Jump to content

therealpinto

Forumdeltagare
  • Content count

    1941
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    8

therealpinto last won the day on March 15

therealpinto had the most liked content!

Community Reputation

30 Excellent

About therealpinto

  • Rank
    SFRO-Guru

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Kåge

Profile Fields

  • Namn
    Gustaf Ulander
  • Ort
    Skellefteå
  • Locost-status
    Locost-intresserad

Recent Profile Visitors

9911 profile views
  1. Westfield ramar

    Jag tror att båda varianterna förekommit men ska inte garantera det. Lite för många byggen har passerat under åren för att jag ska minnas allt :-) Förstärkningar har oftast handlat om att komplettera triangulering och/eller knutplåtar på svaga punkter för att hantera tyngre och vridmomentsstarkare motorer. Oftast i kombination med andra justeringar av ramen. En hojmotor är lätt och saknar :-) vridmoment så den är ju enklare att hantera på det sättet. Gustaf
  2. Westfield ramar

    Alla Westfields jag besiktat har på ett eller annat sätt kommit med en materialspec. Ingen har blivit underkänd på grund av material men flera har fått förstärka ramen för att klara mer effekt/vridmoment/vikt. Den som säljer kiten har rimligen materialspecifikation också, tänker jag. Gustaf
  3. Blinkers fram ska ha "1" som märkning, bak "2", "2a" eller "2b". De jag länkade till från Kellerman tycker jag ser så bra ut att de kan få sitta kvar :-) det var därför jag lade ut informationen. Mitt andra tips är Hellas 55 mm runda universal: http://autokatalogen.se/wls/view_article_info.do?articleIdNo=3493&nodeIdNo=1948615 Inte superkompakt men jobbar man lite går den att bygga in snyggt. Gustaf
  4. Kylfläkten är igång hela tiden

    Fläkten måste matas med en spänningskälla som bara har spänning när tändningen är på för att det ska funka bra med Megasquirt. När boxen är spänningslös brukar utgången som styr fläkten jordas. Testa att mata fläktrelät från bränslepumpsrelät eller "tändningsplus" och se om det funkar bättre. Det här är väl lite av en designmiss i MS kan jag tycka. Gustaf
  5. Ja, det finns faktiskt inga formella krav för amatörbyggt fordon om placeringen (mer än att den ska vara synlig och ha belysning). Gustaf
  6. Westfield SE 1994

    Behåll trepunktsbältena för gatbruk och komplettera med fem- eller sexpunktsbälten för bana - om du har stolar som fungerar med den typen av bälten. Det är viktigt att stol och bälte fungerar ihop. Ett fyrpunktsbälte har ganska stor risk för underglidning, speciellt om man inte har en stol som håller kvar kroppen. Det går inte (ska inte gå) att besikta med fyrpunktsbälten och fasta bälten är opraktiskt på gata. Bälten finns hos "alla" som säljer motorsportgrejer men i en Seven kanske man ska sikta på formelbälten som oftast har kortare band. Det är även värt att titta på hur spännena till midjebanden ser ut - en variant som kallas "pull up" där man drar banden mot sig för att spänna åt kan vara lämpliga. Gustaf
  7. Köpa byggsats från Westfield?

    Det finns som sagt inga fasta gränser (det skulle vara helt omöjligt) men riktlinjer finns i "lathunden" för klassning av fordon; http://sfro.com/images/stories/dok/Lathund_Besiktningkategori_BIL_20150501.pdf Där står; Trots denna definition är fordon som levereras delvis i byggsats ändå att betrakta som amatörbyggt fordon, under förutsättning: - Att byggaren själv skaffar en betydande andel mekaniska komponenter, som motor, växellåda, slutväxel, bromssystem - Att erforderliga förändringar (för att delar ska passa/fungera, och/eller för att fordonet ska uppfylla gällande krav) genomförts av byggaren eller genom byggarens försorg där byggaren är ansvarig för arbetet Vill man absolut inte följa det utan köpa allt från en leverantör kan man söka en dispens som gör att fordonet trots "byggsatskaraktär" kan få behandlas som amatörbyggt fordon. Min erfarenhet efter att ha besiktat ett ganska stort antal "kit" är dock att nästan alla kräver förändringar för att uppfylla svenska krav men inte minst för att byggaren ska bli nöjd. Söker och får man dispensen för 20 kW/100 kg så handlar det ju om vad bilen väger. 250 hk "kräver" runt 920 kg tjänstevikt, det är en relativt tung Locost men beroende på hur man bygger kan man hamna där. Men då ska man ju inte ha en ram dimensionerad för 700 kg och 150 hk så var noga med godstjocklek och konstruktion. Gustaf
  8. Nya SFRO boken

    Det är utgåva 1.2 (av den "nya" röda) som är senaste utgåvan. Det finns saker att justera i den men allt hänger på Transportstyrelsen och deras process med uppdatering av regler. Det ligger inte en ny omfattande uppdatering i tidplan förrän tidigast till slutet av 2019 eller början av 2020, just kopplat till Transportstyrelsens arbete. Gustaf
  9. Vi kanske inte ska ägna oss åt för mycket "hair splitting" men det står ju "En godkänd registreringsbesiktning innebär att fordonet..." och registreringsbesiktningen innebär att besiktningsorganet gör en kontroll av om fordonet uppfyller föreskrifterna, med stöd av bland annat SFROs intyg. Men det betyder inte per automatik att de följer intyget. Dessutom är det ju så att SFRO inte har några kriterier för ett intyg om att fordonet omfattas av besiktningsbefrielse, vi kan ju sätta upp våra egna tankar/riktlinjer men innan de är accepterade av TS och BO så vet vi inte vad det är värt. Eftersom TS själva uttryckt att de inte vet hur processen ska gå till, så är de knappast av åsikten att deras information enligt ovan beskriver den fullständigt. Men det går ju att testa för den som har möjlighet att göra en registreringsbesiktning av sitt fordon när reglerna trätt i kraft. Gustaf
  10. Det bör rimligen vara möjligt men som så ofta saknas klara riktlinjer kring hur man gör. Enklaste sättet att få ordning på liknande frågor brukar vara att bygga en bil som pilotfall. Då kan man under byggets gång resonera med Transportstyrelsen och Besiktningsorganen för att se till att klassningen blir korrekt. Gustaf
  11. Ett problem är att som jag uppfattar Transportstyrelsen är det inte ens klart VEM som ska bedöma om fordonet uppfyller kriterierna, och ge det besiktningsbefrielsen. Senaste vi hörde är att det ska vara klart till 20 maj 2018 och att det troligen kommer att ske genom att man gör en registreringsbesiktning. Men om det är besiktningsorganet eller Transportstyrelsen som avgör, och på vilket underlag, vet vi inte. Innan det är klart kan man inte göra så mycket. Gustaf
  12. Taunus spindlar och ev. bakaxel

    En kompis (som inte är medlem i forumet) rensar ut i sina gömmor, han har Taunus (1971-75) spindlar och bakaxel från en 1.6 (Kölnaxel) över. Spindlarna är kompletta med bromsar, det finns nog även bärarmar (original Taunus) om någon skulle behöva. Pris: Utgångsbud 750kr för spindlarna (paret), 300 kr för bakaxel, plus frakt. Men hör av dig om intresse finns, inget är hugget i sten. Kontakt via pm eller ulander@sfro.com Gustaf
  13. Bulta / skarva broms pedal .... ? Big No no

    Det finns inga formella regler mer än att hela systemet ska klara ett pedaltryck på 980 N. SFRO tycker generellt sett att man ska undvika att svetsa pedalen (bättre att bygga ett stycke) och ska man klara 980 N kan den inte vara bockad hur som helst heller. Jag kan tänka mig konstruktioner med en delad pedal och bultförband som blir tillräckligt stabilt men samtidigt kanske jag också kan tänka att när man hittat rätt form, så kanske det är lika bra att bygga en ny, fast pedal i ett stycke? Man kan ju prova ut formen med en bultad lösning först. Gustaf
  14. Ja, vi skulle väl inte ha något emot det kanske men utan närmare kriterier så är det ju svårt. Räcker det att det är samma typ an konstruktion? Motor fram, drivning bak, rörram? Ska det vara "gamla" komponenter (dvs en Locost med X-flow skulle kunna få besiktningsbefrielse, men inte en med Zetec?)? Vårt remiss-svar på föreskriften pekade på dessa problem och vi tyckte att det skulle vara bättre att ge alla amatörbyggda (och ombyggda!) fordon besiktningsbefrielse, om man nu ska ha det alls. Möjligen med undantag för rena bruksfordon som en del lastbilar och "Solstadsbilar" (biltransporter). Jag tror jag har sagt det förut men min personliga reflektion är att jag tror att TS tänker sig detta för hotrods och liknande, där man kan misstänka att viss pappershandel förekommer. Det går ju att gräva upp originalidentiteter på gamla 30-talsfordar som vissa personer försöker (och ibland lyckas) använda på helt nybyggda bilar. Samma sak förekommer ju inte direkt för Locost/Super7. Gustaf
  15. SFRO träffade Transportstyrelsen i augusti 2017, bland annat med anledning av besiktningsbefrielse för amatörbyggt fordon. Men då hade man inte satt kriterierna för detta i detalj och det verkade egentligen inte heller som att man hade en klar plan om hur det ska gå till. I föreskriften står bara att de fordon som omfattas av besiktningsbefrielsen är de som "utseendemässigt och tekniskt efterliknar fordon som är äldre än 50 år (bilar) eller 40 år (motorcyklar) och sällan eller aldrig används i trafik." Frågorna vi ställde är hur "nära" fordonen ska likna äldre fordon men det är det ingen som kunnat svara på än. Gustaf
×