Jump to content

All Activity

This stream auto-updates

  1. Yesterday
  2. Våren närmar sig äntligen och sista tiden har i stort sett endast ägnats åt lackering 🌞😎 Gjutform för en ny kamremskåpa håller på att tas fram med.
  3. Faktiskt inte farligt kallt men så var jag ju bara ute 20 minuter. Skidhandskarna håller händerna varma och mössa+luvan på jackan gör att vinddraget stoppas lite som en mopedstrut. Tänkte köra idag med men åka till tippen och hugga ved hade högre prioritet.
  4. Upp - Nu är det sol och dags att köpa
  5. Det hjälper inte att flytta styrväxeln. Kolla bilden ovan noga så ser du att det är anslutningspunkterna av styrväxeln som påverkar ackermann. Dvs det är spindeln som påverkar ackermann. Du kan som redan har nämnts värma styrarmen på spindeln och böja den utåt så att du får ett längre stag till styrväxeln. Då kommer anslutningspunkten närmare förlängningen av den tilltänkta linje ovan. (eftersom du har styrväxeln framför axeln) Alternativt kan du byta sida på spindlarna så att det blir som bilden ovan. Du får då byta styrväxeln. Hoppas detta är till hjälp.
  6. det ser kallt ut , jag åker omkring med läckande rut lister i min och tycker det är illa
  7. Last week
  8. Med vinterjacka, mössa, luva och handskar så funkar det även med +1° C bara vägen är torr. 🙂
  9. Provade lite olika placering med min framvagn idag. Det verkar som att om jag förflyttar styrväxeln framåt i bilens riktning erhåller jag mer positiv ackermann. Just nu ligger jag något framför styrarmsinfästningarna vilket verkar ge näst intill parallelstyrning. Skall undersöka mer vilka mått jag kör med
  10. 1. Jari Kinnunen, 1 på mat, förhoppningsvis 1 bil också 2. Fredrik Vedde Engzell 2 mat 1 köra 3. Sören Aronsson 1 mat 1 köra 4.Tomas Mårtensson 1 mat 1 köra 5. Kjell Andersson 1 på mat förhoppningsvis 1 på köra 6. Pontus Palm, 2 mat 1 köra 7. 8. 9. 10.
  11. Fick tag på en beg Aeroscreen, blev helt ok.
  12. Tumregeln var väl i princip ska styrstaget löpa parallellt med den närmsta A-armen och den inre ledpunkten ska vara på linjen mellan A-armarnas ledpunkter i chassit samt kuggstången en aning 🙂 bakom styrarmarnas fästpunkter för styrstagen. Jag upplevde också det att med nedre A-armen lutande neråt utåt då blev det inget bra RC, När det gäller RC så är det väl lika viktigt med ett RC som inte sticker i sida för mycket vid roll har för mig att detta skapar s.k lastväxelverkan att bilen går från t.ex understyrning till överstyrning när man kör i en sväng t. ex.
  13. Tycker jag med å jag lovar att berätta om/när det händer 😀
  14. Kommer att vara sjukt kul att höra historierna om när polisen stoppar dig i vad dom tror är en tävlingsbil som illegalt körs på väg ! 🙂
  15. Hur ska man placera kuggstången för att det ska bli så bra som möjligt med 140 spindel. Ska den ligga bakom eller framför linjen mellan styrarmsinfästningarna ? I nu läget ligger jag kanske 20 mm bakom och jag har negativ Ackermnann
  16. Alla motor renoveringsfirmor borde kunna fixa det eller peka på nån som kan.
  17. 1. Jari Kinnunen, 1 på mat, förhoppningsvis 1 bil också 2. Fredrik Vedde Engzell 2 mat 1 köra 3. Sören Aronsson 1 mat 1 köra 4.Tomas Mårtensson 1 mat 1 köra 5. Kjell Andersson 1 på mat förhoppningsvis 1 på köra 6. 7. 8. 9. 10.
  18. Hur långt slag behöver du ? Jag köpte en quick rack till en mini 2,2 rattvarv slag 100 som i min kortade version blev slag 140 och ca 3 rattvarv minispares i UK detta var innan brexit eftersom jag skulle ha min framför axeln så tog jag en RHD och vände upp och ned kostar 110 Pund inkl vat plus frakt idag . jag gav 70 då. jag kortade min, gängan i stången är 9/16 och staget är 7/16 i ytteränden. https://www.minispares.com/product/Classic/Steering/Racks/Quick/C-AJJ1570.aspx?180205&ReturnUrl=/shop/classic/Steering/Racks.aspx|Back to shop
  19. 1. Jari Kinnunen, 1 på mat, förhoppningsvis 1 bil också 2. Fredrik Vedde Engzell 2 mat 1 köra 3. Sören Aronsson 1 mat 1 köra 4.Tomas Mårtensson 1 mat 1 köra 5. 6. 7. 8. 9. 10.
  20. Styrväxel till super seven replica köpes. Är ute efter en med snabbare styr-respons, gärna 2,2 eller där omkring och ca 50cm mellan de inre lederna. Japp, många önskemål men man vet ju aldrig. Det kan ju ligga någon till övers....
  21. Kring 7-10 grader caster brukar ju vara rätt så gångbart på se7en bilar. Sen så beror det ju på syftet med bilen ren race bil eller glassätar bil. //Nisse
  22. Precis, jag tycker det är en klok tanke. Prova hur olika camber och caster påverkar bump steer och se till att det går att korrigera för det. Det är "alltid" bättre att bygga fästena för styrväxeln "för lågt" och shimsa upp lite som Fizz säger. Gustaf
  23. Kapar och och slipar, många små steg för att få bitarna att passa ihop. Jag har ritat om luftintaget lite så nu får jag skriva ut en ny plugg.
  24. Det är ingen som vet hur den perfekta framvagnen ser ut man måste göra en hel del kompromisser och gissningar och titta på vad andra har gjort för inställningar. Jag föreslår 7 graders caster och 1,5 grader camber i rideheight.
  25. Frågan är ju hur man ska veta vilken caster man behöver, utan att köra bilen? Jag har justeringsmöjlighet från 5-9 grader ungefär, och det gör ju ungefär 5-6 mm i höjdskillnad på yttre styrleden...
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...