Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing most liked content since 03/23/18 in all areas

  1. 5 points
    Hej, solcellerna har nu producerat ca 80-85 kWh per dag vilket motsvarar en full laddning i Elvito samt ca 400 km körning gratis( om man bortser från investeringskostnaden) per dag Mvh Pär
  2. 5 points
    Hej, nytt bygge. Lovat HSB att det ska bli ett långtidsprojekt, lika bra att börja direkt.... Mvh Pär
  3. 4 points
    Sådär ja nu är man igång, börjar med en tigkylare till vattenkylda handtaget. Ett enkelt expensionskärl kopplat till en cirkylationspump för vattenburen värme och saken är biff. Imorrn ska vi kolla bränslesystemets täthet med bensin.[emoji16] Provstarten är nära nu. /Vedde Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
  4. 3 points
    Nybesiktad med blankt papper idag. Perfekt väder och 8 mil till räkneverket. Fortfarande snö på sidan av vägarna och dammigt/grus men skönt att säsongen är 7gång.
  5. 3 points
    @steel Vore kul om du svetsade en sån här som kylarprynad till Elvito :)
  6. 3 points
    Är sonen också försatt med strypkoppel? Annars har du kanske en bulvan där ;-)
  7. 3 points
  8. 2 points
    Hej, Jocke4U ! Ja, suntrackerserna ger ca 30 % mer utbyte på en dag. De kräver dock lite tillsyn. Men huvudorsaken ( just nu ) är att jag lovat HSB och mor att snygga till Solarplant lite. Kommer att plocka ner de 8 översta solcellerna på den tredje raden på de som står mot väggen. Det jag bygger på nu är ytterligare en dubbel rad vriden mot sydväst en aning för att utnyttja Invertern bättre över dagen, den ger max ut 10 kW på nätet och den maxar tidigt på dagen i denna setup. Det blir även mer estetiskt tilltalande med två dubbla rader, säger hon. Att jag även smyger upp ytterligare 11 solceller till totalt 60 st tror jag de ( HSB och mor ) inte fattat . Kommer att använda tre av suntrackerserna till ytterligare en mindre 2,5 kW inverter i en kommande utbyggnad, men det får vänta ett tag. Ja, Kjelland28 !! Mer el till ElVito Mvh Pär
  9. 2 points
    Då är Janne 007 såld och i denna stund på väg ner till Landskrona, det vart många som vart seriöst intresserade och jag fick många trevliga samtal. Janne
  10. 2 points
    Hej ! Ser inte ut som om jag kommer att ha den på hjul så min tanke är att ha bygget liggande på reglar uppe på sargen på min släpkärra, kärran tänkte jag gömma med en presening tror ni att det funkar ? Det som kommer att synas är bygget som ligger uppe på 2 reglar uppe på en grönpresening som täcker hela kärran.
  11. 2 points
    Ja då är det dags att sammanfatta denna byggtråden, efter att bara ha bytt olja, filter, stift och fyllt på bensin dom sista åren så har jag försökt köra så mycket som möjligt. Det har inte blivit några resor ner till kontinenten eller några andra långresor men många härliga turer ändå. Känslan att vakna riktigt tidigt en sommardag och ge sig ut och bara nöjesköra helt själv på vägarna är helt underbar, jag har många gånger tagit med mig en termos med kaffe och några ostmackor och tagit frukost på något skönt ställe😊 Det är sådant som är livskvalitet för mig☺☺ Men nu har tiden kommit för att ge någon annan chansen att ha lika roligt som jag haft med detta underbara fordon. Det har blivit fullt i garaget så att få plats med nästa projekt måste jag sälja min sjua, jag sålde min Fiat 500 Topolino från 1942 i höstas så nu är det bara denna kvar som skall säljas. Hade tänkt lägga ut den till försäljning flera gånger förra året men ångrade mig i sista stund varje gång😟 Men för att inte gå sysslolös blev jag med en Suzuki 750 GSX från 82 som jag bygger om till Caferacer under tiden. Har även utökat maskinparken med svarv, fräs, plasma o en kombiplåtmaskin så det det blir mycket hemgjorda detaljer i mässing o aluminium..... Börjar med att lägga ut en liten annons på forumet så får vi se om någon är intresserad i värsta fall får det väl bli en annons på Blocket oxå. Är det någon som är intresserad eller känner nån som vill ha en sjua som är färdig att åka med så finns här en välbyggd bil som är utprovad o klar. Finns det några frågor så är det bara att höra av sig🤔 Skulle jag sen få sållt den och ångrar mig så finns ju byggbordet o alla jiggarna på garagevinden😁😁 Lev väl och ha roligt😎 Janne
  12. 2 points
    Har monterat fästet med dubbelhäftande tejp. Tror jag är nöjd med placering. Nu skall jag bara lyckas göra ett likadant till :) Jag får ev justera höjden ned distanser, iaf för besiktningen så siktvinklar stämmer!
  13. 2 points
    En kopia på westfield, eller inspiration av ditt fäste, jag är iaf tacksam för dom tips och synpunkter man får av dig och andra på detta forum!
  14. 2 points
    Det var avancerat ....jag bara slösar med kallvatten som strömmar igenom...men blir inte så mycket på de svetsar jag lägger
  15. 2 points
    Vår? Snöar här just nu, 3 mil söder om Malmö när f—n skall det släppa.....
  16. 2 points
    Tack, Morty ! Allt nytt är kul, frågan är bara hur det ska lösa sig när man numera är besatt med strypkoppel.....hotell och spa är ju liksom genomskådat, hmm Mvh , Pär
  17. 1 point
    Hej lite av mina tankar och åsikter. *De olika typer av klassningar på fordonen? 15 kW /100kg ger 141 hk på 700 kg, det är inte orimligt att det i bilens standardutrustning inkluderas en stor verktygslåda och reservhjul som lyftes ur innan bankörning, dessa kan addera välbehövlig vikt. Men ja trimning förekommer och vissa är mindre diskreta än andra, detta gynnar inte alltid oss som fordonsbyggare. *Valet av donaor-delar: originalet byggdes på Ford Escort mk 1&2 anledningen var att delarna var lagom tunga och lättillgängliga då karosserna rostade bort innan mekaniken var slut. under 90 & 00 talet tog eskorterna slut då gick man över till sierra som var en av få bakhjulsdrivna bilar med lågt andrahandsvärde och rostproblem. Idag har de flesta sierror tagit slut och andra donatorer börjar bli vanliga. I Sverige har vi haft mycket Volvo delar tillgängliga och mycket kunskap så de har nyttjats. De flesta delar kan byggas till mycket kompetenta bilar men det går också att misslyckas med de flesta. Har SFRO godkänt en konstruktion så är det en bra kvalitetsstämpel. Men att så mycket Ford används är sannolikt för att många andra gjort det med lyckat resultat, så det finns färdiga recept. I allmänhet gäller det att ändra mindset från standardbilar. Bromsar ska vara små, det ger lägre ofjädrad vikt och därmed bättre väggrepp. I England tävlar många bilar med solida 260 mm skivor som hålborrats för maximal viktreduktion. *Skärmar över hjulen: Enda lagliga är skärmar, annat förekommer men är alltså inte lagligt. Min gissning är att det kan ha och göra med byte av däckdimension som lett till att de inte längre passat och att cyckelskärmarna inte skyddar förarna speciellt bra från stensprut på bilens passagerare. Tydligen ska klassiska clamshell skärmar vara bättre ur denna fråga. *Däckdimensioner: En sportbil som väger 1500+ kg har ofta i häradet 265 breda däck om en sjua ska ha lika breda jämfört med sin vikt så ska de vara 132,5 breda... Med det i åtanke är 205 motsvarande 410 breda på en vanlig sportbil... En annan sak att fundera på är utväxling, standard drivlinor är byggda för låga varvtal på motorväg som ger bra bränsleförbrukning och lite buller. Att byta till hjul med mindre rullomkrets kortar utväxlingen vilket ger en snabbare bil. *Förgasare VS insprut: Ofta passar inte befintlig bränsletillförsel i en sjua, detta leder till att något måste göras. Dessutom brukar många original styrsystem bli lite kinkiga när de blir av med bilen. Detta i kombination med att insug med kortare kanaler kan flytta moment kurvan uppåt vilket ger en välkommen effektökning och sportigare karaktär. Det enkla valet brukade vara förgasare då insprutat varit dyrare. Idag är valet inte lika enkelt, separata spjällhus för insprutning har kommit ner i pris och så har även eftermarknadsstyrenheter. Två sista tankar: Även om om objektet inte är helt rätt går mycket att modifiera med tiden. En tung och långsam sjua är fortfarande extrem jfr en vanlig bil... Hoppas att du hittar en bil snart och kommer ut och kör. /T
  18. 1 point
    Hej, Skall handla rör till ett lådbilsbygge. Var handlar man det nuförtiden? Areco tar 500 kr i "kvanitetstillägg" om man handlar 2-3 pipor. BE och Tibnor hänvisar till Areco, så det går inte att handla hos dem direkt. Tips i Malmöregionen?
  19. 1 point
    https://www.hydroscand.se/produkter/ror Har handlat några rör där till min Maxi bygge .
  20. 1 point
    Hej Har nu fått svar enl nedan. Vi får väll fundera hur vi vill göra om vi ska vara med som klubb. ”Jättekul att ni är intresserade! Vi kommer att bereda plats för klubbar som vill ställa ut och berätta om sin verksamhet, det kommer att finnas en särskild klubbgata där en typisk yta rymmer ett 3x3-tält och 2-3 bilar. Vi har dock inte beslutat hur mycket detta ska kosta än men det kommer inte att röra sig om några stora summor. Jag ber att få återkomma. Bästa hälsningar Carl Legelius –– Carl Legelius Chefredaktör Klassiker”
  21. 1 point
    Hej Såg detta evenemang och lägger upp en tråd här för att se om det finns intresse. Denna träff var tidigare på Wenngarns slott men har nu flyttat till Skokloster där det finns mer yta. Jag var där förra året och tyckte det var en väldigt trevlig träff. Jag har skickat en e-post för att få lite mer info om vad det kostar att ställa ut som klubb med mera. Nedan är inklippt från deras sida på nätet. http://www.klassiker.nu/reportage/valkommen-till-skokloster-i-host Välkommen till Klassiker på Skokloster – en fullträff för hela familjen! Klassikers stora höstträff flyttar från slottet Wenngarn utanför Sigtuna till Skoklosters Slott ungefär två mil därifrån. Datumet är det samma – den 16 september.Skokloster är en plats som redan har en lång historia som mötesplats för motorintresserade. Här fanns till 2007 Rutger von Essens motorsamling att beskåda. Grundad 1963 var den en av Sveriges absolut första och för många entusiaster är Skokloster synonymt inte med det fantastiska slottet byggt under svensk högbarock – utan med motorer. mvh Mats N
  22. 1 point
    Jag betalade häromdagen och har bekräftelse från Lccs
  23. 1 point
    Jag har inte rinnande vatten i mitt hyr garage så var tvungen att hitta en lösning. Funkar klockrent för mindre kortare svetsar, skall man svetsa mycket bör man nog ha ett kyl och en fläkt också. Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
  24. 1 point
    Har äntligen fått klart fästen till lyktorna. Har monterat på ena sidan och tillverkar en förstärkning på insidan. Nu ska jag göra förstärkning till andra sidan, sen kan jag montera där också! Nästa steg är väl att börja fundera över bågen, det är nog det sista som ska tillverkas tror jag.
  25. 1 point
    Besiktigade min vanliga bil och fråga då dem (besikta) vad de fått för info om detta och svaret var NOLL kan bli intressant detta , inte mycket tid kvar nu
  26. 1 point
    Så hoppas bilderna syns nu ! / Kjell
  27. 1 point
    Har börjat fila lite på en variant av fäste som ska sitta i noskonen. Ska prova med lite dubbelhäftande tejp och kolla så lampan verkligen hamnat där jag vill ha den, sen slipa och spackla lite.
  28. 1 point
    Jag har ju flip-front och lyktorna sitter skruvade i huven och följer därmed med när man plockar av huven.
  29. 1 point
    Ja det finns hundra olika orsaker till att de kan gå skit :) Har Dellorto 40 på min Volvo B200 snurra å dom nös å puffa, vandrade både upp å ner på varvet. Ultratvättade men ja trodde de va skit i kanalerna men det va rent. kolla efter tjuvluft, justerade flottörnivå, testade olika tryck på bränslet men gick skit. Till slut bytte jag dom nya nålventilerna som tydligen va för små, från 150 till 225. Nu går dom så underbart så man blir tårögd. (lite som en gammal go rallybil)
  30. 1 point
    Ok. 3,92 utväxling alltså. Tack för hjälpen.
  31. 1 point
    Next stop Madeira. Fick inte köra :( kanske lika bra..
  32. 1 point
    Jag ser några hålsågs-hål... Du har nog mer vibrationsdämpandematta du kan skava på "kardantunneln" och torpeden?
  33. 1 point
  34. 1 point
    Är ju snart vår, iaf här halvvägs ner i landet, härligt att känna varma vindar i öppen bil. Tänk på det !! Mvh Pär
  35. 1 point
    Hej, batteripack: Mvh Pär
  36. 1 point
    Här är lite info från en T5, dock 900 -97. Så ev. stämmer inte färgerna, men du kan säkert ha nytta av det. https://www.dropbox.com/s/3808ab9n5ddt30n/13692.pdf?dl=0 https://www.dropbox.com/s/3808ab9n5ddt30n/13692.pdf?dl=0 https://www.dropbox.com/s/1hcp09cr14gbxrg/Trionic 5 pinout box.pdf?dl=0 https://www.dropbox.com/s/g2w2vdu0thdfklw/Trionic 5 pinout.pdf?dl=0
  37. 1 point
  38. 1 point
    Hej, fått dit laddporten, ingen mer skitig diesel här inte. Även donat med kablage och lite fästen för HJVB. Kablage, tyvärr fick jag gina lite. Måste få tag på gummigenomföringar, nån som har nått tips var ? Mvh Pär
  39. 1 point
    Hej, hemma igen. Var på Grönvolds Bildemontering i Brumunddal. Nätt tripp på 900 km. Lurade med HSB och bodde t.o.m. på hotell med spa. Allt var frid och fröjd tills hon kom på att en del av bildelarna var till ytterligare ett projekt 😀👍 Drivlina BMW I3. Batteri ca 250 kg och motorn, låda och inverter 102 kg och 170 hkr. Vad ska detta bli då ?? Mvh Pär ( Numera med strypkoppel ).
  40. 1 point
    ÄNTLIGEN! Påsken har tagits ledigt och skall ägnas till att färdigställa bilen helt med provstart som den tekniska höjdpunkten. Går allt som det skall och vädret är med oss kommer kanske det till och med gå att köra bilen en bit. Återkommer med mer information så snart jag har nyheter att delge. Så jäkla sugen på att komma ut och lufta håret igen! /Vedde
  41. 1 point
    Burbåge och diverse karossfästen på plats. sfro 1 bokat i påskveckan.
  42. 1 point
    Det finns 4-6 punkts bälte speciellt anpassade för våra bilar från bl.a. Schroth, Sabelt m.m.. De har benämningen Caterham eller Westfield. Skillnaden mellan de två är att Westfield har snabbfäste för axelremmarna och Caterham skruvas fast på samma sätt som midjeremmarna. Satsa på ett 5 eller 6 punkts som Gustaf skriver. Du kan inte spänna axelremmarna utan att midjebältet glider upp över höften om du inte har grenbältet och då glider du under bältet vid en frontalkrock. Höftbenet är kroppens starkaste ben och där ska huvuddelen av kraften tas upp, flyttar du det till mjukdelarna (tarmarna) så blir det inte bra. Gustaf nämner också att det är bäst med midjebälte som du spänner genom att dra mot dig. Utan det kan du inte justera det på plats, utan du får lossa bältet och justera om, sedan testa igen osv.. Det går, men är mindre smidigt. Jag kör med Schroths som man spänner midjebältet så, https://www.demon-tweeks.co.uk/motorsport/harnesses/schroth-caterham-ii-asm-harness Hade Sabelt innan som inte har det, https://www.demon-tweeks.co.uk/motorsport/harnesses/sabelt-lightweight-4-point-westfield-harness Tänk på att du måste beställa grendelen ”crutch strap” separat. När det gäller däck och fälgar så tänkt på att få rätt ET på fälgarna och om du breddar ska det få plats. Vilket fabrikat, dimension, gummiblandning m.m. är svårare. De flesta däcken vill ha lite camber för att jobba rätt. Om du har stel bakaxel är det lite svårare att få till. Då är Avon ACB10 bra (diagonal däck). Dock dyra... I Roadsport (SPVM) går ”sjuorna” idag på Kumho V70A, Avon ZZR, Avon ACB10 och Yokohama 048 (de som har gamla däck kvar, nya är ej e-märkta). Mitt tips är att börja med något av de vanliga märkena och börja köra. Den första tiden är däckens eventuella skillnader ovässentliga, det är viktigare att lägga fokus på att lära sig bilen och hitta rätt däckstryck, balans, bromsar m.m..
  43. 1 point
    Sjuor är lätta små bilar, det behövs inte så mycket däck, dessutom blir hjulen tyngre ju bredare de är vilket påverkar väggreppet negativt så fort vägen inte är slät som ett salsgolv.. ”Standard” dimension för sjuor med modest effekt är 185/70r13 och den dimensionen finns bland annat för Toyo r888 Avon har samarbetat en del med Caterham och har en del att läsa här: http://www.avonmotorsport.com/resource-centre/tyre-applications/caterham Coola fälgar! /T
  44. 1 point
    Om den skall användas att nöta bana med - kolla vilken dimension som blir mest ekonomiskt. Det finns ju lika många folk här som det finns dimensioner - jag körde 15" då jag kunde ha lite större bromsar och Toyo 205 fram och 225 bak - vilket räckte med min dåvarande kapacitet till runt 58,9 sek på kinnekulle.....sen är det några parametrar som styr
  45. 1 point
    Välkommen ! Vore väl inte helt omöjligt att trycka i en elmotor i sån där heller Mvh Pär
  46. 1 point
  47. 1 point
    Grattis till en fin bil. Den har ju stel bakaxel om jag förstår rätt. Skulle vara intressant att veta hur Westfield har hängt upp bakaxeln i ramen.
  48. 1 point
    Välkommen in i gänget med färdiga bilar! Kul att få en sjua till i närområdet. Vi får väl försöka få till lite körträffar under sommaren.
  49. 1 point
    Henke_sierra: --- Jag kommer säkert att ställa 100-tals frågor ändå --- Bra för det är av frågor / svar och resonemang vi alla lär oss. Antas: Mygg, jag skickar upp några till dig...... så ha kvar myggfönster, trots att Christer J uppmanar till att ta bort dem.....
  50. 1 point
    Citat "...och för att slippa belasta detta eminenta forum". Jag har "belastat" forumet rikligt och det har varit till stor hjälp i mitt byggande. Du behöver nog aldrig anfäktas av några tankar på att du "belastar". Forumets deltagare besitter stort kunnande och massor av erfarenheter som de gärna bjuder på. Vi bör alla bilbyggare bidra till inspiration och problemlösningar hur än "töntig" och bagatellartad man än själv tycker att ens fundering är. Antas i ett myggfritt Luleå, -32,9 c kl 07:11.
×