Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 07/15/18 in all areas

  1. 3 points
    Har under semestern roat mig med att foliera bygget! Ganska roligt och bitvis frustrerande kan jag säga...
  2. 3 points
    Liten update. Grym dag hos mapparen Henke igår. Vi började med att stroba tändningen så den var 100% rätt, därefter började vi sätta tändmappen så den gick som den skulle. Då började vi gatmappningen under körning( premiär!!) men vid 3550 varv lade motorn av gång efter annan. Hmm ingen uppenbar orsak men när batteriet dog och startkablarna var för dåliga bogserade vi tillbaka till hemmet där vi stillastående undersökte och undersökte och tillslut hittade att laddningstiden för spolarna var för lång - och jag har COP . laddningstiden sattes till 0.1ms och vips gick det i hela registret. Provköra igen och mer mappning mellanregistret och tillslut full körning. Den dör vid varvstoppet och återhämtar sin inte utan lägger av. Vi hade inte några teorier då varför. Senare i samtal med PeÅ kan det bero på mitt lilla batteri som är dåligt och att jag har en mini generator gör kanske att den tappar spänning vid fullmos på motorn. Jag kommer byta till ett större batteri för att öka säkerheten att inte bli stående utan har flera startförsök och bättre spänning. Läker lite olja från ventilkåpspackningen, höger blinkers har lagt av, läcker lite kylarvätska någonstans, måste kalibrera hastighetsmätaren och ställa om varvräknaren från 8 cyl till 4 cyl. Men Bilen går att köra och inga större problem med något vilket känns väldigt bra efter nästan 4 år utan att köra alls., shit vad jag saknat att åka sjua. Nu gäller att fixa småsakerna till SFRO på onsdag och sen få till en registreringsbesiktning så snart det går. /Vedde
  3. 3 points
    Nu jäklar är vi på gång! Mappning i Vagnhärad hos Rydmark som kan VEMS, och hjälpt bl a RAnders med sin bil, på söndag så förhoppningsvis har jag en fungerande bil till nästa vecka. Kontaktade Bästa SFRO mannen Gustaf Ridderstolpe som hjälpt mig genom hela min Seven resa, och han kunde klämma in mig nästa vecka för en halv SFRO besiktning! Sen gäller det bara att få till en reg besiktning hos SBP Gävle som också gjort alla besiktningar på min bil och kan vara Sveriges bästa besiktningsstation för amatörbyggen! Där skall det påpekas att koden T12BF skall infinnas på regbeviset efter avklarad besikning Jag SKALL köra denna säsong! och nästa blir det med en liten snurra. /Vedde
  4. 2 points
    Nja, GT40 är inte drömmen. Däremot skulle jag kunna tänka mig en Lancia Stratos som 3e bygge😍
  5. 2 points
    Jag har full förståelse för dig, jag skulle också kunna sälja iväg min bil och börja på ett nytt bygge. Älskar tiden i garaget mer än tiden på vägen. I garaget är det alltid cirka 20 grader och torrt. Vet ej om det finns någon medicin mot det. En härlig "sjukdom/åkomma"
  6. 2 points
    En sak man kan tillägga är att om man tänker öka effekten så kräver det rätt ofta bättre bromsar eller andra ändringar också. Mitt rekommenderade förfarande för att få effektdispensen är att man först gör en SFRO-besiktning (byggbesiktning) där vi förordar dispens, dvs skriver in i protokollet att bilen är lämplig för dispens. Då brukar vi också hjälpa kunden med formulering av ansökan (det finns ingen formell blankett). Man kan göra så även för en bil som redan är registrerad. Gustaf
  7. 2 points
    Då var bullerprovet avklarat med lite marginal. Med endast en oval 2,5" dämpare 42cm lång så blev resultatet 83,9dB. Besiktningsmannen tyckte bilen gick bra fast han hade några saker som jag måste åtgärda tex: Förlänga bälteslåsen, dom sitter för långt ner mellan stolen och tunneln så är svåra att komma åt. Flytta tändningslåset, sitter monterat där jag har vänster knä. Fixa gasresponsen. Motorn tvekar lite när man gasar från tomgång och även om man ligger i jämn fart och ger på gas. Får ta kontakt med min mappare och diskutera detta. Annars ser jag fram emot Sfro2 den 3/9. Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk
  8. 2 points
    Motorbytes SFRO klar, nu fixa vidimeringen från Marlon och sen reg besiktning. Whooo hoo /Vedde Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
  9. 2 points
    Ja de skall inspektera att det är rätt och riktigt gjort och ingen fara uppstått och att det faller inom reglerna för amatörbyggt fordon 15kw/100kg om du inte sökt dispens innan. De kollar och provkör bilen och kostar hälften av en vanlig SFRO besikning. /Vedde
  10. 2 points
    Kul att du är på gång igen
  11. 2 points
    Nu är vi på gång!! Fick mail av Gustaf R idag där han hade tid på Onsdag 11:30 hemma hos honom för ½ SFRO när man bytt motor. Så om en vecka kan jag vara klar för SBP och då får jag boka en tid med dem så fort det går. Nu händer det grejor hos Vedde! /Vedde
  12. 1 point
    Lycka till Jörgen. Trevligt att träffa dig också. Kul att bilen hamnade i rätta händer! Jag hoppas att det kommer att gå bra och att du hinner köra mycket och inte bara putsa o snygga till😎 Låter den här tråden vila så får du fortsätta i en egen. Hälsningar Christer
  13. 1 point
    Jag är den nya glada ägaren av Christer 7ul1us. En väldig hög klass på bilen och på det otroliga jobb han har gjort med bilen. Christer var dessutom en väldigt trevlig människa att träffa. Tack för en trivsam affär! Bilen har hamnat hos en riktig saabfantast i Umeå. Jag är dessutom ganska pedant och noggrann. Min tanke är att vårda det Christer skapat och på de få ställen de går göra små förändringar till det bättre.
  14. 1 point
    Jag förstår dig @Christer J - även om man är nöjd så kan man alltid i sitt eget tycke göra saker ännu bättre. Sen är stoltheten i konstruktionen stor. Ingen annan biltyp då? 😉 🙂 (läs GT40 😄 )
  15. 1 point
    Blir en Haynes. Blir väl en ny tråd framåt vintern. Har samlat det mesta delarna, och har en halvfärdig ram som ska fixas till lite och förmodligen anpassas till en Saabmotor.
  16. 1 point
    Har vart lite stiltje ett tag på sjua fronten blev med husbil som behövde lite grundläggande omsorg inför semestern samt att jag själv var inne på lite titthålsunderhåll i ett knä. Med på bilden är särbon. 😀 Pinnen med muggarna är till hennes kakadua Emma.
  17. 1 point
    Blyklubba är bra att ha med sig 😂
  18. 1 point
    Borde väl inte förändrats. 70 kilo förare plus reservhjul o verktyg. De la på 90 på min, men det var 2014
  19. 1 point
    sevenbilar och cobror bla som redan är bes går att regga om i efterhand, ska beställa tid för min sjua nästa vecka, besiktigade den i våras så en regbes är det enda som behövs.
  20. 1 point
    Nåja, lite mer har hänt under de senaste dagarna, insprutning är monterad😀. Mycket nöjd med känslan. //Mats
  21. 1 point
    Om en 30 A säkring går sönder har du ganska många laster genom låset. Sätt ett huvudrelä istället och använd bara låset som manöver. Vad har du för övrigt som drar så mycket ström? Ljuset bör gå genom relä, pumpen har ju eget relä och matning. Fläkten likaså. Eller har du kopplat tändlåset som nån slags huvudbrytare som matar alla reläer ? Vitsen med relä är ju att batteri går direkt till 30 på reläerna alt. genom batterihuvudstömbrytare.
  22. 1 point
    EDIT: Attans - missade en grej så kan inte. Kanske dyker upp en sväng om det löser sig.
  23. 1 point
    I slutet av juni gjordes ett återbesök hos Overtake för mappning. Denna gång var det inte några problem med kopplingen. Tomgång/lågfart var fortfarande hopplöst att få till trots att vi körde alpha/n på de lägre varven. Vi klippte av buntbanden som höll de inre spjällen vidöppna, och gjorde ett primitivt prov att trottla dom genom att peta med en lång skruvmejsel.Det verkade direkt lite stabilare på lågfart men något mer måste göras så att man inte kröker spjällaxlar/spränger insuget när man släpper gasen. Man skulle kunna släppa ut övertrycket med en dumpventil som på en turboinstallation men då får kompressorn jobba för fullt hela tiden, generera en massa oönskad värme i insuget och föra ett himla oväsen. Att använda båda trottlarna kanske skulle kunna gå (Tpau tog upp detta för länge sedan) , men hur ? Googlade kompressor och dubbla trottlar, hamnade så småningom på ett Miata-forum. Miata är tydligen populär att trimma med kompressor och en del har samma problem som jag haft, särskilt de med lätta svänghjul och mycket volym mellan trottel och motor. Lösningen för flera har varit dubbla trottlar så nu tänker jag pröva det. För att kunna justera rörelsen för varje spjäll individuellt gjorde jag en anordning med två hjul för gasvajrarna som kopplas med linkar till gaspedalen. Gaspedalen på min bil har ingen fast position när gasen är släppt utan hänger och dinglar i vajern. Det gör att det varit en dryg centimeter rörelse på pedalen innan något händer med spjället vilket inte underlättar starter och smygkörning. Detta passar jag på att fixa samtidigt. Här är delarna till dubbelgaswirearrangemanget. Så här ser det ut på plats. Båda hjulen är individuellt justerbara båda vad gäller draglängd på vajern och progressivitet. Fick dessutom dit en fäder som drar pedalen till sitt justerabara stopp i viloläge. Ska flytta om lite vakumslangar och koppla in TPS på spjällen närmast motorn sen är det dags att prova.
  24. 1 point
    Nu har jag fått till en splitter med vingar på sidorna av noskonen, för att få bättre fäste fram. Jag lånade krymp & sträck -verktyg för att för att få till snygga kanter. Länken från KitCar-tidninen var intressant, så jag kommer antagligen att göra gälar i framskärmarna för att få bort övertrycket som lyfter framhjulen. Nu ska splittern skruvas av och få lite svart färg.
  25. 1 point
    Detta är nu absolut max det går att göra med fälgar . På insidan fram har jag moddat övre spindeln för 4-5 mm frigång och lär behöva be någon 3D printa nytt damskydd Med denna setup och ”bara” 5 cm breddning kan jag svänga 20 grader 😫 så lite jobb kvarstår nog om detta inte skall bli en dragster
×