Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 01/08/2018 in all areas

  1. Jag pressade rakt upp och ner mot en svarvad kona men fick inte tillräcklig diameter innan det sprack. Det blev kanske 45-60 graders vinkel. Provade trycksvarvning med kullager men det funkade inte alls. Full fart och bara mosa på med ett axelstål i verktygshållaren. Provade med skärolja, stearinljus osv men det blev bara rökigt så jag körde utan. 1300 varv och bara trycka på. Svarvade en profil som jag gjorde det sista med. Sen mosade jag ytterkanten lite mer likt en fullradietratt. Tyvärr är bilderna borta och trattarna gömda i ett plenum.
    1 point
  2. Ja, vi skulle väl inte ha något emot det kanske men utan närmare kriterier så är det ju svårt. Räcker det att det är samma typ an konstruktion? Motor fram, drivning bak, rörram? Ska det vara "gamla" komponenter (dvs en Locost med X-flow skulle kunna få besiktningsbefrielse, men inte en med Zetec?)? Vårt remiss-svar på föreskriften pekade på dessa problem och vi tyckte att det skulle vara bättre att ge alla amatörbyggda (och ombyggda!) fordon besiktningsbefrielse, om man nu ska ha det alls. Möjligen med undantag för rena bruksfordon som en del lastbilar och "Solstadsbilar" (biltransporter). Jag tror jag har sagt det förut men min personliga reflektion är att jag tror att TS tänker sig detta för hotrods och liknande, där man kan misstänka att viss pappershandel förekommer. Det går ju att gräva upp originalidentiteter på gamla 30-talsfordar som vissa personer försöker (och ibland lyckas) använda på helt nybyggda bilar. Samma sak förekommer ju inte direkt för Locost/Super7. Gustaf
    1 point
  3. SFRO träffade Transportstyrelsen i augusti 2017, bland annat med anledning av besiktningsbefrielse för amatörbyggt fordon. Men då hade man inte satt kriterierna för detta i detalj och det verkade egentligen inte heller som att man hade en klar plan om hur det ska gå till. I föreskriften står bara att de fordon som omfattas av besiktningsbefrielsen är de som "utseendemässigt och tekniskt efterliknar fordon som är äldre än 50 år (bilar) eller 40 år (motorcyklar) och sällan eller aldrig används i trafik." Frågorna vi ställde är hur "nära" fordonen ska likna äldre fordon men det är det ingen som kunnat svara på än. Gustaf
    1 point
×
×
  • Create New...