Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 02/19/2024 in all areas

  1. Full tank tack ! Full tank kaffe alltså ☕️, det enda de har till denna bil numera på tappen
    14 points
  2. Motorkåpan blev bra och jag är nöjd. Nu behöver den bara en plan vägg och ett luftintag, som står på tur att tillverkads.
    10 points
  3. Då har man skaffat sig lite pyssel i form av ett Gt40 chassie och glasfiberkaross från Tornado. Var egentligen på jakt efter ett Pantera projekt när denna dök upp på Blocket, så va fan varför inte GT40. Planen i skrivande stund är att plocka ihop bilen som en caferacer som man kan ha som bruksbil på sommarhalvåret. Har lite olika motorer att välja på, men det lutar åt att köra med en Ford modular 5,4 och låda från Audi R8. Började lite smått i helgen och provmonterade kaross på chassiet, var beredd på det värsta efter att ha läst lite på detta forum innan, men tycker nog prylarna lirade helt ok, vi får se när jag kommit längre i processen om jag är lika hoppfull....
    9 points
  4. Vårstädning i garaget och lite bilder så klart.😃
    9 points
  5. Efter många timmar i garaget under vintern, börjar då äntligen intercooler och kylare komma på plats. Har ju fått lära mig att svetsa aluminium, vilket jag har upptäckt inte är det enklaste. Många timmar har gått åt till att klura ut dragning av rören till intercoolern (för att plats under noskonen). Men nu är nog det mesta svetsat, har kanske något fäste kvar till fläktkåpan. Behöver även trycktesta både kylaren och intercoolern. Sedan blir det bara att kolla så att allt verkligen går att montera. Har redan upptäckt att jag måste demontera krängningshämmaren för att kunna montera fläkt, fläktkåpa och kylare på ett vettigt sätt. Ett riktigt tetris med andra ord. Frigången mot noskonen har inte varit det enklaste, men nu får allt plats med några enstaka millimetrar tillgodo. Innan jag lyfter i motorn, måste jag måla allt som har modifierats på chassit. Samt fixa till en bra avskärmning runt hela paketet fram, så att luft inte kan smita runt kylpaketet. Problemet är bara att jag behöver anpassa det till 2 noskoner (som det är en aning skillnad på). När väl motorn är på plats, kan jag göra färdigt tryckrören mellan turbo-intercooler och intercooler-motor. Men det är en enklare historia. Jag börjar äntligen se ljuset i tunneln 🙂 Får väl hoppas jag har färdigt bilen innan sommaren kommer.
    8 points
  6. Fantastiskt @Arto !!!
    7 points
  7. Idag vart det premiärtur på riktigt, ett par mil och lite färsk soppa i tanken gjorde starten på helgen härlig trots att det bara var 8 grader varmt. De nya skärmstagen funkar kanon, så skönt när det inte skramlar vid vägskarvar och liknande.
    7 points
  8. Den nya dyra batteriet löste inte mitt problem med backen . Det visade sig vara ett så kallad "smartbattery" som stängde av vid en vis belastning . Så efter all huvudvärk och ett stort håll i plånboken blev en mekanisk Quaife qba2r replika från Spanien. Som en tröst passade drivaxlarna så jag behövde inte fixa nya . Bara byta sida på dem. Mer tur än skicklighet där. Installerade en varning lampa på instrument konsolen som blinkar när backen ligger i . Stör mig lite att sargen på lampan är silvrig 🙂 Hastighetsmätare och handbroms justering nästa .
    7 points
  9. Kapar och och slipar, många små steg för att få bitarna att passa ihop. Jag har ritat om luftintaget lite så nu får jag skriva ut en ny plugg.
    5 points
  10. 1080kg 🤔 på lastbilsvågen det är väl inte helt galet på en elbil.
    5 points
  11. Våren närmar sig äntligen och sista tiden har i stort sett endast ägnats åt lackering 🌞😎 Gjutform för en ny kamremskåpa håller på att tas fram med.
    4 points
  12. Nä det är shake down som gäller , saltet är borta och nästan regnet så första möjligheten att köra lite. Allt är mer eller mindre klart , broms balans och allmänt uppförande. Den är lite hårt fjädrad fram med hacket hårdare än 9-3 aero fjädrar ( de som satt i donatorn) och jag tro det påverkar att corner weighten inte är helt injusterad oxå , inbillar mig att den dynamiskt svänger in lite lättare höger än vänster , men det kanske får bli senare känns helt klart besiktnings bar. SFRO II skall bokas asap EDIT : efter lite grova beräkningar skall det vara 7kilos fjädrar enligt spec --> med gissad vikt är den fjädrad tillca 2.4Hz 😆 hälften hade nog varit lagom på en glass åkar bil.
    4 points
  13. Med vinterjacka, mössa, luva och handskar så funkar det även med +1° C bara vägen är torr. 🙂
    3 points
  14. Fixat vidare lite, front och baklucka hängda och låsta, dörrar med låskistor och handtag...
    3 points
  15. Så gjöt jag väggen till motorkåpan och en liten förstärkningsprofil.
    3 points
  16. Som utsatt objekt för annans produktion är det svårt att veta hur slutresultatet blir, tycker Arto är grym och naturlig. Kan se tillbaka på mitt eget framträdande i Biltokig på SVT som var ok i jämförelse. [emoji16][emoji106] Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
    3 points
  17. Och precis som jag inte uppskattade det så har ni rätt att inte hålla med om mina åsikter heller, gud vad tråkigt och enformigt allt skulle vara om alla tyckte lika om allt 🙂 Men mitt inlägg var INTE riktat som kritik mot varken bygget eller byggaren, utan som jag skrev så är det en strålande insats från Arto som verkar naturlig framför kameran och även kul att hans fantastiska bygge får lite tid i rampljuset samt att en reporter har valt att uppmärksamma det. 🏆 Väl förtjänt Arto (Köpte numret av bilsport där ditt bygge är med också, var givet köp så fort man fick reda på att reportaget hade gjorts) P.S. Då varken jag eller någon reporter lär göra ett perfekt reportage om mitt bygge så lär du aldrig få se den där filmen du refererar till @Jocke4U
    3 points
  18. Hej Micke, kul att du tycker det! Det känns lite märkligt att se sig själv bara
    3 points
  19. Aj, aj, aj! Nu var det långt mellan uppdateringarna igen. Tyvärr blir det långa pauser i byggande pga av allt annat som ska hinnas med. Jag skyller på 7:an, Jaggan och några motorcyklar. Sanningen är också att jag suttit lite fast i framvagnsgeometrin. Den blir lite knepig i och med att A-armarna inte sitter parallellt med bilens centrumlinje. Jag fick lov att lära mig lite Fusion 360 för att verifiera mina tankar. Nu är i alla fall A-armarna svetsade och t.o.m. lackade så att jag kan montera bussningar etc och säkerställa att fästen hamnar på rätt ställe. I och med att A-armarnas mått blev beslutade kunde jag också svetsa resten av rören i framvagnen. Nästa steg blir fästen för A-armar och stötdämpare. Sen borde bilen kunna stå på egna hjul för första gången! Sakta men osäkert framåt. 🙂
    3 points
  20. Då var det dags för motorhuv. Först en pappmall. Sedan lades mallen..... ja, gången kan ni nu. När det ska bockas kallas Bengt in, tack igen för hjälpen. Hörde att man bör ha värmeskydd på ljuddämparen så jag böjde till en enkel i aluplåt. Har börjat med skärmbreddning, skärmar ska passa två olika fälguppsättningar / däcksbredd. Provkörning och slutbesiktning närmar sig, ska bli riktigt spännande att se hur bilen går. Hur blir bromsarna? Väghållning? Styrning? Ax? Komfort?! Ljudnivå? Acceleration? Toppfart? Prestanda? Ballfaktor? Vilka bilar kommer jag att kunna dra ifrån vid rödljusen? Ja, frågorna är många.
    3 points
  21. Det har bara varit arbete med motorkåpan sista tiden, dels det vanliga arbetet med att lägga i kolfibern, peelply, flödesnät och sist vacuumpåsen. Sedan krånglade det en hel del med läckage. Pressade påse tejpen flera gånger, letade hål och till och med så slipade jag hörnen på formen och penslade på polyester. Till slut slet jag bort vacuumpåsen och la dit en ny och då fick jag fullt vacuum direkt. Nu på förmiddagen så släppte jag på epoxin, efter 20 minuter var det klart. Om 3 dygn kan jag se resultat 😀.
    3 points
  22. Det går inte en dag utan man lär sig något nytt. Jag lärde mej att inte lägga på för mycket polyester och glasfiber på en liten detalj, det blev väldigt varmt när polyestern härdade, så varmt så att min plugg i 3D printad PLA blev helt deformerad. PLA börjar mjukna vid 50 grader. Så första försöket blev skrot. Vis av erfarenhet så gick det bättre med de två halvorna jag gjorde sedan. Nu måste jag printa en ny plugg och lacka den. Jo, så har jag lagt in några fler lager kolfiber i formen till motorkåpan. Sandpåsarna i botten på formen tynger ner väven å håller den på plats, nästan som ett par hjälpande händer. Hoppas att jag kan gjuta motorkåpan denna vecka, arbetet med vingarna har tagit mycket tid.
    3 points
  23. Håller på att finlira gliporna på flipfronten.
    3 points
  24. Jag har stört mig på denna onödiga 180 graders sväng på slangen pga att orginal vattenröret pekar frammåt när expansionskärlet sitter bakåt. I går blev det tömning av kylsystemet och bort med värmesköldar och grenrör för att fixa detta. Lite vinkelslip och lite svets löste problemet. Väntar in en ny packning innan det kan återmonteras och för att lyxa lite extra tog jag med det till jobbet och fick svetsen penetrantprovad bara för att vara på säkra sidan. Den fick godkänt på täthet men utseendet var väl bara 3 av 10. 🙂
    3 points
  25. Jag jobbar parallellt med både motorkåpan och vinge, med det som behagar mej mest för stunden😂🤪
    3 points
  26. Välkomna till LocostSweden årliga bandag (trackday) med tillhörande mat kvällen innan. I år ska vi försöka få till något extra, eftersom det är klubbens 20-årsjubileum. Har ni tips eller önskemål, så posta det här eller skicka ett PM. P.g.a. höjda kostnader för banhyra och ambulans, har vi blivit tvungna att justera priserna lite. Bandag lördag 3/8 Bandagen går under SMA's försäkringar (som man ska ha ordnat själv innan). SMA licensen fixar man via deras hemsida: http://www.smalic.se/forare/ Bankörningen kostar för medlemmar 1200kr/bil (inkl. 1 förare) + 250kr/extraförare (på samma bil). Motsvarande för icke medlemmar 1450kr/bil (inkl. 1 förare) + 250kr/extraförare (på samma bil). På detta sättet kan man alltså vara flera förare på samma bil utan behöva betala en full avgift om bara vill prova på lite grann. Anmäl antalet förare/bil i anmälningslistan, om inget avges utgår vi från att det bara är 1 förare. Alltså, är du medlem och kör själv med din bil, så kostar det 1200kr. Har du med dig ytterligare en förare på din bil, så kostar det totalt 1450kr. Motsvarande för icke medlemmar är 1450kr (för bil + 1 förare), 1700kr (bil + 2 förare)... Anmälan görs här i tråden och betalning sker till PlusGiro 367442-1 (var noga med att märka betalningen med "Kinnekulle" och "namn"). Betala totalavgiften med bil + alla förare, det blir enklast för oss att hålla koll på betalningarna på det sättet. Gör upp kostnaden för extra förare internt. Skapa ett nytt inlägg i denna tråd där du kopierar tidigare anmälda och lägger till dig själv (med info). Obligatoriskt förarmöte 8:15 på lördag! Regler, checklista och mer information för bankörningen finns här: Regler och rekommendationer för Kinnekulle 2024 med Locost MK.pdf Checklista Kinnekulle 2024 Locost MK.pdf Hjälpa till med arrangemanget? Är du intresserad att hjälpa till med arrangemanget (stå en stund vid huvudpostering eller ljudmätning), så meddela oss det antingen via PM eller här i tråden. Karossbilar Medlemmar som inte har en färdigbyggd bil kan komma med sin karossbil. Blir det många vanliga bilar, så kommer dessa få åka i en egen grupp. Vi kommer ev. bjuda in andra klubbar. Minderåriga passagerare Minderåriga från 13 års ålder tillåts som passagerare i vissa pass, kolla under bandagsregler ovan vad som gäller. SMA Försäkring När ni skaffar endagars SMA kan ni använda denna information: Tävlingsnamn: Trackday Kinnekulle 20240803 Tävlingsarrangör: LocostSweden Tävlingsgren: Trackday Matkväll fredag 2/8 Vi arrangerar så att vi får låna grilltunnor och någon typ av grillbuffé eller liknande. Följande priser gäller: Medlemmar: Gratis Barn upp till 15 år: Gratis Personer över 15 år: 250kr (alternativt att man löser medlemskap och därmed är det gratis att delta i grillkvällen). Eftersom vi inte kan hantera kontanter på plats, så måste man betala in detta på postgiro eller gör upp det med Micke Lvov @heralue (vår kassör), innan man kommer upp till Kinnekulle. Grillen tänder vi ungefär vid 17:00. OBS! För att vara säker på att man får mat, så behöver ni ha anmält er senast 28/7! Boende Det brukar finnas möjlighet att låna funktionärsstugorna, med 16 sovplatser. Kostnaden har tidigare varit 100kr/säng, uppdaterar med korrekt information inom kort. Separat anmälningstråd kommer upp för detta. Annars har vi som tidigare år möjlighet att övernatta i nedre depåområdet i eget tält, husvagn eller under bar himmel om man önskar. Bildelsloppis Alla har vi väl delar liggandes som vi inte använder. Ta med detta (om ni har plats), så kan vi köra en bildelsloppis. På så sätt kanske dina överblivna delar kommer till användning hos någon annan. Finbilsutställning eller bara hänga på banan... För den som inte vill köra på banan men som ändå vill komma på arrangemanget, så finns det möjlighet att ställa ut sin bil på gräskullen inne på banområdet. Eller kom för att umgås med likasinnade, bara för att... Ta även med familjen, så kanske dom börjar förstå varför du tillbringar tid i garaget eller framför datorn. Det finns säkert plats att åka med några varv som passagerare i någons bil.
    2 points
  27. Jag röstar för att du utgår ifrån att undre bärarmen ska va horisontell vid rideheight och att du flyttar upp styrväxlen en bra bit och dessutom breddar den så tror jag att du löser flera problem.
    2 points
  28. Wheels, om jag får rätta.... lite!
    2 points
  29. Jo, det blir bra men det är sjukt mycket jobb med att komma dit. Ringer MacLaren ska jag fråga om de har några enklare arbetsuppgifter 🤪
    2 points
  30. Idag löstes ett gammalt men lågprioriterat problem med att bränslepumpsrelät ligger och drar tjuvström bara batteriet är inkopplat. Jag vet inte riktigt varför det gör så men nån feltolkning nånstans när jag gjorde om elsystemet till motorn troligtvis.
    2 points
  31. Jobbat vidare o felsöka maskinen statorn o vevaxelgivarn låg inom spec vid uppmätning så där kan jag montera tillbaka.. Ny främre kardan är beställd sen ska börja o montera allt för kunna fortsätta felsöka varför har ingen gnista vid start.. prova lidels plasmaskärare o skar upp dubbelt så stort hål under motorn så blir lite servis vänligare en va innan o för 1100:- va den ett trevligt tillskott i garaget..
    2 points
  32. 2 points
  33. Lite allmänna framgångar, inte en övning som naprapaten hade blivit imponerad över. Uppochner med oändligt massa borrande, men nu är golvet inpassat och monterat. Valde även att sänka ner stolarna 20mm, mycket pill med att passa in och svetsa.
    2 points
  34. Tack Göran! Små framsteg idag, färdigställt och vägt in byggbordet. Så nu ska jag bara handla rör och sy ihop en ny svetsvagn så ska vi väl vara på G.
    2 points
  35. Skärmstagen är nu helt klara och vilken skillnad den blev. Nu skallrar dom inte så fort man kör över ett litet gupp. 🙂 De gamle hålen är igensvetsade och de yttre ändarna på rören har fått 3D printade pluggar. Ett annat vinterprojekt var att få denna loggan jag ritat målad av Robert på Magic Line pinstriping.
    2 points
  36. Tack, kul att du gillar 😀 Flänsarna är gjorda av massivt kartongpapper t=2,0mm. Köpt på ett tryckeri, används ofta till plakat. Vaxat med släppvax 4ggr. Har tidigare gjort "släpptest" med både epoxi och gelcoat/polyester, det var inga problem.
    2 points
  37. En bra början är att köpa en mondeo rep handbok Biltema eller haynes eller kanske båda
    2 points
  38. @HeikkiJag hade aldrig meckat bil innan jag byggde min förra, men med hjälp av forumet och youtube löser man mycket. Detta forum är ett av få som aldrig idiotförklarar någon eller har otrevlig ton. Fråga på, så löser du det!
    2 points
  39. Små små framsteg men ändå framsteg. Monterat slang från catchtank till kylet och börjat bygga på spolartanken
    2 points
  40. Efter 3dygn slipade jag klarlacken och det gick bra utan genomslipning. Nu äntligen kan jag lägga i kolfibern i formen👍.
    2 points
  41. Det är ingen som vet hur den perfekta framvagnen ser ut man måste göra en hel del kompromisser och gissningar och titta på vad andra har gjort för inställningar. Jag föreslår 7 graders caster och 1,5 grader camber i rideheight.
    1 point
  42. Det enklaste sättet att växla utan att koppla brukar ju inbegripa att man samtidigt med växelbytet bryter tändningen ett par millisekunder strax innan man trycker i nästa växel. Inget jag har nån erfarenhet av.
    1 point
  43. Köp Haynes, jag har det till alla mina bilar inkl bruxen och gör allt jobb själv, har just nu växellådan ur min Volvo v50 för slavcylindern gav upp och då måste man dela på motor och låda - går jättesmidigt med deras steg-för-steg instruktioner. Sen finns forumet för alla frågor som uppstår och man behöver sällan vänta länge på svar. /Vedde
    1 point
  44. Jag köper via antigen Swedol eller Verktygsboden (mest prisvärd).
    1 point
  45. Denna veckan la jag topplack på luftintaget och jag blev väldigt nöjd med resultatet 😀. Visserligen får jag ändå vattenslipa och polera ytan pga lite dammpartiklar men det är inget stort jobb. Detta var den tredje pluggen, det går framåt. Planen i förra veckan var att ha delarna till höger luftintaget klart idag då jag kunde limma ihop delarna å spackla å slipa kommande vecka. Men det gick inte som planerat pga av 3D printern. Det började med att plasttråd gick av någon gång under natten, jag kunde inte hitta någon direkt orsak. Startade om samma del igen, efter några timmar hade printern stannat igen, en kylfläkt hade slutat gå. Orsaken var ett kabelbrott i kabelhärvan som går till skrivarhuvudet, fixade det och startade om igen. Sedan hände samma sak men denna gången var det kabeln till en temperaturgivare. I bägge fallen var det kablar som var något för klena, bytt till bättre kvalité och har nu printa i 24h utan problem.
    1 point
  46. Så ja, efter att ha lugnat ner mig och sansat mig i lördags var humöret något bättre på söndagen. PSI hade sagt att jag skulle logga en runda när jag bytt pumpen, så jag tog en runda och loggade rejält. Nu var oljetrycket bättre, så bytet av pumpen var inte förgäves. Kanske får stopp på oljeläckagen jag haft. Stod med motor igång och tänkte, jag har ju aldrig ryckt kablarna till respektive spole när motorn varit igång, så det gjorde jag. Vad hände då? Jo, det hände inte ett skit när jag drog ur cyl 1. Det kunde inte vara tydligare än så att det verkligen är cyl 1 som är kass. Flyttade återigen runt spolarna, samma resultat , alltså det är verkligen cyl 1 som bråkar. Testade att manuellt via datorn köra respektive spole, 2-4 gnistrade så att man kunde döda en mindre fågel, 1 bara tickade/klickade. Stärkt av att verkligen till 100% vara säker på att det är kabelbrott eller fel i ECU-n så började jag klippa upp kabelstammen. Med två glas vin i kroppen var jag lite harmonisk, så försökte mäta mig fram på de olika kontaktdonen. Konstaterade snabbt att det fanns spänning fram till alla spolarna. Gick därefter över till jordpunkterna. Trodde knappt mina ögon när ena jordstiftet visade att det inte var kontakt. Felet var troligen hittat! Drog lite i kablarna och vad händer? Jo, den jordkabeln till cyl 1 som jordar i blocket åkt ur sin kabelsko och krympslangen. Nu är jag ju inte 110% säker på att detta varit felet, men rätt säker på det. Kopplade inte tillfälligt med en wago och batteriklämma. Spolen sköt med samma kraft som de 3 andra. Jag har varit på och felsökt kablarna innan, men då har jag varit så inne på att det varit spolarna att jag inte gjort felsökningen ordentligt och logiskt. Tack för alla glada tillrop! Skall sätta ihopa allt ikväll och testa ordentligt! Skickat från min iPhone med Tapatalk
    1 point
  47. Jag har pillat lite med allt möjligt denna veckan - Fastspänning av bränsletanken med två stålband. - Fäste till strålkastarna. - Positionering av stötdämparna och gjort uttag i tvärrör. De två sista punkterna kan jag inte färdigställa förren jag fått svarvade detaljer till rockern. En vän med 3D printer har skrivit ut ett par prototyper till lamphusen fram och jag har gjort några justeringar så nu är den slutliga versionen o skrivaren.
    1 point
  48. Nu tänkte jag att göra hela avgassystemet innan jag tar ur motorn men det var inte så lätt som jag trodde, bara ett par snitt med vinkelslipen så att rören kom fritt från ramrör. Konstigt men det blev bara fler och fler delar av grenröret ju mer jag jobbade med den. En svetssöm är allt jag åstadkommit denna veckan. Jag beundrar all de fina grenrör jag sett, det är skickliga svetsare som gjort perfekta passningar mellan rören och med fina svetssömmar. Jag har lagt en hel del tid på efterforskningar efter styrväxel, rörbockning och svarvning. Ritningen på styrväxlen dubbelkollades och skickades till en firma UK, jag får se vad det ger. Jag fick många tips från Er på firmor som bockade störtbågar och nu är en båge på väg hem till mej. Det har blivit lite strul med svarvning då han som brukar hjälpa mej har för mycket att göra och mina hobbygrejor är inte prioriterade, får hur jag löser det.
    1 point
  49. Nu har det hänt, jag fick skrota ett rör. Normalt brukar jag ”mäta två ggr och kapa en gång”. Jag får skylla på att jag läste och svarade på SMS under tiden jag höll på med det röret . Men men 60cm rör är ingen stor förlust däremot hade jag lagt en timmes arbete. Jag har lagt mycket tid på att positionera motor å växellåda både i sida och framförallt höjd och växellådan/drivaxel position. Så har jag tillverkat motorfästen, original positionen på motorn men inte svetsat fast dem då jag inte har fått hem växellådefästet så jag vet inte dess exakta position. Och så har jag tillverkat ett skruvat ramkryss ovanför motorn. Nu hoppas jag på leveranser av material i kommande vecka, plåtar, störtbågen, växellådefäste, mm.
    1 point
  50. Det blev som planerat - jag var extremt social hela förra veckan. Det var fantastiskt roligt men det hade sitt pris, jag blev smittade med maginfluensa så det gick bort några dagars arbete i denna veckan. Nåväl jag har ändå fått lite gjort, jag har färdigsvetsat ca 95% av det som är gjort av ramen så långt. En mindre korrigering behövdes efteråt, inte större än att det gick att korrigera med en tving. Så har jag gjort lite på bärarmsinfästning till bakhjulen och fortsatt att tillverka och montera kryssningen på ramsidorna. Det vore väldigt roligt om jag fick de laserskurna plåtarna i kommande vecka. Jag tog ett fotografi ifrån förarpositionen och framåt, det fotot visar att ramen smalnar av framåt i motsats till att annat foto där det ser ut som att ramsidorna var parallella.
    1 point
×
×
  • Create New...