therealpinto

Forumdeltagare
  • Content count

    1904
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

therealpinto last won the day on March 28

therealpinto had the most liked content!

Community Reputation

19 Good

About therealpinto

  • Rank
    SFRO-Guru

Contact Methods

  • ICQ
    0

Profile Information

  • Plats
    Kåge

Profile Fields

  • Locost-status
    Övrigt

Recent Profile Visitors

9518 profile views
  1. I och med att motorn inte motsvarar något seriemässigt utförande med dubbla förgasare är risken för effektintygskrav rätt stor. Det beror dock lite på spec i övrigt också, och vem som registreringsbesiktar, samt hur nära maximalt tillåten effekt du är. Om bilens vikt till exempel medger säg 180 hk, och man uppskattar motoreffekten till 150 hk så kan det nog fungera utan intyg. Gustaf
  2. Snyggt! Den där kan du hyra ut sedan :-) Gustaf
  3. Jag skulle säga att profilerna som går rakt framåt förmodligen är överflödiga, ofta kan man göra en infästning "rakt ned" istället som inte blir lika aggressiv. De flesta originalrattstänger har också en infästning som kan glida framåt i bilen om man trycks mot ratten, det brukar vara bra att försöka få till något liknande om det går. Gustaf
  4. Som ramrör räcker det att det ligger inom gränserna - och har man förlängning på 23% så är det ju ordentligt segt. Gustaf
  5. Vi har tyvärr inte blivit tillfrågade i någon form alls. Vi skriver på ett annat remiss-svar där vi försöker ta upp detta, men vi behöver kanske också hitta en annan väg in. Prata gärna med mig eller oss på Elmia så kan vi resonera mer. Gustaf
  6. Det kan man säga, eller i alla fall vilket land som utfärdat typgodkännandet (det är ju giltigt i alla länder som accepterar E-märkning enligt UNECE-reglementena). Gustaf
  7. Det är inte siffran i ringen med "E" som säger något om typ, utan du ska leta ensamma siffror/tecken på glaset. Jag anar "1A" på den där (under "sexkanten" i mitten) vilket i så fall anger att den är e-märkt som blinkers fram. Skillnaden mellan 1, 1a och 1b är hur nära de får sitta annan belysning; Category 1: For use at a distance not less than 40 mm from the dipped-beam headlamp and/or the front fog lamp; Category 1a: For use at a distance greater than 20 mm but less than 40 mm from the dipped-beam headlamp and/or the front fog lamp; Category 1b: For use at a distance less than or equal to 20 mm from the dippedbeam headlamp and/or the front fog lamp. Gustaf
  8. Hej på er Jag fick nyss tips om att Kellermann tagit fram MC-blinkers som även har E-märkning för bil (1a och 2a); https://www.kellermann-online.com/en/products/micro-1000/micro-1000-extreme/10/micro-1000-extreme?c=181 Inte billiga men de ser väl rätt okej ut? Gustaf
  9. Ett annat alternativ kan vara Opel Kadett, Ascona eller Manta, de har alla rätt bra geometri och alla fanns med 13" hjul. Miata kan vara enklare att hitta och är ju nyare så det är ett mycket bra tips dock, värt att utforska först. Gustaf
  10. Exakt material kan jag inte ange men ett normalt konstruktionsstål brukar vara lämpligt. Inte för sprött som sagt och man bör ju dimensionera så det inte flexar (deformeras) vid normal användning. Normalt sett är det inga problem att fräsa spår i en befintlig axel så man kan använda en knut, hur mycket man kan fräsa beror på dimensionerna förstås. Byter man en hardyskiva mot knut gäller det att se till att allt linjerar som det ska. Hälsningar Gustaf
  11. Jag har besiktat en Saab 99 med fyrhjulsdrift som hade en liknande lösning (men Golf styrväxel om jag minns rätt). Själva principen att bygga nya skruvade styrarmar som flyttar upp kuggstången är det egentligen inga problem med. Byggaren som jag hade då, fick jobba en del för att få bort flex i styrarmarna, eftersom de blev ganska höga. Testa att vrida på ratten med hjulen i marken, eventuellt med en planka eller liknande fastspänd i hjulet så man kan hålla emot. Han använde smidesjärn ("plattjärn") för att bocka till armar som funkade men rör (med rejäl godstjocklek) är också en möjlighet. Det beror mest på hur designen ser ut. Gustaf
  12. Det är inte värt jobbet att bygga om 1.6 Zetec (borra, trimma) eftersom det finns färdiga 1.8 och 2.0, tycker jag. Är det något jag lärt mig av allt skruvande så är det att man i 99% av fallen tjänar på att börja med så bra grejer som möjligt. Zetec har avgas på bilens vänstra sida och insug på höger, det stämmer, tvärtemot Pinto. Det blir lite varmare runt bromsdelarna och kan bli trängre för rattaxeln men Zetecmotorn passar ganska bra i en Locost. Å andra sidan är det betydligt enklare att bygga med Pinto om du redan har en sådan. Att plocka ihop kringutrustning som saknas brukar inte vara några problem. En standard Pinto är knappast vassare än 1.6 Zetec men för en glassätarbil funkar det (det var därför jag skrev "personligen" ovan). Gustaf
  13. OK, låter bra. Då kan du ordna utfjädringsstopp så inget krockar, det brukar gå att ordna stopp mot bärarmen i någon form. Gustaf
  14. 1993 bör vara Zetec (16v, står på ventilkåpan), och den går att använda med typ 9 efter en del arbete med koppling, startmotor, oljetråg etc. Personligen tycker jag den är lite klen om du inte räknar med att bygga en väldigt lätt bil men det är ju upp till dig. Gustaf