Vi (SFRO) har haft en del dialog med Transportstyrelsen om liknande byggen. Det är inte helt enkelt att reda ut men det finns några saker man kan slå fast;
- En Z3 är så ny bil att den är krockprovad, ändrar man något som (kan) ändra bilens krockegenskaper, så faller formellt sett typgodkännandet, vilket betyder att det krävs en registreringsbesiktning (där man då behöver bevisa att bilen uppfyller gällande krav)
- Om man bara tar bort yttre paneler och inte ändrar stommen bakom, så klassas det inte som ombyggt fordon (se dock kommentar nedan), utan ändrat fordon
- Ändrat fordon har inga undantag från normala regler, vilket betyder att man behöver visa att man uppfyller kraven på krockprov. Det betyder i praktiken att man INTE kan få bilen godkänd som ändrat fordon (om man inte gör krockprover med mera).
- Om man däremot i samband med ombyggnaden förändrar/förstärker stommen bakom, så kan det klassas som ombyggt fordon. Då får bilen undantag från regler om bland annat krockprov vilket gör att den går att godkänna - förutsatt att krav på belysning med mera uppfylls.
Man kan diskutera om det är "rätt" att det inte klassas som ombyggt fordon om stommen inte ändras, eftersom man kan anse att definitionen för ombyggt fordon i aspekten "större del av stomme ELLER karosseri utbytts" uppfylls. Vill man chansa, kan man förstås göra det och eventuellt överklaga.
När jag har diskuterat liknande projekt med kunder tidigare har vi kommit fram till att när stommen är "bar" som på bilden ovan, så är det oftast väldigt enkelt att göra förstärkningar så att det inte behöver bli diskussion om klassningen. Så det är min rekommendation.
Gustaf