Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 03/16/2024 in all areas

  1. Trailer Queen !!!! nu har den åkt lite kärra till utsocknes mark och SFRO2. på det hela såg det bra ut , men lite kompletteringar på dokument sidan , en hel drös extra sånt på elbilar. visst var förgasare enklare 😂 beröm för väghållning och lack…..😂
    13 points
  2. Tänkte att jag kan göra en liten tråd om projektet jag håller på med just nu. En Bubbla från 1973 som konverteras till eldrift. De flesta delar har införskaffats så setupen ser ut så här: Motor från en Tesla Model S (Small drive unit). Kompakt och bra enhet med inverter och reduktionsväxel allt-i-ett. I invertern kommer jag byta ut styrkortet mot ett "opensource" kort från Openinverter.org Batterier från en BMW I3 34kWh Laddaren blir från en MG 5. Lite oklart i dagsläget vilken laddeffekt den har och om den stödjer V2L men den blir nog bra. Den borde vara 6.6 eller 11kW. Ladduttaget kommer från samma bil och har CCS uttag även om jag inte kommer att bygga med snabbladdning i första steget iaf. Eftersom det blir mer effekt än original så behövs såklart bättre bromsar så Porsche 996 bromsok har införskaffats med 318x28 skivor fram från en Boxster S och 299x24 bak från Porsche 944T. Spindlarna och naven fram kommer från en 924T. Och en bild på farkosten
    8 points
  3. Har bråkat med aurdino i flera dagar nu , lyckats köpa en can shield som ingen annan verkar använda , någon lyxig variant med joystick , GPS, minneskort mm . Manualens beskrivning av fysiska db9 pinnout var fel 🤬 ( obd istället för can standard som det stod) och efter det felet har jag inte ens fått de enkla exemplen att fungera , till slut gav jag upp och hitta en problem tråd på ett forum , där stod att vissa kort hade helt andra intern pinnar , ställde in CS och INT pinnarna som det INTE står man skall göra och fick igång det med helt andra 10 år gamla ”noname” drivrutiner. 🍺 En av de sista pussel bitarna innan sfro2 fungerande hastighets mätare. —> Saab 1955 analog goes CAN IMG_2196.MOV hastigheten går till 120 sedan tar nålen i Funderar på om man kan låta nålen hoppa vid 130 till 30 , 140 till 40 osv . kanse efter regg 🤔
    8 points
  4. Jag tar en paus från motorkåpan och fortsätter tillverka fler böjda vingar. Har gjort en vänstersvingen och nu ska jag göra höger sida. Många delar blir det för att gå ihop en vinge. - 4st. 210g twill kolfiber. - 4st. 450g twill kolfiber. - 2st. Peelply. - 2st. Flödesnät. - 2st vacuumpåse. - 2st spiralslang till epoxin. - 2st MTI-slang till vacuum. - 2 meter PVC slang övrigt. - 5 meter tejp till vacuumpåse. - 250 gram Epoxi. - 2st formar, över och undersida. Sedan är det bara att slänga ihop grejerna och fylla på epoxin i formarna. Jag var lite nyfiken på hur det såg ut utifrån med motorkåpan på plats och förare med hjälm på plats. Det blev ungefär vad jag har föreställt mej.
    7 points
  5. Jobbat vidare lite med spindlarna, vart lite osäker på stålkvalitet på nya stubbaxlar till BMW naven. Så jag köpte ett par BMW E46 spindlar på skroten och kapade loss stubbaxlarna, sen var det bara stå å nöta i svarven några timmar. Vart en betydligt biffigare anslutning i spindeln samt en grövre bult. Vinsten totalt vart 4cm tightare navpaket..
    7 points
  6. Så då har det blivit flytt av bil samt hål gjorda för de sista blinkers lamporna
    7 points
  7. Påskhelgen har hittils bjudit på strålande garageväder, något som jag har tagit vara på. Mina runda rör, både till ramen (25x2) och hydraulrören till bärarmarna (25x3, ST37.4 10305-4 E235+N) har äntligen kommit. Nyfikna kollegor ville komma på garagebesök så jag snabbade mig att få dit övre ramdelen och ställde ut hjul och växellåda. Svarvade hylsor till övre bärarmsinfästningarna. Frigående i ena och M12 i andra, sedan en M12x200mm 8.8 bult igenom. Inte bestämt mig ännu för vilken lagring jag ska köra i övre bärarmarna, glidlager, nylonbussning eller nållager. Sedan kunde jag jigga upp och svetsa de två främre ramdelarna. Vartefter de syddes fast i ramen. Sedan var det dags att övergå till runda rör. Såhär är min process: Gör ritningar över "utvikta" rör från CADen, jag kör solidworks och använder Flatten -> Insert to new part -> Make drawing. Fördela på två sidor ifall det inte ryms på ett A3. Klipp ut och tejpa ihop skarvade mallar: Lägg upp och ner och sätt tejpar längs långsidorna: Kapa röret med 5 mm överlängd och lägg ovanpå, rikta in det med hjälp av det vita papperet: Rulla sedan röret framåt över tejpen, sedan bakåt: Tryck fast tejpen och komplettera med extra tejp där det behövs, rinse and repeat.. Sedan är det bara att grovkapa allt med vinkelkap, och därefter byta till flapdisk för att putsa till snitten. Jag gillar skarpt min Bosch GWS 7-125. Väldigt liten, lätt och smidig för enhandsarbete. Sedan älskar jag mina Norton Quantum 3 125x0,8 skivor. Supertunna, som att skära i smör. Ger mindre värmeutveckling (notera avsaknaden av brännmärken på papperet i bilden ovan) och mindre gnistsprut, håller relativt länge, värd varenda krona. Jigga, punkta repetera. Nått enstaka spott men överlag beter sig grejerna som man förväntar sig nu. Så ungefär så långt har jag hunnit än så länge.. Är väl ca 60-70% helsvetsat nu. Tror jag ska ta tag i sits-stommen härnäst - och beställa pedalställ. Rolig fas nu när det visuellt händer väldigt mycket med liten insats. På återseende..
    6 points
  8. I väntan på diverse delar så påbörjades montering av paneler vänster fram, alla behöver någon form av modifikation. För att uttrycka det milt, blev även stort uttag efter flytten av styrväxeln. Kommer justeras efterhand.
    6 points
  9. Med spänd förväntan öppnade jag formarna och jag blev mycket nöjd när jag ser resultatet. 150gram per vinghalva blev det med 2x210gram twill plus 2x450gram twill.
    6 points
  10. Testa toppfart i går 143 på GPS , fan va gött att kunna hålla fult under bron 😂
    5 points
  11. Nu var jag iallafall metodisk och fortsatte att arbeta på motorkåpan. Renkapade luftintaget och limmade fast den på motorkåpan. Förstärkte sedan skarven med ett antal lager kolfiber. Sedan fortsatte jag med att passa in ”väggen” under luftintaget. Med där gjorde jag först en pappersmall då jag inte ville riskera att såga fel i kolfiberskivan. Jag valde att limma skivan till luftintaget när den sitter på ramen bara för att få bästa passning. Limningen bestod av en mix av epoxi och kolfiberklipp som jag la som en radie på insidan på motorkåpan. När det har härdat kan jag lyfta av motorkåpan från ramen och förstärka fogen med ett antal remsor kolfiber.
    5 points
  12. Kusin snack ….. hade faktiskt hopats det funnits en tunna , det var samma årsmodell
    5 points
  13. Ja, oroväckande tyst är det... 🙂 Det har tyvärr varit en hel del på jobbet ett tag och så skulle det stickas emellan med lite renovering hemma. Men lite verksamhet på tankeplanet har det varit så snart blir det garagetid och lite mer handfasta framsteg hoppas jag. Bra med någon som "sparkar på" där bak så fortsätt så @Arto 😁
    5 points
  14. Våren närmar sig äntligen och sista tiden har i stort sett endast ägnats åt lackering 🌞😎 Gjutform för en ny kamremskåpa håller på att tas fram med.
    5 points
  15. Pillade lite med mitt komplicerade el-system. Fasen vad enkelt allt blir med bara en knapp till ljuset, ett GT-instument från -69, förgasare och brytarspetsar ! 😁 det mest komplexa är varningsblinkersen från -77. följer Volvo 240 kopplingsschemat för den och stegrelät till hel/halven
    4 points
  16. Äha undanflykter , rotavdrag är ju en annat ord för att betala någon annan för att göra jobb som hindrar dig från att färdigställa viktiga värdsliga uppgifter så som rejs bil ( rakt av från svenska akademins ordbok )
    4 points
  17. Tack Arto, väldigt roligt att höra! 🙂 Det känns roligt att bidra till ett sånt otroligt trevligt och aktivt forum. Påskhelgen närmar sitt slut, men jag hann med några sista små grejer.. Stommen till stolen var först ut. Jag behöver fler tvingar.. Satte dit mockup-instrumentbrädan för att torrköra lite. Känns fortfarande bra. Fortfarande viss utmaning med placering av växelspak. Näst på tur kände jag var styrväxeln. Gjorde lite träjiggar för att få den på rätt position. Sedan svetsade jag dit två tvärstag och gjorde en kartongmockup för fästet. Skar ut det ur 3mm S355 plåt och gjorde sista linjering innan jag svetsade fast det. Jag tänker såhär med styrningen, 35° styrvinkel enligt tidigare post. Styrväxel framför kingpin axeln betyder att jag behöver ha styrledens position snett framför/utanför KP axeln. För framtida spekulanter på Twizy racket kan jag meddela att det har 100mm slag mellan ändlägena. Fästörat för styrleden kommer sticka ut ca 90mm från KP axeln. När det gäller krock så har jag utformat fästet främst för styvhet i sidled, medan jag valt att inte förstärka det kopiöst mycket upp/ner. Min tanke är att jag vill att styrväxeln ska vikas neråt-bakåt och därmed vika ihop rattstången uppåt likt ett tipi-tält. Tanken är att ha en relativt svag lagring vid grön position. Kanske att jag ritar den för att främst ta upp sidokrafter på rattstången, men att den kan fara bakåt-uppåt vid krock. Gul del har kollaps enligt orginal Mondeo och den justerbara rattkonsolen monteras för att kunna glida ur fästena - som orginal. Som vanligt uppskattar jag att ni säger till ifall något ser galet ut! Sist ut så svetsade jag i några rostfria hylsor för att kunna bulta fast stolen i ramen. Tanken är att klä stolen i aluminiumplåt och sedan sy dyna såklart. Egentligen var tanken att stolsramen skulle klämma fast tanken också, men jag tror att jag gör separata tank-band. Har lämnat några millimeter mellan stol och ram för lack och gummikuddar Förhoppningen är att stolen också ska bidra med lite vridstyvhet i den öppna cockpit-delen där det annars är svårt att staga. Så långt hann jag i påsk. Har beställt hem pedalställ och lite bussningar och lager till hjulupphängningen. Sedan ska jag höra mig för efter någon som kan bocka rör till rullbågen och rattbågen.
    4 points
  18. Äntligen är jag klar med formarna till den böjda vingen. En plugg och en formhalva blev skrot pga att jag inte tänkte efter före. Egentligen hade jag inte behövt göra dessa formar just nu i detta projektet men jag blev inspirerad av en annan bilbyggare och eftersom jag är lite naiv när det gäller tidsplanering visste jag inte hur mycket jobb det skulle bli. Nu får får jag ta tag i motorkåpan och göra den färdig, men imorgon bär det iväg till Elmia.
    4 points
  19. Dagens arbete var att montera färdigt draget kompl med el. 4st M10 dragna till 90 Nm samt få dit backljusen ! Snart bara att bygga elsystemet kvar !
    4 points
  20. 3 Korta steg hur man bygger svänghjul: 1. Stor metallbit 2. Ritning 3 CNC Sedan be en bön att det passar…
    4 points
  21. Efter 47h och 55 minuter slet jag bort vacuumpåsen och ställde in hela formen i frysboxen. Idén med det är att den 3D printade plasten krymper mer än polyesterplasten. I vilket fall som helst gick det väldigt lätt att plocka ut pluggen och kolfiberdelen ur formen. Några små luftbubblor finns det mitt i detaljen men hela den ytan ska sågas bort eftersom det är luftinsläppet, i övrigt blev delen bättre än förväntat, jag är väldigt nöjd 😄.
    4 points
  22. Bakskärmarna plastade. Navbult till framnaven svarvade. Drogs till 216Nm. Navringar svarvade. Har börjat bredda och förlänga framskärmarna.
    4 points
  23. En hel del ombyggnationer har det blivit under vintern, Hade en del kyl problem under sommaren som var, Så det blev att lära sig svetsa aluminium och bygga en egen kylare, och då fick modifiera intercoolern också, och ni växellåda ZF 6växlad så man får 0,83 på 6'an , och breddade V70 fälgar (plåt) för att få 16 tum runtom, sedan gick jag ner på 2,5 tums ljuddämpare för att få lite behagligt när man åker längre sträckor, men det blev också en 3 tums vrålapa som är laddtryckstyrd, och lite inredning, mycket annat också.
    4 points
  24. Med vinterjacka, mössa, luva och handskar så funkar det även med +1° C bara vägen är torr. 🙂
    4 points
  25. Lite speciell känsla att packa up glas NOS baklampor från ca 1957 i orginal typ cellofan papper + Dax att renovera teardrop originalen , citronsyra , stålborsten och nya dubbel lamphållare beställda ( ingen blinkers orginal ) Skulle inte dessa va räddningsbara finns det faktiskt data tillgängligt för att 3d printa 🥇
    3 points
  26. Jag får nog sätta galler i luftintaget 😜. Bara för skoj skull så döpte jag bilen Sedan har jag faktiskt gjort lite vettigt arbete också, gjöt förstärkningar i invändiga hörn motorkåpan.
    3 points
  27. Då var den första klar, ska bara renkapas och snyggas till lite. Nu gäller det bara att få till en hyfsat likadan breddare på andra sidan:) 2 gjutningar, först formen och sen själva breddaren, använde flytande båtvax som släppmedel Första gången jag gör något av glasfiber, inte toppkvalitet direkt men duger på mitt bygge!
    3 points
  28. Mixtrar med avgassystemet, har lyckats få tag på alla pusselbitar och skall bygga en atrapp för att gå till grenröret. Kollektorn har även fått en ny frisyr, 15cm kortare. Blev 3” V-bandklämma och uttag för lambda efter klämman.
    3 points
  29. Tycker det är oroväckande tyst här på forumet, snickras det något? Eller sker allt kanske i smyg?😱
    3 points
  30. Vart inte så illa som jag trodde med lådan, sticker ut lite men helt ok...
    3 points
  31. Jag ser här på forumet att många har problem med att välja spindlar till sina byggen. Man försöker hitta spindlar som ger rätt ackermann, skrubradie, front/bakstyr, hjulbultdelning och antal utan att finna något som uppfyller alla krav. Med dagens nya integrerade hjulnav kan man fritt välja hjulbultdelning och bultantal som passar till de tilltänkta fälgarna. Eftersom de flesta är för framhjulsdrivna bilar har de splines för drivaxeln. Drivaxelns mutter har som funktion att hålla ihop lagren så de inte glappar. Man måste därför tillverka en axeltapp för att uppfylla detta ändamål. Sedan konstruerar man uprights som uppfyller de önskade kraven på roll centre, ackermann, skrubradie o.s.v. Så här har jag gjort: Hjulnav Toyota Avensis 2015. Här är några exempel på uprights: Som ni ser är det inga problem att få till önskad geometri. Hoppas detta kan vara till hjälp för någon. /Jan
    3 points
  32. Det är väldigt roligt och tillfredsställande när saker och ting bara flyter på, även om det är mycket jobb. Så har det varit de senaste dagarna men luftintaget till motorkåpan, jag hade tidigare skrivit ut och lackat hon och han delen tidigare. Nu gjöt jag av pluggen så att jag fick en honform. Pluggen lossnade väldigt mätt ur formen trots att jag bara hade 1 grad släppvinkel på vissa område. Jag gjorde en mall till kolfiberväven dels för att den hade en oregelbunden form och att jag behövde 5 lager väv. Sedan drapera jag alla lagren på handelen och sedan tryckte jag på formen över, sedan slangar och vacuumpåse som vanligt. Till och med att få vacuumpåsen tät gick lätt. Jag öppnade kranen till epoxin kl 16:53 och efter 7 minuter kröp epoxin upp ur formen men jag brukar hålla kranarna till epoxin och vacuum öppna en liten stund till men 17:15 stängde jag bägge kranarna. Om 2 dygn får vi se resultat men framför allt märker jag om släppmedlet fungerar 😃
    3 points
  33. Har varit en hel del konkurrerande verksamhet senaste månaden, men endel har det hunnits med. Vi börjar med lite infrastruktur... Materialstället är påfyllt, däremot inväntar jag fortfarande alla rundrör till ramen och hydraulrören till bärarmarna. Invigde både byggbord och nya TIG svetsen med att sätta ihop en svetsvagn. Som vanligt i mitt lilla garage så gäller det att maximera varje millimeter för att få något smalt, lågt, kort med bra manövrerbarhet. Ska lackeras och utökas med bättre förvaring undertill samt lite hängare för slangpaket osv. Men den får duga just nu, det finns roligare saker att bygga. Sedan städade jag i ordning garaget och satte igång med ramen. Jag börjar med övre strukturen, Hade lite sporadiska problem med porer som jag inte alls känner igen mig i, speciellt i ett hörn som vägrade att inte sprätta, oavsett hur mycket jag rengjorde eller ökade gasflödet något (fr 8 till 10). Innan jag började med ramen så bytte jag slangpaket från orginal till ett mer följsamt, provade också byta till gaslins. Funderar på om det delvis kan ha berott på att jag råkade ställa svetsen med det rätt kraftiga fläktutblåset riktat mot det hörn som var värst. Men är lite lur på om min luftvärmepump som sitter riktad mot byggbordet kan ställa till det också när den går på högre blås. Ska prova fixa detta inför nästa svetsrunda. I övrigt så är jag väldigt nöjd med svetsen, nästan bara kört Kemppi tidigare (på jobbet), men denna från Vector Welding går jättefint (London 2400, tydligen ska man inte köpa kinasvets med kombinerad plasma, de verkar ha mer problem än rena AC/DC maskiner). När den övre ramen var ihop (med ett tillfälligt tvärstag i framkant) så sydde jag ihop yttre rektangeln till nedre delen. Härnäst blir det till att kryssa botten och sedan jobba mig uppåt mot den övre ramen (som jag nu bara lagt ovanpå). Fortsatt schemakrockar med vårvinter-utflykter men eventuellt kan jag köra på rätt bra under påskhelgen. Målet nu är att hinna få ihop ramens grundstomme innan snön är helt borta, så att jag då kan köra ut hundkojan, flytta byggbordet och köra in Mondeon för att lyfta ur motorn.
    3 points
  34. Kuggstång kortad! Jag fick fixa ett verktyg för att lyckas få isär den, men det gick. Borrad och klar i änden, men nu väntar jag på en 14 x 1,5 tapp så att jag kan gänga också. Inser att jag inte borde satt ihop den innan gängan var klar, men jag var sugen på att börja hitta fästpunkter i ramen.
    2 points
  35. Svarvade ner Porschenaven lite för att skivorna ska gå att montera
    2 points
  36. Fick nån timme i garaget igår, och paket idag...
    2 points
  37. Fick ihop ett grenrör i dag men funderar på om jag borde vända avgashuset framåt.
    2 points
  38. Jag tror ni får svårt att få intresse från våra medlemmar. Vår hobby kräver att man har tillgång till garage hela tiden, det är inte rimligt att hyra på timme.
    2 points
  39. Det var inte påskharen som kom förbi, som man kanske hade önskat. Det verkar som alla ägare till Audi 108mm medbringare vet dess värde i guld. Efter att ha utvecklat sig till trådarkeolog på Ebay, så lyckades jag hitta ett par. Byter till 108mm för att få ett bättre utbud med knutkors, nu har jag även samma storlek på inv och utv knut. Blev GKN motorsport knutar, hoppas få hem dom i kommande dagar.
    2 points
  40. Luftintag / kepsuppsamlare 😄
    2 points
  41. Det är så sexigt så det borde räknas som porr detta 🤤🤤🤤 När blir det 18 års gräns på denna tråd? 😁
    2 points
  42. Förstår nu hur folk känner sig vid provkörningen..❤️ Allt lirar👌 På önskelistan Glasögon så där får jag kika på allt Flärpar framför som styr undan lite av vinden..
    2 points
  43. Hej! Har tagit fram en första prototyp, av en växel mekanism, använt material från en gammal etikett maskin, där fanns bra aluminium material. Kommer att tillverka två olika växelspakar, med olika hävstångs höjd. Har även sågat ur två olika växel väljare, försökte fräsen ut den på jobbet, men det blev inte så snyggt som jag hade önskat. Men det går nog att putsa upp. Nästa steg är bakre och främre support och vajer fäste. Var ju bara tvungen att testa montera, kan bli coolt!
    2 points
  44. Tog mig i kragen o gick ut i lördags Gött väder tog med en god öl ut.. o börja helt enkelt så från stått på en låda tills 99% va monterat gick i ett nafs.. eller inte jo va par grejer som bråka ordentligt men va bara o mata på.. Idag söndag va det olja o kylarvätsa på tur Tömma tanken på minst 2 år gammal bensin..😂 Startmotorn malde på med vanliga ljudet höll på ge upp tills den hosta till😳 va finns det liv ändå.. Ja jäklar där hoppa den igång😀👌 snacka om en stund ramla ur en när jag fick den o gå..❤️ Nu ska det letas ett lämpligt batteri men plåtfästet hindrar mig större en 176mm×80mm.. Får fundera lite till.. VID_92790404_164952_246.mp4
    2 points
  45. Årets första tur. Äntligen fick jag åka en sväng och testa Aeroscreenen. Så nu hoppa jag att sommaren kommer tidigt.
    2 points
  46. Kul att se din MNR här på forumet med rätt motor. Är själv nybliven ägare till en Megausa (byggd av Mikael Öhrström) där motorn (gen2) orrats upp till 1441 cc inkl. höglompkolvar. Håller på att gå igenom bilen och rusta den då den gått mycket på bana. Nyligen lyckades jag besikta den med kod T12bf vilket gör att man göra lite vad man vill med bilen 🙂 Ska bli kul att testa på vägarna så fort jag fått hem karossdelarna från lackeraren. Hoppas du får till det med motorn, Mvh Tomas
    2 points
  47. Till slut blev det en hel felfri plugg till luftintaget printad, pga av mitt strul med skrivaren så blev det två som var kass. Nu har jag slipat, spacklat, grundmålat, slipat och sprutat topplack. Eftersom jag ska göra en pressgjutning så är det en plugg till formen och en plugg till insatsen. Sedan när jag ändå skulle spruta färg så fixade jag till pluggen till vinge. Eftersom det är tråkigt att titta på när färg torkar då förberedde jag formen till ena vingen med allt som behövs för att gjuta halvorna i kolfiber med vacuum.
    2 points
  48. Motorkåpan blev bra och jag är nöjd. Nu behöver den bara en plan vägg och ett luftintag, som står på tur att tillverkads.
    2 points
×
×
  • Create New...