Jump to content

pelle17B

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content count

    766
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

pelle17B last won the day on March 6

pelle17B had the most liked content!

Community Reputation

4 Neutral

1 Follower

About pelle17B

  • Rank
    Forum Adicted
  • Birthday 08/27/1968

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.superseven.se
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Stockholm

Profile Fields

  • Namn
    Peter Boström
  • Ort
    Stockholm
  • Locost-status
    Har byggt locost

Recent Profile Visitors

9687 profile views
  1. pelle17B

    Olje tips?

    Jag kör ”Motul 300V 20/60 Lemans” i min Suzuki Swift g13b med turbo. Det är ju ingen vinterbil direkt, och den oljan har funkat bra hittills.
  2. pelle17B

    Skum bakaxelutvävling sierra

    Det är 2 x kardanvarven om ett hjul står i backen.
  3. pelle17B

    Skum bakaxelutvävling sierra

    Om du har en obromsad diff. Håll ett hjul stilla rotera det andra t.ex 10 varv och mät antal varv på kardanen. Utväxling: 2 x kardanvarv/hjulvarv om jag minns rätt
  4. pelle17B

    Duratec 2.0 2002 med sprängkåpa 4000:-

    Det enda coolare än bilbygge, skulle vara flygplan, företrädelsevis med jetmotor. Är det ett sådant du bygger i garaget, eller har du någon ännu bättre ursäkt att inte bygga bil?? Om inte, börja omedelbart bygga bil igen!
  5. pelle17B

    92 GTR

    Det blir ju bra det där! Kul att Swift staken kommer till nytta!
  6. pelle17B

    Trasig Swift stake 45mm

    Jag har en oskuren Swiftstake, så om den inte måste vara skuren så kanske den kan funka? Vad har du för adress?
  7. pelle17B

    ordentligt "positiva" fälgar

    Ja då är det säkert inget problem.
  8. pelle17B

    ordentligt "positiva" fälgar

    Speedlab gänget på Rejsa specialtillverkade fälgar med ovanligt stor ET vill jag minnas. Blir stora krafter, och en av fälgarna gick sönder. Tråden är här. kan vara värt att kolla om det finns några slutsatser man kan dra. http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=33359&postdays=0&postorder=asc&start=735
  9. Köp billga E-märkta Bakljus, blinkers mm som har HELT KORREKT märkning inför registreringsbesiktningen. Varför chansa?? Går att uppgradera senare ;-) /Peter
  10. pelle17B

    Bygga egen hjulspindel av bakhjulslagringar

    mm jag har samma funderingar. Jag har till och med köpt hjullager enheter. Funderar på att vattenskära spindel i t.ex 50mm aluminium och göra bultbar styrarm i stål. /Peter
  11. pelle17B

    Locost old style

    Min är också i pressad plåt. Jag svetsade lite förstärkningar på underredet. Nu är det stabilt :-) Dock tycker jag det var bra nog för att kapa ramrör innan förstärkning också. Någon mm springa gör knappast skada när man skall svetsa. Håller med om att klingan är suverän. Kapar 25x25 RHS som smör!
  12. pelle17B

    Locost old style

    Evolution Rage såg som typen nedan rekommenderas. Fantastiskt bra att kapa stålrör med. Jag önskar jag hade hittat den innan jag byggde ramen! http://www.ebay.com/itm/Evolution-RAGE-2-355mm-Cut-Off-Saw-1800-Watt-240-Volt-/152178064777?hash=item236e84fd89:g:zvEAAOSwmtJXbB2E
  13. Anmälan Peter Boström (pelle17B) Körning med sjua och grillning.
  14. Jag har en ganska liten kylare till vattnet, verkar funka bra ändå. T.ex Toyota celica ST2000 med vattenkyld intercooler har liten kylare. Min pump går kontinuerligt. Pumpen är Bosch från en chargecooler för Ford F150 lightning. Funkar bra och gjord för ändamålet, men dyr. Jag har kopplat IC vattnet med ett t-stycke till samma expansionskärl som kylsystemet. Det är nästan inget flöde mot expansionskärlet så mängden varmvatten från kylsystemet som kommer in i intercoolern måste vara minimalt, och man sparar lite vikt (ett mindre expansionskärl) Jag kör samma glykol som i kylsystemet. Motverkar korrosion och frysning b.la Vatttenkyld intercooler är mycket bra för korta effektuttag då vattnet är kallt och det tar tid innan det blir uppvärmt. För "steady state" höga effekttutag finns en nackdel i att man har en extra övergång med en viss verkningsgrad mellan olika media. Jämför "Luf-Luft" med "Luft-vatten-vatten- luft" Vikten är en nackdel. Man skall släpa på mer vatten, extra vattenpump, rör, en extra kylare, elkablar för pumpen etc. Plats är en fördel. Har men inte plats för luftrör till en luft - luft IC så kan vatten vara en lösning för att få smidigare rördragning. man vinner också en del på "lag" då rördragningen för luftrören ofta blir kortare. Sammantaget: Platsbrist eller myket lång rördragning till luft-luft IC, eller korta effektuttag (låg dutycycle) => Luft Vatten Annars Luft - Luft IC /Peter
  15. pelle17B

    Jakes Lättviktsbygge, i trafik!

    Jag tog en typ 40 mm hålsåg och sågade upp ett hål rakt underifrån i sprängkåpan när jag skulle felsöka koplingen. Hålet är bara att täcka över med en plåt och det har visat sig vara mycket bra att ha vid flera tillfällen senare då kopplingen strulat av en eller annan orsak. Problemen jag har haft emd kopplingen är: 1: En bladfjäder som håller tryckplattan på plats var böjd så tryckplattan släpade mot lamellen alltid = hopplöst att få i 1an. Syns (och känns med skruvmejsel) att lamellen inte släpper genom mitt borrade extrahål. Monterade ur tryckpattan och lämnade till bil och industribromsar så nitade de dit en ny fjäder. Har man en pelarborr kan man kolla tryckplattan genom att lägga den på bordet med lamellen under (lämpligt underlägg) och trycka med chucken i centrum där urtrampningslagret trycker. Då ser man hela funktionen tydligt och kan känna att lamellen blir lös när man trycker ned chucken. 2:Smuts på splinesen vid lamellen så den gled inte lätt nog = låg an lite och svårt att lägga i ettan. Löstes med en halv flaska bromsrengöring som sprejades genom det borrade hålet upp på splinesen. /Peter
×