Jump to content

therealpinto

Forumdeltagare
  • Content count

    1908
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

therealpinto last won the day on March 28

therealpinto had the most liked content!

Community Reputation

20 Excellent

About therealpinto

  • Rank
    SFRO-Guru

Contact Methods

  • ICQ
    0

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Kåge

Profile Fields

  • Namn
    Gustaf Ulander
  • Ort
    Skellefteå
  • Locost-status
    Locost-intresserad

Recent Profile Visitors

9562 profile views
  1. Det krävs alltid registreringsbesiktning om man byter motor (till en annan typ). Besiktningsorganet avgör vad som krävs, ofta vill man ha intyg från SFRO på att bytet är OK. I detta fall kanske effekten blir ungefär samma men vridmomentet ökar troligen. Gustaf
  2. En ganska personlig tanke är att 14" numera har rätt klent utbud av däck. Ska man byta är det nog lika bra att gå på 15" och väljer man rätt profil behöver det inte bli större diameter än 13"... Som sagt, kolla fjädringsvägen om du ska ändra ride height. En Locost är mycket mer känslig än en vanlig personbil eftersom man oftast har ganska kort fjädringsväg från början. Gustaf
  3. Man bör kolla hur fjädringsvägen påverkas - med längre fjädrar så minskar man utfjädringsvägen vilket kan sabba vägegenskaperna helt om man har otur. Oftast är det bättre att flytta infästningarna för stötdämparna istället så man behåller samma fjädringsväg. Man behöver också kontrollera att inte några leder bottnar, och så är det ju smart att som Pac säger kolla hur fjädringen rör sig. Gustaf
  4. Generellt sett...de tankar som har plåtvinklar behöver tankband runt dem, vinklarna är inte tillräckliga för att hålla kvar tanken. Om jag skulle bygga så skulle jag satsa på intern pump och göra eller skaffa ett skvalpskott runt den. De flesta standardbilar har sådana och de brukar funka bra, och oftast är det skruvade locket på ovansidan tillräckligt stort för att man ska kunna montera pump och skvalpskott den vägen. Gustaf
  5. Från insprut till förgasare = intyg?

    I och med att motorn inte motsvarar något seriemässigt utförande med dubbla förgasare är risken för effektintygskrav rätt stor. Det beror dock lite på spec i övrigt också, och vem som registreringsbesiktar, samt hur nära maximalt tillåten effekt du är. Om bilens vikt till exempel medger säg 180 hk, och man uppskattar motoreffekten till 150 hk så kan det nog fungera utan intyg. Gustaf
  6. Jögges Mk

    Snyggt! Den där kan du hyra ut sedan :-) Gustaf
  7. Rattstångsinfästning

    Jag skulle säga att profilerna som går rakt framåt förmodligen är överflödiga, ofta kan man göra en infästning "rakt ned" istället som inte blir lika aggressiv. De flesta originalrattstänger har också en infästning som kan glida framåt i bilen om man trycks mot ratten, det brukar vara bra att försöka få till något liknande om det går. Gustaf
  8. Materialval Ram

    Som ramrör räcker det att det ligger inom gränserna - och har man förlängning på 23% så är det ju ordentligt segt. Gustaf
  9. Vi har tyvärr inte blivit tillfrågade i någon form alls. Vi skriver på ett annat remiss-svar där vi försöker ta upp detta, men vi behöver kanske också hitta en annan väg in. Prata gärna med mig eller oss på Elmia så kan vi resonera mer. Gustaf
  10. Lampor och E-märkning

    Det kan man säga, eller i alla fall vilket land som utfärdat typgodkännandet (det är ju giltigt i alla länder som accepterar E-märkning enligt UNECE-reglementena). Gustaf
  11. Lampor och E-märkning

    Det är inte siffran i ringen med "E" som säger något om typ, utan du ska leta ensamma siffror/tecken på glaset. Jag anar "1A" på den där (under "sexkanten" i mitten) vilket i så fall anger att den är e-märkt som blinkers fram. Skillnaden mellan 1, 1a och 1b är hur nära de får sitta annan belysning; Category 1: For use at a distance not less than 40 mm from the dipped-beam headlamp and/or the front fog lamp; Category 1a: For use at a distance greater than 20 mm but less than 40 mm from the dipped-beam headlamp and/or the front fog lamp; Category 1b: For use at a distance less than or equal to 20 mm from the dippedbeam headlamp and/or the front fog lamp. Gustaf
  12. Hej på er Jag fick nyss tips om att Kellermann tagit fram MC-blinkers som även har E-märkning för bil (1a och 2a); https://www.kellermann-online.com/en/products/micro-1000/micro-1000-extreme/10/micro-1000-extreme?c=181 Inte billiga men de ser väl rätt okej ut? Gustaf
  13. Spindlar för små hjul

    Ett annat alternativ kan vara Opel Kadett, Ascona eller Manta, de har alla rätt bra geometri och alla fanns med 13" hjul. Miata kan vara enklare att hitta och är ju nyare så det är ett mycket bra tips dock, värt att utforska först. Gustaf
  14. Hjälp med ny styrning, Saab 99

    Exakt material kan jag inte ange men ett normalt konstruktionsstål brukar vara lämpligt. Inte för sprött som sagt och man bör ju dimensionera så det inte flexar (deformeras) vid normal användning. Normalt sett är det inga problem att fräsa spår i en befintlig axel så man kan använda en knut, hur mycket man kan fräsa beror på dimensionerna förstås. Byter man en hardyskiva mot knut gäller det att se till att allt linjerar som det ska. Hälsningar Gustaf
×