Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing most liked content since 12/24/17 in all areas

  1. 4 points
    Gjorde klart pressverktyget ikväll och provade utan värme, se bilder :-) Efter 1 pressning, laddad för nästa... 2 pressningar... 3 Pressningar... 4 Pressningar... Jag är nöjd med detta resultatet, inga sprickor och närapå polerad yta.
  2. 3 points
    Kände för att prova att göra egna trattar till insuget, detta är det halvfädiga pressverktyget
  3. 2 points
    Jag fastna på helt plan väg , med diffbroms , fick lägga i 4:an och smälta mig ner till cementen.
  4. 2 points
  5. 2 points
    Jag pressade rakt upp och ner mot en svarvad kona men fick inte tillräcklig diameter innan det sprack. Det blev kanske 45-60 graders vinkel. Provade trycksvarvning med kullager men det funkade inte alls. Full fart och bara mosa på med ett axelstål i verktygshållaren. Provade med skärolja, stearinljus osv men det blev bara rökigt så jag körde utan. 1300 varv och bara trycka på. Svarvade en profil som jag gjorde det sista med. Sen mosade jag ytterkanten lite mer likt en fullradietratt. Tyvärr är bilderna borta och trattarna gömda i ett plenum.
  6. 2 points
  7. 1 point
    Är det bara jag eller funkar r-däcken dåligt i snö. Kanske dax att titta på nya ! Någon som åkt på lågpris märkena nakang https://www.r-dack.se/epages/r-dack.sf/sv_SE/?ObjectID=1626925&ViewAction=ViewFaceted&FacetValue_CategoryID=1626925&FacetValue_Manufacturer=Nankang&FacetValue_PreDefString_sv_64448821=195&CurrencyID=SEK&CurrencyID=SEK&FacetRange_ListPrice=&FacetRange_ListPrice=
  8. 1 point
    Vi kanske inte ska ägna oss åt för mycket "hair splitting" men det står ju "En godkänd registreringsbesiktning innebär att fordonet..." och registreringsbesiktningen innebär att besiktningsorganet gör en kontroll av om fordonet uppfyller föreskrifterna, med stöd av bland annat SFROs intyg. Men det betyder inte per automatik att de följer intyget. Dessutom är det ju så att SFRO inte har några kriterier för ett intyg om att fordonet omfattas av besiktningsbefrielse, vi kan ju sätta upp våra egna tankar/riktlinjer men innan de är accepterade av TS och BO så vet vi inte vad det är värt. Eftersom TS själva uttryckt att de inte vet hur processen ska gå till, så är de knappast av åsikten att deras information enligt ovan beskriver den fullständigt. Men det går ju att testa för den som har möjlighet att göra en registreringsbesiktning av sitt fordon när reglerna trätt i kraft. Gustaf
  9. 1 point
    det dom troligen menar med intyg är nog snarare SFRO2 pappret som stämplat och godkänt tas med till regbesiktningen.
  10. 1 point
    Det tycker jag att det gör för det står: "När du bygger ditt eget fordon behöver du göra byggbesiktningar under arbetets gång. Byggbesiktningar utförs av Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation (SFRO) eller organisationen Teknisk Support Till Amatörbyggare (TESTA). När fordonet är klart gör de en slutbesiktning av fordonet och utfärdar ett intyg. Det intyget tar du sedan med dig till ett besiktningsföretag där du gör en registreringsbesiktning. En godkänd registreringsbesiktning innebär att fordonet betraktas som nytt och då undantas fordonet från kravet på kontrollbesiktning. Alltså - om det i intyget på byggbesiktningen från SFRO står att fordonet efterliknar ett 50 år gammalt fordon och då skall bli undantaget från kravet på kontrollbesiktning - är det besiktningsföretagets plikt att följa detta och vid godkänd registreringsbesiktning blir bilen således befriat. Jag tycker att det framgår klart här i dessa sidor för våra bilar som registreringsbesiktigas att bli undantagna bara genom intyg från SFRO att de efterliknar ett 50 år gammalt fordon och används sällan eller sparsamt(inte köras på vintern och lite på sommaren) Tolkar jag fel? Tycker det framgår klart om man läser det som står när det kommer till våra bilar. Kanske inte hot rods och annat men våra bilar Super Sevens. /Vedde
  11. 1 point
    Jag hade lite onödigt tajt på liknande sätt. Kostade mig en styrväxeldamask :D Ta bort den. Kommer inte synas där nere i alla fall.
  12. 1 point
    Det har gått lute trögt på sista tiden, familjen spenderade nästan hela julhelgen med influensa, men till slut har jag fått det sista gjort för att få sidoplåten till rätt form. Detta inkluderade att få dit motorfäste. Jag tror att jag kan köra med motorn 10 mm högre än GBS konsturerat för och nu när det började bli dags för att montera motorfäste semipermanent så var det dags att tillverka en spacer. Jag blev possitivt förvånad över reultatet och hur fort det gick, ibland blir jag förvånad över hur pass rakt man kan få saker med en fil och lite tålamod. Under mellandagarna smög jag också ut och monetrade handbromsspak o provade med växelspaksdamask. Innan jag boxar ihop sidan tänkte jag göra något som nog ger en del kallsvettningar... Montera extra vikt i form av lite ljudämpningsmatta. Tanken är att få ner efterklangstiden och få lite mindre burkighet, vet inte om det kommer höras så stor skillnad men... Nu är iaf alla hålen borrade, strax över 150 st blev det, nästa steg är demontering och gradning. Sen har jag en fråga till er: hur skulle ni gjort med fliken som är svartmålad? Det är hålet för undre främre bärarm, samt för styrväxel. Det känns som att jag mest kommer göra mig illa på fliken och att den kommer bli krokig. Den borde inte synas överdrivet mycket då noskonen täcker en del. Därför är jag sugen på att helt enkelt ta bort hela det svarta området. Så helt enket, fyller fliken någon funktion och vad tycker ni ser snyggast ut? /T
  13. 1 point
    Ett förslag på hur du skulle kunna göra med vattnet så att du både kan få kyla eller värme till batteriet. Kanske skall motorn sitta efter batteriet istället?
  14. 1 point
    Har ringt SFRO idag, Ridderstolpe. Ev byggbes nästa vecka, spännande. Mvh Pär
  15. 1 point
    Öhh, nog är det en elbil....Jari och Bexander. Webaston var en fin grej. Nja, tanken med Eberspächern är väl att den blir lite som reservvärmare samt att jag sparar på batteriet på vintern. Dessutom finns elen på plats med styrning osv. Men får nog fundera kring det. Tänkte eventuellt montera en elvärmare som Rikard rekommenderade till förvärmning av batterierna. Plattan som Teslas batterier satt i hade dubbelt golv med isolering och ett fasttejpat täcke över alltihopa. Den plattan hade jag och min styrketränande son fullt sjå att bära ut. Har satt dit fästen åt bromsslangarna och monterat coiloversen fram och bak. 600 lbs fram och 500 lbs bak, blev nog ok. Blir som en gocart med Corvettens krängningshämmare och stum fjädring. Vet inte om ni noterat det men Vitons hjul sitter verkligen i varje hörn. Förberett för kylare, beställt en Audi A3 kylare. Tror kanske att den blir bra, lite osäker när det gäller elmotorer. Är här lite fundersam hur jag ska lägga upp det. 1. Måste värma samt kyla batterierna. 2. Kyla motor. 3. Värma/defrosta kupen, Ebensprächer. Är inne på att batterierna får en separat slinga med egen pump. Motorn och kupen får en slinga med pump samt trevägsventil med ytterligare en pump via Ebensprächern. T-ar sedan på alltihop till gemensam kylare. Men funkar det med flöde osv Masstillverkade fästen till bromsrör och diverse, 40 st, gick åt 36 st bara till bromsrören. Ska nu räkna på lite vikter och fundera kring hur många batterimoduler jag ska ha för vikteffektens skull, ska sedan ringa Ridderstolpe för byggbesiktning, HEPP Mvh Pär
  16. 1 point
    Hej, förutom att ha en kul stund ihop och snacka locost kommer vi att på klubbens årsmöte att välja styrelse. Mats G och jag drar igång valberedningsarbetet och hoppas vara klara till slutet på Januari. Om du har idéer eller vill bidra till valberedningen alt. styrelsen så hör av dig till mig eller Mats! Mvh, Per
  17. 1 point
    Här är lite info: https://www.webasto.com/index.php?id=11463&articleId=688
  18. 1 point
    Japp, börjar utan distans, sen lägsta, osv. Viktigt att man kapar exakt längd på röret. Jag vet inte säkert vilken typ av aluminium det är mer än det är svetsbart och starkt även efter att det svetsats, gissar 6000-serien. Det finns säkert vissa legeringar som inte funkar så bra.
  19. 1 point
    Jocke4U, 😊ja det är nog läge för det. Har ju inte mycket gemensamt med ursprunget. @Jocke4U LUPUS, de sladdarna är det 👍klen blå igniton. Fick dit fäste åt skrajsnörena. Mvh Pär
  20. 1 point
  21. 1 point
  22. 1 point
    För övrigt har du ju plats för en range extender längst fram. Honda elverk 😜
  23. 1 point
    Ja, vi skulle väl inte ha något emot det kanske men utan närmare kriterier så är det ju svårt. Räcker det att det är samma typ an konstruktion? Motor fram, drivning bak, rörram? Ska det vara "gamla" komponenter (dvs en Locost med X-flow skulle kunna få besiktningsbefrielse, men inte en med Zetec?)? Vårt remiss-svar på föreskriften pekade på dessa problem och vi tyckte att det skulle vara bättre att ge alla amatörbyggda (och ombyggda!) fordon besiktningsbefrielse, om man nu ska ha det alls. Möjligen med undantag för rena bruksfordon som en del lastbilar och "Solstadsbilar" (biltransporter). Jag tror jag har sagt det förut men min personliga reflektion är att jag tror att TS tänker sig detta för hotrods och liknande, där man kan misstänka att viss pappershandel förekommer. Det går ju att gräva upp originalidentiteter på gamla 30-talsfordar som vissa personer försöker (och ibland lyckas) använda på helt nybyggda bilar. Samma sak förekommer ju inte direkt för Locost/Super7. Gustaf
  24. 1 point
    SFRO träffade Transportstyrelsen i augusti 2017, bland annat med anledning av besiktningsbefrielse för amatörbyggt fordon. Men då hade man inte satt kriterierna för detta i detalj och det verkade egentligen inte heller som att man hade en klar plan om hur det ska gå till. I föreskriften står bara att de fordon som omfattas av besiktningsbefrielsen är de som "utseendemässigt och tekniskt efterliknar fordon som är äldre än 50 år (bilar) eller 40 år (motorcyklar) och sällan eller aldrig används i trafik." Frågorna vi ställde är hur "nära" fordonen ska likna äldre fordon men det är det ingen som kunnat svara på än. Gustaf
  25. 1 point
    Använd snabel-A före så får personen en notifiering ;) @therealpinto ;)
  26. 1 point
  27. 1 point
    Art : 3505246 485:- eller Art: 1114544 328:- En ska vara löphjul och den andra spännrulle kommer inte ihåg vilken är vilken . De är köpta på Hedbergs . Hoppas det hjälper Sorin
  28. 1 point
    Efter lite funderande blev det så här:
  29. 1 point
    Kär rulle har många namn: Kedjerulle, spännrulle, multiremhjul, löprulle osv. Finns nog hos alla reservdelsförsäljare. Skroten, men du vill väl ha ett hjul som inte gnäller. Mitt egna kommer från Ford Sierra. Egentillverkat fäste. Jag har dock ett problem med "ätning" av multiremmen då jag inte har fått till linjeringen. /bengt
  30. 1 point
    Önskar Er Alla en riktigt GOD JUL!!
  31. 1 point
    Det blir ju bra det där! Kul att Swift staken kommer till nytta!
  32. 1 point
    Instämmer i detta God Hjul på er allihopa !!
  33. 1 point
    Jag har en som passar, men vill inte lämna den ifrån mig. Du kan väl ta med spindlarna och komma till Vara? /bengt 070-5430023
  34. 0 points
    Du har helt rätt Rikard, batterierna är alldeles för DYRBARA för att inte övervakas. Jag har bara nosat på Raspberry lite grann, men väldigt kul. Ska nog får till något, givarna måste vara kompatibla oavsett. Har börjar riva i kablaget . Fick bort en del, canbus lär gå bananas Mvh Pär
×