Jump to content

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Yesterday
  2. tpau

    Glassätar Zero med Pinto EFI

    Rörisoleringen är ett tips som jag hittat på locostbuilders, helt klart skönt att inte behöva vara lika försiktig, speciellt när man är ensam med motorlyften. Igår dök det upp paket från Burton, CBS, Moss, samt AutoBella AutoBella levererade blinkers från en Fiat Uno mk2, e-märkt och med siffran 5 och ganska små och nätta för 29 pund levererat. Jag gick loss och beställde det mesta jag behöver för att koppla ihop elen. Bland de coolare sakerna finns en hastighetsgivarsensor som fästes i vajerutgången på växellådan, helt klart julafton för en bilnörd 👍 Nu är det bara fortsätta bygga elsystem, uppdatering kommer. /T
  3. Last week
  4. Kjelland28

    A armar

    Japp, de sista två gängvarven på en skruv har inte full storlek och är därför inte fullt lastbärande därav att dom ska vara utanför muttern samma sak gäller om du räknar på ingreppslängd i godsgänga. Du måste då räkna av skruvens del som inte har full gänga samt ev fasning i det gängade hålet. Hittade det här på SFN's sida http://extra.ivf.se/sfn_handbok/template.asp?lank=170 säger 2 X D. Råder lite delade meningar om hur det bör vara. 🙂
  5. Mikael Nordin

    Hayabusa Gen2 motor BEC

    Säljer en 2011 års Hayabusa gen 2 motor som gått strax över 600mil. Som ny! Säljes komplett med ECU, insprutning, luftburk, kabelhärva, imobalizer, nyckel, instrument, lambda, reglage som sitter på styret. Mycket fin motor och väldigt ovanlig och svår att få tag på i detta skick!!! Har även ett swivel oljetråg från Extreme engines med slangar och accusump som är ett måste om motorn skall sitta i bil som kan köpas till. Passa på då dessa motorer ej växer på träd!!!! Bilder finns. Grejerna finns strax norr om Göteborg. Pris: 45000kr Bvsa! Med vänlig hälsning Mikael 0708-538134
  6. Jörgen

    A armar

    austin maxi leden är gjord för att sitta på det sättet som bilden visar ,om man använder leder ifrån bilar med mcpherson så är det inte tillåtet då kraften går igenom spindeln istället. då kan leden separera vid lite belastning.
  7. Klubbsson

    A armar

    Konstruktionshandboken för klämförband eller Karlebo handbok säger min 4xd, men det kan vara svårt att få till rent praktiskt. Och då får man offra lite fjäderkraft och kompromissa så det passar. Men jag håller med dig Kjell mindre klämlängd än diametern ska man aldrig ha om man har ett påkänt förband. PeÅ, ja det är en bra regel. När jag besiktar flygplan så godkänner jag förband där man kan se en fullgod gänga utanför muttern. Vilket kan ta 1-3 varv beroende på skruvkvalitet.
  8. Pac

    Vedde 7 Byggtråd - Duratec

    Om det är en induktiv givare så flytta den närmare triggerhjulet.
  9. PeÅ

    A armar

    enligt min SFRO kille som besade mitt bygge så behövdes 2-3 varv synlig gänga ovanför muttern.
  10. Kjelland28

    A armar

    4-10 x D lät rätt mycket. Här på Volvo använder vi min 1 X D som std, man får givetvis ha mer men helst inte mindre. Ska kolla i Bygghandboken hemma i kväll.
  11. Rikard Larsson

    Mcsorley 442

    Hör med https://www.hjcc.se/ Vet inte om han har färdiga formar till 442, men det är värt ett samtal.
  12. Rikard Larsson

    Givare till VDO Hastighetsmätare

    Skönt att veta att allt är rätt så det ska fungera optimalt. Tror du har rätt i att ett fäste för ABS-sensor inte hade varit det lättaste. De måste väl sitta väldigt nära det som ska kännas av?
  13. Markus Wilson

    Mcsorley 442

    Var köper man lättast noscon, huv, bakdel, skärmar och instrumentet? Leveranstider? Tackar för svar!
  14. john koskela

    Givare till VDO Hastighetsmätare

    Bet i det sura äpplet och beställde en VDO givare! Prutade rätt bra på den. Skulle ju inte vara så roligt att lägga ner en massa jobb på fäste till ABS givaren och sedan få göra om alltihop om det inte skulle fungera. Hoppas mätaren är lätt att kalibrera, för sånt gillar jag inte. Tack för hjälpen i alla fall.
  15. HX40

    Westfield Zetec Turbo

    Det kanske är vad som behövs för att du ska få upp ångan igen 🙂
  16. Rikard Larsson

    Givare till VDO Hastighetsmätare

    Verkar vara en flexibel tingest. Jag vill påstå att i princip alla ABS-givare är av typen hallgivare (blandade ihop det med VR-sensor i posten ovan) och borde fungera. Oscillatorgivare har jag aldrig hört 🙂 Passiv induktionsgivare skulle iofs kunna vara en VR-sensor.
  17. RSr

    Westfield Zetec Turbo

    Grattis igen! Jo nu väntar jag på att dina skyltar kommer och att regnet försvinner så man får provåka lite!
  18. john koskela

    Givare till VDO Hastighetsmätare

    Följde inte med någon sensor. Är skitkass på sån el. Står i manualen att mätaren kan ta signal från: 1) Hallgivare. 2) Hallgivare med "open collector"- krets. 3) Oscilatorgivare. 4) VDO passiv induktionsgivare. Fattar inte vad något av dem är. Känns surt att betala 1200kr för en VDO givare.....tänkte komma undan billigare.
  19. Rikard Larsson

    Givare till VDO Hastighetsmätare

    Tveksamt. ABS-sensorer ger väldigt "jobbig" signal ut. Varierande frekvens och amplitud. Men visst, VDO-mätaren kan ha inbyggd drivkrets för VR-sensorer. Följde det med någon sensor? Vad säger manualen?
  20. Hej Jag planerar ett bilprojekt bit för bit och just nu funderar jag på bränsletankenoch har bestämt att jag skall bygga den i aluminium. Då jag inte är bra på att svetsa i aluminium så skall jag nita ihop den med bränsletanktätningsmedel som används i flygplan. Förmodligen har de sådant hos Arigoteknik.se. Nitas med 3,25mm tryck-täta blindnit eller solida nit Tanken är 950x300x200mm i 2mm Aluminium 6082-T6, 4st interna skottplåtar med ”ventilklaffar” och en mindre sump i mitten. Jag tar gärna emot tips och synpunkter på konstruktionen.
  21. Jag vill tillägga att jag ser det positivt, men något förvånande och är glad för din skull!
  22. Har en Ny VDO hastighetsmätare. Den borde väl gå att få att fungera med en abs givare som sensor, eller har jag helt fel? Tänkte den skulle läsa av på de 6 bultarna till drivaxeln mot diffklumpen (Sierra). Borde fungera tycker jag.
  23. john koskela

    A armar

    Jag köpte också undre kulbult från rallydesign. Är till austin maxi tydligen. Jag monterade dem från undersidan. Kändes bäst så.
  24. Upptäckte som sagt att jag har koden: T12BF AMATÖRBYGGT FORDON. FORDONET SKA UTSEENDEMÄSSIGT OCH TEKNISKT EFTERLIKNA FORDON ENLIGT TSFS 2017:54, KAP 8, 1 OCH 2 §§. Det var ingenting vi alls pratade om och varför den är där vet jag inte. När jag ställde på bilen nyss står det dock också Besiktningsperiod/Besiktigas senast 2021-06-30 Så jag vet inte vad som gäller i mitt fall. Men koden T12BF står där trots allt!
  25. Klubbsson

    A armar

    Tack Kjell nu kan jag sova lungt om nätterna 🙂 pssst, handboken säger att bulten ska ha en klämlängd på 4-10 gånger diametern 😉, mummel, dax att börja tänka mindre och bygga mer annars blir jag aldrig färdig......
  26. HX40

    Westfield Zetec Turbo

    Jag har egentligen ingen uppfattning, vi pratade ingenting om det. Koden upptäckte jag när jag kollade i appen mina fordon.
  1. Load more activity
×