Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 04/21/2018 in all areas

  1. Hej lite av mina tankar och åsikter. *De olika typer av klassningar på fordonen? 15 kW /100kg ger 141 hk på 700 kg, det är inte orimligt att det i bilens standardutrustning inkluderas en stor verktygslåda och reservhjul som lyftes ur innan bankörning, dessa kan addera välbehövlig vikt. Men ja trimning förekommer och vissa är mindre diskreta än andra, detta gynnar inte alltid oss som fordonsbyggare. *Valet av donaor-delar: originalet byggdes på Ford Escort mk 1&2 anledningen var att delarna var lagom tunga och lättillgängliga då karosserna rostade bort innan mekaniken var slut. under 90 & 00 talet tog eskorterna slut då gick man över till sierra som var en av få bakhjulsdrivna bilar med lågt andrahandsvärde och rostproblem. Idag har de flesta sierror tagit slut och andra donatorer börjar bli vanliga. I Sverige har vi haft mycket Volvo delar tillgängliga och mycket kunskap så de har nyttjats. De flesta delar kan byggas till mycket kompetenta bilar men det går också att misslyckas med de flesta. Har SFRO godkänt en konstruktion så är det en bra kvalitetsstämpel. Men att så mycket Ford används är sannolikt för att många andra gjort det med lyckat resultat, så det finns färdiga recept. I allmänhet gäller det att ändra mindset från standardbilar. Bromsar ska vara små, det ger lägre ofjädrad vikt och därmed bättre väggrepp. I England tävlar många bilar med solida 260 mm skivor som hålborrats för maximal viktreduktion. *Skärmar över hjulen: Enda lagliga är skärmar, annat förekommer men är alltså inte lagligt. Min gissning är att det kan ha och göra med byte av däckdimension som lett till att de inte längre passat och att cyckelskärmarna inte skyddar förarna speciellt bra från stensprut på bilens passagerare. Tydligen ska klassiska clamshell skärmar vara bättre ur denna fråga. *Däckdimensioner: En sportbil som väger 1500+ kg har ofta i häradet 265 breda däck om en sjua ska ha lika breda jämfört med sin vikt så ska de vara 132,5 breda... Med det i åtanke är 205 motsvarande 410 breda på en vanlig sportbil... En annan sak att fundera på är utväxling, standard drivlinor är byggda för låga varvtal på motorväg som ger bra bränsleförbrukning och lite buller. Att byta till hjul med mindre rullomkrets kortar utväxlingen vilket ger en snabbare bil. *Förgasare VS insprut: Ofta passar inte befintlig bränsletillförsel i en sjua, detta leder till att något måste göras. Dessutom brukar många original styrsystem bli lite kinkiga när de blir av med bilen. Detta i kombination med att insug med kortare kanaler kan flytta moment kurvan uppåt vilket ger en välkommen effektökning och sportigare karaktär. Det enkla valet brukade vara förgasare då insprutat varit dyrare. Idag är valet inte lika enkelt, separata spjällhus för insprutning har kommit ner i pris och så har även eftermarknadsstyrenheter. Två sista tankar: Även om om objektet inte är helt rätt går mycket att modifiera med tiden. En tung och långsam sjua är fortfarande extrem jfr en vanlig bil... Hoppas att du hittar en bil snart och kommer ut och kör. /T
    1 point
×
×
  • Create New...