Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing most liked content since 09/24/17 in all areas

  1. 7 points
    Har nu börjat riva bilen inför lackering och se över en del svetsar etc. Inte lika roligt som att bygga! Det damp dock ner ett uppmuntrande brev från transportstyrelsen idag. Min dispensansökan att få tillämpa 20kW/100kg gick igenom. Inte illa :)
  2. 7 points
    Ja vad händer i Sverige idag? den stora händelsen är att jag har lyckats att starta SHSC, ett bygge som har pågått från och till sen 2013. Inga brutala lösningar, utan sjuan skall användas som glass köparbil. Här finns filmen från starten: https://youtu.be/hzqzVQKl0xo Just nu går motorn runt men behöver ställas in ordentligt. Kanske ersätta sopborsten med en tung högerfot. Men jag är lycklig som ett söndagsskolebarn som fått sin första stjärna i boken (ni som var med på den tiden ni vet vad jag pratar om) /bengt
  3. 5 points
    Provkörning :)
  4. 5 points
    Motivationshöjande plastpåhängning, jag är nöjd med stuket men bävar inför jobbet att få skiten att sitta på plats..!
  5. 4 points
    Då var det dax igen , blir kvälls tv
  6. 4 points
    Galen ?? vad då en reaktor och ångdrivet är ju framtiden , bra priser på fluxcapacitorerna nu så kör bara !
  7. 3 points
    Nyss hemkommen från en eftermiddag hos Sävar Motor. Min portning av avgashuset blev superbra, nu klarar den att hålla trycket nere. Har nu ett effektintyg på 179hk.. förvisso på hjulen så gränsfall högt kanske. Efter lite mer finjustering av mappen så hittade vi till slut 243 whp vid endast 0.7 bar laddtryck och en väldigt fin effektkurva. Vid grundtryck på 0.5 bar ger den drygt 200whp vilket kanske är rätt lagomt att börja med sen. Vi laborerade även med att lägga på mer tryck i mellanregistret, men då sa kopplingen ifrån. Det är trots allt en helt std lamell och tryckplatta från sierra. 300Nm verkar vara gränsen vad den tål före den slirar
  8. 3 points
    Hej, Pac ! Har producerat ca 4300 kWh sedan starten ( 3 mån) av det har vi förbrukat ca 1600 kWh själva. Resten har vi sålt. Elräkningen och elförsäljningen tar ut varandra. Därutöver får man 60 öres skatterabatt av staten. Så hittills under sommaren, bästa tiden för solceller, ligger jag på ca 500 kr plus i månaden ☺ Mvh Pär
  9. 2 points
    Japp, Christer ! Har bara byggt bilar som jag ställt åt sidan och inte använt. Nu ska det byggas ett användbart fordon. Nuvarande status. Mvh Pär
  10. 2 points
    Kan tipsa om att skaffa ett Readly-abonnemang. För 99:-/månad får man tillgång till Klassiska Bilar och drygt 2000 andra tidningar från hela världen varav kanske 200st är bil- och motortidningar. Det har iaf tidigare varit möjligt att köra en gratis provmånad. Bra julklappstips också btw Massvis av tidningar som frugan gillar finns också såklart. Det sämsta är väl alla rese-magasin hon hittar där som påverkar bil-budgeten negativt ;)
  11. 2 points
    Nu har jag satt samman en oerhört förenklad beräkningsmodell. Den ger i alla fall en fingervisning om att man är i rätt härad med dimensioneringen. 800kg bil och ett moment på 2400Nm (3x) ger en vridning på en ca 1° Jag provade även att lägga till ett par vitala plåtar och ökade då lasten till det dubbla 4800Nm (6x) och det gav då en vridning på 0,9° Har för enkelhetens skull kört med 25x25x2 rör.
  12. 2 points
    Tröttna på att testa ut ratt stångs vinkel och tog ner den från lyft bordet för att för första gången stå på egna ben. ( 2år nu) Blir hyfsat låg. Blir oxå hyfsat bred , börjar bli mer och mer orolig för att detta kommer ge konstiga proportioner Sido bilden blev suddig , uppdateras senare
  13. 2 points
    Nu har jag smygstartat vinterns projekt. För att öka användningen och säkerheten så ska jag bygga helbur som samtidigt kommer att fungera som cabställning. Det kommer även att bli ruta, torkare och värmepaket, så jag inte blir så väderberoende. Nu håller jag på att mäta in främre bågens placering, så att jag kan mäta längd & vinklar på takbågarna.
  14. 2 points
    Tanken klar(tack PeÅ) och vattenpumpen tät, nu stundar flytt till nytt garage i helgen för jag byter bostad och hyr garage utanför Uppsala. Lufta bromsarna så jag kan enklare få upp den på släpet. Sedan skall hela villan packas och sedan 2 veckor på Rhodos med jobbet. Sedan när jag kommer hem skall jag flytta in i nya lägenheten i Uppsala så November är nu nya målet på motorstart.
  15. 1 point
    Mersa bytet är nog en jädrigt bra idé , nu kommer du få pilla med det roliga el fixet direkt , utan att pilla med passform av plastdelar inredning. Klar till hjul !
  16. 1 point
    Hej, micklat med framvagn. Kapade loss C5 framvagnen från Diablochassiet och har anpassat det mot El Vito. Tunn höghållfast plåt, skit att svetsa i, grövre plåten i balkarna bättre. Försöker bränna ihop alla plåtar i balken. Måste nu sy ihop allt med rambenen. Mvh Pär
  17. 1 point
  18. 1 point
    Hmm är inte Vito en Mercedes ? eller är det bara dekaltrim på en fiat ? hoppsan du hann visst med en del medans jag beställde nya nycklar till min rattaxel och lämnade ett rör till han som ska svarva delarna till mina A-armar !
  19. 1 point
  20. 1 point
    Dax för en uppdatering av bygget. Har nu startat upp bilen och provkört den lite för att se så allt fungerar. Jobbar med karossen och inpassning av gångjärn och låsningar. Det börjar se ut som en bil fast mycket återstår. Hoppas att alla karossdelar kommer på bilen innan vintern. Tyvärr bara en bild, hur gör jag lättast för att ladda flera bilder?
  21. 1 point
    Hej och tack för ett väldigt uttömmande och idérikt svar, Kollade lite på dina byggen och rekommenderade länkar och blev mycket imponerad. Fantastiskt fina byggen! Jag saknar tyvärr riktigt bra lokaler för tillfället och vill därför försöka lägga ut en del på tillverkning och mer fokusera på design och slutmontering samtidigt som jag vill hålla det så enkelt som möjligt för att kostnaderna inte skall skena iväg. Därför liten motor och bara en sits. Ram och kaross blir kombinerade i någon slags semi-monocoque men jag vill försöka göra så mycket som möjligt i plywood som en gammal Marcos. Antar att jag kan få en del synpunkter på det? Är det ok att köpa färdiga bärarmar till framvagnen eller måste man tillverka själv? //C
  22. 1 point
    Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk
  23. 1 point
    Gått lite småsegt här det senaste, men nu har jag äntligen nått en milstolpe känner jag. Bilen står på egna ben! Om än en aning stumma :D Brett blev det med! "Standard" skärmarna är 245MM, jag måste ha minst 310MM. Nu skall chassit ställas i våg och den sista trianguleringen ska dit i motorrummet så fort jag vet var grenrören går ut.
  24. 1 point
    En bekant ringde mej idag och berättar att han kört förbi en helt övergiven superseven stående ensam i regnet på en parkeringsplats på motsatt sida vägen. Beskrivningen från honom lyder aluminium och svart/mörk färgsättning. han stannade inte p.g.a. trafiken och har inget reg nr. på den. Var är era bilar idag? Denna seven står i Kronobergs län längsmed en större väg. mer info får den som har legitim anledning att undersöka saken på närmare håll. Förhoppningsvis finns det en anledning till att den står där, men det har varit en del inbrott i just detta området så därav frågorna. Ni når mej lättast på Messenger / Håkan Book
  25. 1 point
    Hej, nu är hösten här, sista orienteringstävlingen sprungen. Tyvärr nådde jag inte mitt mål med att komma på 10 i topp på sverigelistan för Herrar 50, ligger f.n. 12:a. Surt ! Men det kommer en ny säsong nästa år. Har återigen bytt inriktning på detta projekt, ni kommer att tro att jag blivit alldeles galen ( eller få det bekräftat ). Mvh Pär
  26. 1 point
    Ush vad tungt med ett nytt ras. Kämpa på! /T
  27. 1 point
    Det går lite trögt nu , massa annat jobb som inkräktar på fritiden. Men som bevis på att det inte står still bilder ! Har loppat ihop något som kan kallas. Fjäderbenstorn fram och bak. Skall sätta ner den på backen och se var det tar vägen innan helsvets och vidare förstärkningar mot själva bilen kan starta. Gjorde en grov justering 1/3 infjädrat i ride height. Det går att skruva lite runt det med coiloverna så borde fungera.
  28. 1 point
    Mappning imorrn! Får se om det blir en fin kurva eller om det blir ett dyrt fyrverkeri!
  29. 1 point
    Kul med nån som slutför en ide som dom flesta bara pratar om!! Bra jobbat!! Skickat från min Z Pro via Tapatalk
  30. 1 point
    Liten uppdatering, motor och låda nu på plats !
  31. 1 point
    Bjuder på en byggbild på "Räcerbilen"
  32. 1 point
    Hot Rod såld. Mvh Pär
  33. 1 point
    Lyckades klämma in mig för mappning ikväll när Sävar Motor besöker Skellefteå motorfestival i helgen. Det gick rätt bra, men det blir lite för mycket effekt. WG:n klarar inte att hålla nere trycket, den börjar reglera vid 0.5 bar men trycker stiger ändå till ca 0.9 bar. Så effekten blev 229whp vid 6000rpm. är väl kanske 50-60hk för mycket. Det är ju dessutom effekt på hjulen så det blir väl nån hk till i motorn. Men allting verkar fungera bra, bortsett från wg:n då, får kika på det om det kan gå porta upp den så den klarar att hålla grundtryck hela registret. En liten filmsnutt med halvtaskig kvalitet på nåt av alla pull!
  34. 1 point
    Oh nice! riktigt snyggt /Björn på HO
  35. 0 points
    Kom till 7000 varv sedan började det knacka i motorn troligen laggerras... IGEN! Bara att plocka ur och plocka isär. Får återkomma med domen!
×