Ja, vi skulle väl inte ha något emot det kanske men utan närmare kriterier så är det ju svårt. Räcker det att det är samma typ an konstruktion? Motor fram, drivning bak, rörram? Ska det vara "gamla" komponenter (dvs en Locost med X-flow skulle kunna få besiktningsbefrielse, men inte en med Zetec?)?
Vårt remiss-svar på föreskriften pekade på dessa problem och vi tyckte att det skulle vara bättre att ge alla amatörbyggda (och ombyggda!) fordon besiktningsbefrielse, om man nu ska ha det alls. Möjligen med undantag för rena bruksfordon som en del lastbilar och "Solstadsbilar" (biltransporter).
Jag tror jag har sagt det förut men min personliga reflektion är att jag tror att TS tänker sig detta för hotrods och liknande, där man kan misstänka att viss pappershandel förekommer. Det går ju att gräva upp originalidentiteter på gamla 30-talsfordar som vissa personer försöker (och ibland lyckas) använda på helt nybyggda bilar. Samma sak förekommer ju inte direkt för Locost/Super7.
Gustaf