Jump to content

pelle17B

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content count

    761
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About pelle17B

  • Rank
    V.I.P.
  • Birthday 08/27/68

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.superseven.se
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Stockholm

Profile Fields

  • Namn
    Peter Boström
  • Ort
    Stockholm
  • Locost-status
    Har byggt locost

Recent Profile Visitors

9533 profile views
  1. Trasig Swift stake 45mm

    Jag har en oskuren Swiftstake, så om den inte måste vara skuren så kanske den kan funka? Vad har du för adress?
  2. ordentligt "positiva" fälgar

    Ja då är det säkert inget problem.
  3. ordentligt "positiva" fälgar

    Speedlab gänget på Rejsa specialtillverkade fälgar med ovanligt stor ET vill jag minnas. Blir stora krafter, och en av fälgarna gick sönder. Tråden är här. kan vara värt att kolla om det finns några slutsatser man kan dra. http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=33359&postdays=0&postorder=asc&start=735
  4. Köp billga E-märkta Bakljus, blinkers mm som har HELT KORREKT märkning inför registreringsbesiktningen. Varför chansa?? Går att uppgradera senare ;-) /Peter
  5. Bygga egen hjulspindel av bakhjulslagringar

    mm jag har samma funderingar. Jag har till och med köpt hjullager enheter. Funderar på att vattenskära spindel i t.ex 50mm aluminium och göra bultbar styrarm i stål. /Peter
  6. Locost old style

    Min är också i pressad plåt. Jag svetsade lite förstärkningar på underredet. Nu är det stabilt :-) Dock tycker jag det var bra nog för att kapa ramrör innan förstärkning också. Någon mm springa gör knappast skada när man skall svetsa. Håller med om att klingan är suverän. Kapar 25x25 RHS som smör!
  7. Locost old style

    Evolution Rage såg som typen nedan rekommenderas. Fantastiskt bra att kapa stålrör med. Jag önskar jag hade hittat den innan jag byggde ramen! http://www.ebay.com/itm/Evolution-RAGE-2-355mm-Cut-Off-Saw-1800-Watt-240-Volt-/152178064777?hash=item236e84fd89:g:zvEAAOSwmtJXbB2E
  8. Anmälan Peter Boström (pelle17B) Körning med sjua och grillning.
  9. Jag har en ganska liten kylare till vattnet, verkar funka bra ändå. T.ex Toyota celica ST2000 med vattenkyld intercooler har liten kylare. Min pump går kontinuerligt. Pumpen är Bosch från en chargecooler för Ford F150 lightning. Funkar bra och gjord för ändamålet, men dyr. Jag har kopplat IC vattnet med ett t-stycke till samma expansionskärl som kylsystemet. Det är nästan inget flöde mot expansionskärlet så mängden varmvatten från kylsystemet som kommer in i intercoolern måste vara minimalt, och man sparar lite vikt (ett mindre expansionskärl) Jag kör samma glykol som i kylsystemet. Motverkar korrosion och frysning b.la Vatttenkyld intercooler är mycket bra för korta effektuttag då vattnet är kallt och det tar tid innan det blir uppvärmt. För "steady state" höga effekttutag finns en nackdel i att man har en extra övergång med en viss verkningsgrad mellan olika media. Jämför "Luf-Luft" med "Luft-vatten-vatten- luft" Vikten är en nackdel. Man skall släpa på mer vatten, extra vattenpump, rör, en extra kylare, elkablar för pumpen etc. Plats är en fördel. Har men inte plats för luftrör till en luft - luft IC så kan vatten vara en lösning för att få smidigare rördragning. man vinner också en del på "lag" då rördragningen för luftrören ofta blir kortare. Sammantaget: Platsbrist eller myket lång rördragning till luft-luft IC, eller korta effektuttag (låg dutycycle) => Luft Vatten Annars Luft - Luft IC /Peter
  10. Jakes Lättviktsbygge, i trafik!

    Jag tog en typ 40 mm hålsåg och sågade upp ett hål rakt underifrån i sprängkåpan när jag skulle felsöka koplingen. Hålet är bara att täcka över med en plåt och det har visat sig vara mycket bra att ha vid flera tillfällen senare då kopplingen strulat av en eller annan orsak. Problemen jag har haft emd kopplingen är: 1: En bladfjäder som håller tryckplattan på plats var böjd så tryckplattan släpade mot lamellen alltid = hopplöst att få i 1an. Syns (och känns med skruvmejsel) att lamellen inte släpper genom mitt borrade extrahål. Monterade ur tryckpattan och lämnade till bil och industribromsar så nitade de dit en ny fjäder. Har man en pelarborr kan man kolla tryckplattan genom att lägga den på bordet med lamellen under (lämpligt underlägg) och trycka med chucken i centrum där urtrampningslagret trycker. Då ser man hela funktionen tydligt och kan känna att lamellen blir lös när man trycker ned chucken. 2:Smuts på splinesen vid lamellen så den gled inte lätt nog = låg an lite och svårt att lägga i ettan. Löstes med en halv flaska bromsrengöring som sprejades genom det borrade hålet upp på splinesen. /Peter
  11. Sevenbygge Med Swiftmotor

    Ser bra ut det där :-)
  12. Ronnys SlowCost

    Jag känner igen de där ljuddämparna :-). Ja de har klarat bullerprovet.
  13. Vedde 7 Byggtråd - Duratec

    4x875 cc + 4x800 cc = 1675 cc !!! Hur mycket effekt siktar du på? Jag kör bensin och får ut 200 hk på 440cc med marginal kvar,och då går den ändå bra fett på fullgas,
  14. Möte en Super7 på E22 18 dec!!

    Jag tog en runda idag också :-) 13 grader varmt. Rena sommaren!
  15. Wenngarn Onsdag någon?

    OK kanske inte värt att åka dit? Var på Nifsta för några veckor sedan. Var rätt mycket folk så där verkar ok. /Peter
×