan vindavvisaren och motorhuven. Först gjordes en uppsamlare som skall leda luften vidare till luftfiltret via hål i torpedväggen. Efter att ha testat och justerat metod på lite provbitar togs hålen upp Efter pressning av intagshålen gjordes hålen genom brandväggen. Det som är kvar att göra är en låda som omsluter luftfiltret och tätar mot huven.
  15. På min bil havererade den interna uppväxlingen i kompressorn och motorn var sedan omöjlig att starta. Den kunde tända till och gå illa några sekunder för att sedan stanna med sura tändstift. Alla remmar och hjul snurrade så allt såg normalt ut och inget onormalt ljud hördes vare sig när den stannade eller vid de följande startförsöken. Du har väl en centrifugalkompressor och den har också en intern utväxling. Med tanke på remhaverierna kan det kanske värt att kolla att kompressorn verkligen snurrar.
×
×
  • Create New...