Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 03/15/2018 in all areas

  1. Det finns som sagt inga fasta gränser (det skulle vara helt omöjligt) men riktlinjer finns i "lathunden" för klassning av fordon; http://sfro.com/images/stories/dok/Lathund_Besiktningkategori_BIL_20150501.pdf Där står; Trots denna definition är fordon som levereras delvis i byggsats ändå att betrakta som amatörbyggt fordon, under förutsättning: - Att byggaren själv skaffar en betydande andel mekaniska komponenter, som motor, växellåda, slutväxel, bromssystem - Att erforderliga förändringar (för att delar ska passa/fungera, och/eller för att fordonet ska uppfylla gällande krav) genomförts av byggaren eller genom byggarens försorg där byggaren är ansvarig för arbetet Vill man absolut inte följa det utan köpa allt från en leverantör kan man söka en dispens som gör att fordonet trots "byggsatskaraktär" kan få behandlas som amatörbyggt fordon. Min erfarenhet efter att ha besiktat ett ganska stort antal "kit" är dock att nästan alla kräver förändringar för att uppfylla svenska krav men inte minst för att byggaren ska bli nöjd. Söker och får man dispensen för 20 kW/100 kg så handlar det ju om vad bilen väger. 250 hk "kräver" runt 920 kg tjänstevikt, det är en relativt tung Locost men beroende på hur man bygger kan man hamna där. Men då ska man ju inte ha en ram dimensionerad för 700 kg och 150 hk så var noga med godstjocklek och konstruktion. Gustaf
    1 point
×
×
  • Create New...