Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 04/19/2023 in all areas

  1. Hämtade hem Maxin från lackering idag . Det blev Toyotas Super White 040 . Ska låta den vila nån vecka så att lacken härdar ordentlig sen blir det återmontering .
    15 points
  2. Jaha, då är det dags att vänja sig med den här vyn då. Förra veckan kom det besked från Transportstyrelsen att min dispens för effekt över 15kW/100kg är godkänd och efter ett samtal med Fordonsprovarna i Kungälv så fick jag komma dit med bilen i tisdags trots att dom hade väldigt mycket att göra. Omdömmet blev "mycket trevligt bygge med bra ljud och riktigt bra bromsar" Jag fick justera höjden på strålkastarna lite på plats men annars var det blanka papper både på regbesiktning och kontrollbesiktning. Liten skylt både fram och bak samt T12BF från start. Skönt! Igår kom skyltarna och jag och grabben tog en kortare provtur och var och tankade. Sen blev det hem för lite kontroll och skruvförband och ett oljebyte och lite annat småfix. Idag trots att det bara var 5 grader ute så fick det bli finbilen till jobbet. Snudd på att det behövs långkallingar för det blir ganska kallt om låren. Nån sorts vindavvisare måste också skapas framöver.
    15 points
  3. Bullerprovet avklarat med god marginal. 🙂
    15 points
  4. Full tank tack ! Full tank kaffe alltså ☕️, det enda de har till denna bil numera på tappen
    14 points
  5. Avbuggning pågår av allt ifrån läckande drivaxel damasker ( fett i hela motor rummet ) och o-hittbara knak ljud. snart dax för det komplicerade elsystemet från 1956 och kanske våga boka sfro2 Provkörningen sker luftigt utan dörrar och naturligtvis på avstängda vägsträckor
    14 points
  6. Dags för lite uppdatering . Har börjat med slutmonteringen 🙂 🙂 . Försökte klä in interiören med 3 mm skumgummi och alcantara imitation så som jag har på dörrpanelerna och mittkonsolen med det blev för styv och ville inte följa kaross formen och fästa ordentlig så det blev svart högtalarmatta istället .Det kommer inte dämpa så bra men hoppas det blir tillräckligt ändå. Friskluftintaget fixat , defroster munstyckena fixade . Fick hjälp idag av garage kompisarna och lyfte på karossen igen . Väldigt nöjd med resultatet 🙂 🙂
    14 points
  7. Trailer Queen !!!! nu har den åkt lite kärra till utsocknes mark och SFRO2. på det hela såg det bra ut , men lite kompletteringar på dokument sidan , en hel drös extra sånt på elbilar. visst var förgasare enklare 😂 beröm för väghållning och lack…..😂
    13 points
  8. Det där funkade också😃
    13 points
  9. Då var registreringsbesiktningen avklarad, bara en liten incident med belysning, Man får inte kunna ha kombinationen fram strålkastare tända men inga bak lysen,,, hade ju satt två knappar en till position och parkering, och en till huvudstrålkastarna, summa blev att man kunde ha halvljusen tända men inga bak ljus,,, så fick man inte ha, men det var ju lätt ordnat. så nu är det bara att vänta på skyltarna och ut och köra!!! Tack för alla idéer och stöd I detta forum! IMG_7513.mov
    13 points
  10. Nu är hon hemma igen i färdigmålat garage 😁
    12 points
  11. Då var SFRO1 gjort vilket är skönt. Så nu kan det jobbas vidare under vintern. Tog även ut bilen för att kolla hur det ser ut, så lite bilder blir det. Bilen blir inte så stor om man jämför med bruksbilen.
    12 points
  12. Ett stort steg för bygget är att kunna köra för egen maskin.😃 D467AF34-8603-40AD-9F13-016CEDE9EC19.mov
    12 points
  13. Motorkåpan blev bra och jag är nöjd. Nu behöver den bara en plan vägg och ett luftintag, som står på tur att tillverkads.
    11 points
  14. Efter många förslag fram och tillbaka och en hel påse med stegmotorer och drivmotorer har orginal mätaren blivit slaktad och fått en 25 kronors radiostyrd bil servo i opererad . Funktionen är enkel att styra från en aurdino och testat i en orginal Leaf redan ( tack Jonas) finns en liten oro för att den faktiskt låter lite för mycket i en elbil . Men kanske en bättre kvalitet servo och segt fett löser det Bara resten kvar 🙈
    11 points
  15. Nu har jag börjat kapa i mina karosseridelar och det är nervöst, helst ska varje del passa bra mot ramen och sedan ska delarna passa ihop med varandra. Jag har gjort varje karrosseridel med övermått på längden just för att delarna ska passas ihop på plats. Jag tänker att delarna ska passa ihop med en sk ”but joint” den skarven täcker jag sedan med en remsa svart tejp. Jag vill absolut inte kapa för mycket som ni förstår 🫣
    11 points
  16. testar lite inspirerande starter för koll av Max rörelse av drivlinan 😝. Verkar hänga i någon konstig tvåtakts olje rök fram vid dessa test 🤪 Numera oxå laglig baktill med lite skylt hållare och skyltbelysning , borde ge rätt skylt på reggning. Hade dålig erfarenhet av detta på sjuan då det fanns liten tolkning kvar och fick stor både fram och bak . lite onödigt jobb att överklaga det 😠 Hittar inget om att det ändrats på dimm och bakljus så det skippas. kederlisterna kom på posten idag så nästa steg är montera om skärmarna med alla skruv korrekt
    11 points
  17. Tack alla som hjälpte till att få denna dag att bli bra som vanligt! Jag hoppas alla fick köra sig ordentligt trötta, trots några mindre incidenter under dagen. Nu är det bara att laga trasiga bilar inför nästa års körning. Jag kommer då göra mitt yttersta för att ha min bil i ordning till nästa år, vill inte stå ett år till utan att få köra.
    11 points
  18. Plötsligt händer det ! Efter ett år på pallbockar är den på backen igen går förvånande bra med. ” lilla ” motorn. 175 däck räcker inte till 😜
    11 points
  19. Jag har nu lackat det mesta på bilen. Valde kulören typ MB satin grey, (epoxigrund - metallic bas - siden matt klarlack) (varför göra det lätt när man kan göra det komplicerat!!). Byggde ett tält för att lacka de lösa panelerna. det blev alldeles för litet, fick knappt plats. Var tvungen att skaffa en helmask efter första omgången lack. Byggde sedan ett "tält" över bilen och lackade resten.
    11 points
  20. Vårstädning i garaget och lite bilder så klart.😃
    10 points
  21. Varde ljus och det blev bakljus, bromsljus och blinkersljus
    10 points
  22. Har nu fraktat upp bilen till landet för att jobba med karossen under sommaren, så slipper vi lukten i huset hemma.😃 har provat lite delar för att se hur passformen är och hur mycket som behöver ändras. Så en bild i solen får det bli.
    10 points
  23. Då har man skaffat sig lite pyssel i form av ett Gt40 chassie och glasfiberkaross från Tornado. Var egentligen på jakt efter ett Pantera projekt när denna dök upp på Blocket, så va fan varför inte GT40. Planen i skrivande stund är att plocka ihop bilen som en caferacer som man kan ha som bruksbil på sommarhalvåret. Har lite olika motorer att välja på, men det lutar åt att köra med en Ford modular 5,4 och låda från Audi R8. Började lite smått i helgen och provmonterade kaross på chassiet, var beredd på det värsta efter att ha läst lite på detta forum innan, men tycker nog prylarna lirade helt ok, vi får se när jag kommit längre i processen om jag är lika hoppfull....
    9 points
  24. Efter många år så blev det till slut färdigt. Nu är det vinter och dax att göra om en del saker, bl a ska han få en ny instrumentpanel
    9 points
  25. Utförde kontrollbesiktning i veckan. Så nu är officiellt bilen färdigbyggd! Behöver aldrig besikta igen (T12BF).
    9 points
  26. Jag har haft ett litet udda problem med motorn i stort sett hela tiden men på senare tid har felsökningen intensifierats. Problemet var att efter fullgasaccelerationer upp över 5000 rpm så kunde tomgången hänga sig på 15-1600 varv. Det enda sättet att få den normal igen var att stänga av motorn och starta den igen, vipps så var tomgången normal. Höll jag mig under 4500 varv så hände det inte. Vacuumläckor, spjällhus och gasvajer var första sakerna som kontrollerades ihop med tomgångsmotorn som rengjordes, det fortsatte med TPS sensor, vevhusventilation och flamfälla, alla vacuumslangar etc. Jag började lusläsa alla problemtrådar jag kunde hitta om tomgång på Volvo 850 motorer men sällan var det nån som hade samma fel som jag. Att min motor inte sitter i en orginalbil och har ett klippt elsystem och borttagen AC och styrservo gjorde det inte lättare. Ett sista halmstrå var att leta reda på de avklippta kablarna som styr motorns AC kompensering och säkerställa att dom är jordade men trots detta kom felet tillbaka så fort jag under belastning gick över 5000 rpm. Jag satte mig och gjorde en lista på alla komponenter som bytts och /eller påverka motorns tomgång och det mesta var ju redan bytt. Kamrem, vattenpump remhjul. (Topplockspackningen) Tändstift och tändkablar Fördelarlock och rotor Tomgångsmotorn rengjord och fungerande Lambdasond MAF, luftmassemätaren bytt till en begagnad (svårt att hitta Bosch orginal delar, mycket pirat skit) TPS Spridarna var servade och uppmätta ok. Bränslepump och filter nya Termostaten var ny men bytt till en 80 graders istället för orginal 90 grader. Vevhusventilation kontrollerad och rengjord. Den enda detaljen jag inte bytt var denna. I onsdags så bytte jag till en orginal 90 graders termostat och en ny tempgivare och vid gårdagens provkörning så kunde jag inte längre provocera fram felet som jag enkelt kunnat göra förut. Så jäkla skönt att få detta löst innan vintern och slippa gå och grubbla på det utan att kunna provköra eventuella lösningar. 🙂
    9 points
  27. Metallic på konen klarlack i morgon. fanns några små spackel missar men det får fixas efter den fått T12BF 🙂
    9 points
  28. Skärmar monterade ! 🙂 Nästa blir lackering av noskon.
    9 points
  29. Sista fixen från slutbesiktningen monterades i fredags så nu är slutprotokollet avslutat av min besiktningsman och ivägskickat för SFRO granskning så förhoppningsvis kommer det till mig i kommande vecka.
    9 points
  30. Har gjort första provkörningen idag. Gick skitbra! Har toppat upp olja i växellådan och motorn. Måste byta bensinpumpen. Den låter sjukt mycket. Nån som har förslag på nåt som inte låter så mycket. helst nåt som är utanför tanken. IMG_6856.MOV
    9 points
  31. Tänkte att jag kan göra en liten tråd om projektet jag håller på med just nu. En Bubbla från 1973 som konverteras till eldrift. De flesta delar har införskaffats så setupen ser ut så här: Motor från en Tesla Model S (Small drive unit). Kompakt och bra enhet med inverter och reduktionsväxel allt-i-ett. I invertern kommer jag byta ut styrkortet mot ett "opensource" kort från Openinverter.org Batterier från en BMW I3 34kWh Laddaren blir från en MG 5. Lite oklart i dagsläget vilken laddeffekt den har och om den stödjer V2L men den blir nog bra. Den borde vara 6.6 eller 11kW. Ladduttaget kommer från samma bil och har CCS uttag även om jag inte kommer att bygga med snabbladdning i första steget iaf. Eftersom det blir mer effekt än original så behövs såklart bättre bromsar så Porsche 996 bromsok har införskaffats med 318x28 skivor fram från en Boxster S och 299x24 bak från Porsche 944T. Spindlarna och naven fram kommer från en 924T. Och en bild på farkosten
    8 points
  32. Har bråkat med aurdino i flera dagar nu , lyckats köpa en can shield som ingen annan verkar använda , någon lyxig variant med joystick , GPS, minneskort mm . Manualens beskrivning av fysiska db9 pinnout var fel 🤬 ( obd istället för can standard som det stod) och efter det felet har jag inte ens fått de enkla exemplen att fungera , till slut gav jag upp och hitta en problem tråd på ett forum , där stod att vissa kort hade helt andra intern pinnar , ställde in CS och INT pinnarna som det INTE står man skall göra och fick igång det med helt andra 10 år gamla ”noname” drivrutiner. 🍺 En av de sista pussel bitarna innan sfro2 fungerande hastighets mätare. —> Saab 1955 analog goes CAN IMG_2196.MOV hastigheten går till 120 sedan tar nålen i Funderar på om man kan låta nålen hoppa vid 130 till 30 , 140 till 40 osv . kanse efter regg 🤔
    8 points
  33. Efter många timmar i garaget under vintern, börjar då äntligen intercooler och kylare komma på plats. Har ju fått lära mig att svetsa aluminium, vilket jag har upptäckt inte är det enklaste. Många timmar har gått åt till att klura ut dragning av rören till intercoolern (för att plats under noskonen). Men nu är nog det mesta svetsat, har kanske något fäste kvar till fläktkåpan. Behöver även trycktesta både kylaren och intercoolern. Sedan blir det bara att kolla så att allt verkligen går att montera. Har redan upptäckt att jag måste demontera krängningshämmaren för att kunna montera fläkt, fläktkåpa och kylare på ett vettigt sätt. Ett riktigt tetris med andra ord. Frigången mot noskonen har inte varit det enklaste, men nu får allt plats med några enstaka millimetrar tillgodo. Innan jag lyfter i motorn, måste jag måla allt som har modifierats på chassit. Samt fixa till en bra avskärmning runt hela paketet fram, så att luft inte kan smita runt kylpaketet. Problemet är bara att jag behöver anpassa det till 2 noskoner (som det är en aning skillnad på). När väl motorn är på plats, kan jag göra färdigt tryckrören mellan turbo-intercooler och intercooler-motor. Men det är en enklare historia. Jag börjar äntligen se ljuset i tunneln 🙂 Får väl hoppas jag har färdigt bilen innan sommaren kommer.
    8 points
  34. Nu återstår bara hörnen. En massa övertalning med hammare och gaslåga, så blev resultatet så här. Näst att göra blir motorhuven, med scoop eftersom motorn är för hög.
    8 points
  35. Eftersom jag inte är så bra på att spackla får jag alltid spackla 3 omgångar med slipning mellan å så var det denna gången också. Därefter sprutar jag ett varv med slipgrund och slipning, då såg jag några mindre skavanker som jag spacklade och slipade. Sedan limmade jag pluggen på ett brätte och sprutade ett varv med slipgrund och slipade den. Så idag sprutade jag 2k topplack, två varv, blev bara en liten rinning 😀. Om ett par dagar ska jag slipa hela pluggen lite lätt med 2000 papper för att få bort dammpartiklar på ytan, å sedan en lätt maskinpolering. Nästa steg är att preparera pluggen med släppmedel och sedan kan jag gjuta formen - äntligen🤩
    8 points
  36. Jag är lite trög men till slut bestämde jag mej att inte göra om kolfibern eftersom det var minimala visuella defekter. Jag slipade ner klarlacken som jag hade kladdat på ett begränsat område och la på ny klarlack på hela delen. Det blir bra 😅.
    8 points
  37. Yes, det gick vägen efter några mindre synpunkter som jag kunde åtgärda med hjälp av närheten till Biltema och en akututryckning från en kompis. Lite spel för galleriet men nu är det bara att vänta på skyltar Skickat från min iPhone med Tapatalk
    8 points
  38. Vilken fantastisk, rolig och utmanande helg! Tack alla vänner klubbmedlemmar och speciellt vår ordförande Jari! Jag och Dagge körde ner våra 32 mil även i år, och även i år blev vi blöta på vägen ner. Får se om det blir biltrailer nästa år. Samtidigt har min bil tak och jag körde ner i t-shirt, helt klart mer imponerad på Dagge som körde hela vägen utan ruta eller vindavvisare, hårt! Men vädret skötte sig på lördagen! Det är fantastiskt att se så många sjuor och andra hembyggda bilar. Det är mäktigt att stå flaggvakt! Om än lite svårt att få bra bilder med telefonkamera… Jag hade fantastiskt kul, körde ca 17 mil runt banan! Oj vad kul det är! Tack för en fantastisk helg? /T
    8 points
  39. Lite mer fix. Gjorde klart Motorhuven, monterade GT-instrumentet i instrumentpanelen satte dit bakskärmarna med 2 skruv i varje, behöver köpa skruv och karosseri brickor.
    8 points
  40. I lördags vart det bankörning på Tierp med Stec, 1tim på morgonen och en vid lunch. Det räckte gott och väl för man var mör efter 40 min körning. Jag har äntligen hittat läget där man kan styra med gaspedalen även med R- däck[emoji38]. Nu börjar det bli roligt och man kan drifta igenom svängarna kontrollerat om man vill. 2 tappra Locost på plats, jag och Mats och mycket intresse när jag hade blåst om i stort sätt alla andra bilar som var där. 1 Audi S4 Quattro och en renault racerbil med slicks var snabbare men jag tror jag körde mest spektakulärt med en tung högerfot och mycket på tvären[emoji12] /Vedde Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
    8 points
  41. Nu är säsongen igång. Inte mycket gjort i vinter men coatade grenrör fick jag till, sedan en elektrisk styrd värmekran till defroster lyxade jag till det med också. Blev riktigt skön känsla i vredet när man slipper dra runt en trög vajer.
    8 points
  42. Det monterades lite bling igår också. 🙂
    8 points
  43. Forumet ligger nu på det nya webbhotellet, säg till om ni dyker på några problem.
    8 points
  44. Då var allting isär rivet och blästrat och nu är grunden på-sprutad. så idag blir det att fortsätta med lacksprutan på bär-armar och fälgar
    8 points
  45. Testa toppfart i går 143 på GPS , fan va gött att kunna hålla fullt under bron 😂
    7 points
  46. Fantastiskt @Arto !!!
    7 points
  47. Ett sista inlägg detta år. 🍾 Jobbar vidare med elsystemet och inredningen. Vill önska alla ett gott nytt år.
    7 points
  48. Målet närmar sig, inte jättelångt kvar till besiktning (sfro2) bara dörrar flipp front framskärmar och bakparti kvar att lacka....
    7 points
×
×
  • Create New...