Jump to content

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Last week
  2. Hej lite av mina tankar och åsikter. *De olika typer av klassningar på fordonen? 15 kW /100kg ger 141 hk på 700 kg, det är inte orimligt att det i bilens standardutrustning inkluderas en stor verktygslåda och reservhjul som lyftes ur innan bankörning, dessa kan addera välbehövlig vikt. Men ja trimning förekommer och vissa är mindre diskreta än andra, detta gynnar inte alltid oss som fordonsbyggare. *Valet av donaor-delar: originalet byggdes på Ford Escort mk 1&2 anledningen var att delarna var lagom tunga och lättillgängliga då karosserna rostade bort innan mekaniken var slut. under 90 & 00 talet tog eskorterna slut då gick man över till sierra som var en av få bakhjulsdrivna bilar med lågt andrahandsvärde och rostproblem. Idag har de flesta sierror tagit slut och andra donatorer börjar bli vanliga. I Sverige har vi haft mycket Volvo delar tillgängliga och mycket kunskap så de har nyttjats. De flesta delar kan byggas till mycket kompetenta bilar men det går också att misslyckas med de flesta. Har SFRO godkänt en konstruktion så är det en bra kvalitetsstämpel. Men att så mycket Ford används är sannolikt för att många andra gjort det med lyckat resultat, så det finns färdiga recept. I allmänhet gäller det att ändra mindset från standardbilar. Bromsar ska vara små, det ger lägre ofjädrad vikt och därmed bättre väggrepp. I England tävlar många bilar med solida 260 mm skivor som hålborrats för maximal viktreduktion. *Skärmar över hjulen: Enda lagliga är skärmar, annat förekommer men är alltså inte lagligt. Min gissning är att det kan ha och göra med byte av däckdimension som lett till att de inte längre passat och att cyckelskärmarna inte skyddar förarna speciellt bra från stensprut på bilens passagerare. Tydligen ska klassiska clamshell skärmar vara bättre ur denna fråga. *Däckdimensioner: En sportbil som väger 1500+ kg har ofta i häradet 265 breda däck om en sjua ska ha lika breda jämfört med sin vikt så ska de vara 132,5 breda... Med det i åtanke är 205 motsvarande 410 breda på en vanlig sportbil... En annan sak att fundera på är utväxling, standard drivlinor är byggda för låga varvtal på motorväg som ger bra bränsleförbrukning och lite buller. Att byta till hjul med mindre rullomkrets kortar utväxlingen vilket ger en snabbare bil. *Förgasare VS insprut: Ofta passar inte befintlig bränsletillförsel i en sjua, detta leder till att något måste göras. Dessutom brukar många original styrsystem bli lite kinkiga när de blir av med bilen. Detta i kombination med att insug med kortare kanaler kan flytta moment kurvan uppåt vilket ger en välkommen effektökning och sportigare karaktär. Det enkla valet brukade vara förgasare då insprutat varit dyrare. Idag är valet inte lika enkelt, separata spjällhus för insprutning har kommit ner i pris och så har även eftermarknadsstyrenheter. Två sista tankar: Även om om objektet inte är helt rätt går mycket att modifiera med tiden. En tung och långsam sjua är fortfarande extrem jfr en vanlig bil... Hoppas att du hittar en bil snart och kommer ut och kör. /T
  3. Hej! Förord: Som överskriften säger så är jag nybörjare på locost/seven. Har ganska länge varit intresserad av att skaffa mig en locost/seven men jag är inte impuls-köparen precis utan vill forska och läsa på så mycket det bara går. Tyvärr känns det som att informationen kring locos/seven är ganska spretig (tycker ja i alla fall). Man läser regler, byggloggar osv osv men jag får ändå uppfattningen att mycket är ganska godtyckligt. Så jag tänkte att man kanske kunde få svar på sina frågor samt få tips/råd och idéer i något slags sammanfattat format. Så här i början så är jag inte intresserad av att bygga en egen kärra utan avser att börja med att köpa en färdigbyggd bil som är besiktigad för gatan. Är den även godkänd för bana så är det ju inget negativt. OBS detta är ingen "jag söker en bil"-tråd. Så, mina frågor eller vad man nu skall kalla dem. *De olika typer av klassningar på fordonen? Vad jag har förstått så går locost/seven-byggena som amatörbyggda fordon och måste därmed följ vissa regler. Ett exempel är ju motoreffekten som får vara 15kw/100kg, om jag inte missminner mig. Detta brukar ju betyda att man hamnar på runt 120hk för en bil på 650-700kg. Inga konstigheter egentligen. MEN hur kommer det sig att man ser flera annonser/byggloggar där man har långt över 120 kusar i sina bilar? Jag är ju inte ny inom bilsvängen och förstår självklart att folk brumma runt med fler kusar under huven än vad som står på reg. beviset. Det jag blir lite fundersam till är att tonen verkar vara att det är "OK", lagligt dvs besiktningen kommer godkänna effekten. Detta har fått mig att fundera på om det finns andra sätt att gå tillväga för att exempelvis ha 250hk på 700kg. Nu är inte effekten poängen här utan om det finns olika vägar att gå/ olika klassningar att röra sig inom som man bör känna till? *Valet av donaor-delar: Jag förstår att vissa delar är vanligare än andra. Skulle ni kunna lista varför vissa delar är så vanliga jämte mot andra. Jag får nämligen känslan av att viss delar används för att någon av en slump, för en massa år sedan, råkade ha just en bakaxel från xxxxx liggandes i garaget. Om man bortser från typ dala7 så verkar ju inte den svenska marknaden vara dränkt i byggen med tex volvo-bromsar osv. Visst man kan ju köpa allt billigt på nätet men det skulle som sagt vara kul att veta grunden till detta. *Stolar/burar/bälten osv: Det verkar ju vara absolut vanligast med fasta stolar (vilket jag förstår). Hur vanligt är det att bilarna byggs med ev stolsbyte/förarbyte i åtanke? Det kanske är en dum fråga, varför skulle man bygga bilen efter någon annan än en själv men det kan ju vara bra att planera vid ev försäljning. Många bilar har säten som saknar nackstöd, finns det en orsak till detta? Med tanke på hur folk i allmänhet kör på våra gator så är det ju inte konstigt att tänka sig att bakomvarande vill ligga nära och titta på den stiliga locosten framför, missa att denna bromsar in och kör sätt in i baken på locosten. Här känns det som att nackstöd skulle vara bra. Burar/störtbågar hur är det med dem och passagerare? Jag vet att det finns regler kring dimensioner osv för detta men då och då ser man att det endast sitter en sluttande båge (lägre om ens befintlig på passagerarsidan). Jag kan förstå detta om det saknas passagerarsäte och man vill hålla nere vikten men när man nu byggt bilen med avsikt att ha en passagerare så känns det lite "dumt". Jag kanske missar något uppenbart så informera mig gärna. *Skärmar över hjulen: Jag förstår att skärmar över hjulen är ett krav från besiktningsorganisationerna. Men hur kommer det sig att man då och då ser bilar utan och som tom säljs som gatlagligabilar trots att de saknar skärmar? Tillbaka till min första punkt, finns det olika regler, klassningar eller så? *Däckdimensioner: Locost-bygger har ju i regel små dimensioner på däcken (sett till bredd). Jag kan förstå även detta då man vill få ner vikten så mycket det bara går och man har relativt "få" hästar. Även om jag utgår ifrån att motoreffekten inte är den stora orsaken, snarare att man vill ha bättre vägegenskapen med låg vikt efter fästena till upphängningen. Vad är då frågan tänker ni? Jo, varför har man just de dimensioner man har? Vissa klagar på att det spinner trots sina 120hk, andra säger något annat men finns det någon konkret anledning? Ex: Att man brummat på bana och insett att 215-sulor ger bättre tid än 265:or. Nu tar man kanske inte ut locosten innan de sopat bort gruset så att säga men ibland kanske man vill maximera greppet snarare än "varvtid" på våra svenska vägar. Men som sagt det skulle vara jättekul och lärorikt med er input! Förgasare VS insprut: Vi behöver inte gå in och diskutera det vidare som teknik, utan jag tänker snarare på varför det är så vanligt med förgasare på dessa bilar? Gissar att det beror på att man håller på traditioner och det "känns" bra med förgasare under huven samt att vanliga donator-modeller är just förgasarmotorer. Man skulle även kunna tänka sig att man slipper all tillhörande elektronik osv och därmed spar vikt. Väger verkligen en ev viktminskning upp effektiviteten hos insprut? Finns det några andra orsaker? Ex att det följer med krav/restriktioner om man kör på insprut? Typ att man då måste följa andra miljöregler osv? Katalysator: Dispansavgiften är ju borttagen sedan en bra tid tillbaka men det verkar råda delade meningar om detta betyder att katalysator alltid är ett krav eller om man slipper betala trots att man inte har en katalysator. Hur är det egentligen? Vidare, när det gäller just amatörbyggda fordon och avgasvärden, vad baseras dessa på? Är det typ samma värden som bilen motorn togs ifrån, något slags gränsvärde för gällande regler då bilen byggdes osv? Vad händer om en bil byggs säg 2000 och att det efter detta tillkommit strängare regler? Jag utgår ju ifrån att man får gå efter de regler som gällde när bilen registrerades men man kan ju inte ta något som säkert när det gäller bilprovningen och avgasvärden känns det som. Vindruta och syn på hjälm: Nu garvar väl säkert vissa men "bare with me on this one". Många locostar har ju låga och en del sakna tom vindruta. Hur är reglerna kring detta, om det ens finns några? Vad ja förstår så finns det inget som säger att en vindruta som täcker hela huvudet måste sitta på bilarna. Med tanke på vad man ibland fått i vindrutan så känns det lite "sådär" att slänga in sambon i passagerarsätet (utan vindruta) med ett par sol-glajjor och hoppas på att inget träffar henne i ansiktet. Samtidigt så känns det kanske lite overkill med FIA-hjälmen när man ska ner till stranden och köpa glass. Less hjäm more, or less and more communications with your sambo? Skämt å sido hur resonerar ni? Även här blir ju stolsfrågan (utan nackstöd) intressant då hjälmen tillför extravikt och belastning på nacken. Jag tror det är allt som jag kan komma på just nu, blir säker påfyllning allt eftersom. Uppskattar svar!
  4. Glassätar Zero med Pinto EFI

    Det där tog alldeles för lång tid! Cabtrasan var galet tight så tog mycket längre tid och mer energi än planerat och när jag körde in i garaget var mazdan ganska inkontinent och lämnade stora oljepölar på garagegolvet. Jag har bytt bakre vevaxeltätning, men jag är inte hundra på att det är orsaken till läckaget. Någon före mig har kladdat massor av silikon runt tråget, men för att plocka av det måste motorn ur. Nåväl nu är det körsäsong kommer den igenom besiktning och oljenivån inte blir olidligt låg så får den rulla över sommaren. Ska rulla in sjuan i det nystädade garaget imorgon. 👍 /T
  5. Jakes Lättviktsbygge, i trafik!

    Startproblemet låter som det jag hade när jag först skulle starta min Blackbird BEC med Megasquirt. Jag hade ett triggerhjul på veven med 12-1 tand och ett 1-tandshjul på kammen. Som jag förstod det mäter MS tiden mellan varje tand och när det fattas en tand blir tiden längre och första tanden efter den långa pausen är referens-tand. Svagt batteri, hög komp och lätt svänghjul gör att varvtalet varierar så mycket när man kör med startmotorn att MS inte vet vilken lång paus som är den rätta. Jag tog bort en till tand på vevens triggerhjul så det blev ett 12-2 och sen fungerade det. Ett annat sätt hade varit att använda ett triggerhjul utan saknade tänder tillsammans med mitt 1-tands kam-hjul. Numera har jag ett lithium batteri som ger sån fart på motorn att det troligen skulle fungerat med det ursprungliga 12-1 hjulet.
  6. Det som skiljer deras mc och bil är 1 w mer på bilblinkern. Men det är dyra watt🤤
  7. Solcellspark

    Hej, Jocke4U ! Ja, suntrackerserna ger ca 30 % mer utbyte på en dag. De kräver dock lite tillsyn. Men huvudorsaken ( just nu ) är att jag lovat HSB och mor att snygga till Solarplant lite. Kommer att plocka ner de 8 översta solcellerna på den tredje raden på de som står mot väggen. Det jag bygger på nu är ytterligare en dubbel rad vriden mot sydväst en aning för att utnyttja Invertern bättre över dagen, den ger max ut 10 kW på nätet och den maxar tidigt på dagen i denna setup. Det blir även mer estetiskt tilltalande med två dubbla rader, säger hon. Att jag även smyger upp ytterligare 11 solceller till totalt 60 st tror jag de ( HSB och mor ) inte fattat . Kommer att använda tre av suntrackerserna till ytterligare en mindre 2,5 kW inverter i en kommande utbyggnad, men det får vänta ett tag. Ja, Kjelland28 !! Mer el till ElVito Mvh Pär
  8. Har kollat med Kellerman och tyvärr är priset €69.95 per styck...Man behöver alltså hosta upp nästan 1500 SEK för ett par. Jag har letat mycket och inte hittat några små blinker med rätt märkning för bil fram
  9. Solcellspark

    Behöver du mer el till Elviton ?
  10. Solcellspark

    Var det inte så att de som hade "follow-the-sun" hade är markant bättre dygns-effekt jämfört med fasta? Eller äter kostnaden för den extra komplexiteten upp vinsten?
  11. Jakes Lättviktsbygge, i trafik!

    Har haft ett något mystiskt startproblem sedan jag fick ihop motorn. Den har vägrat att synka när stiften sitter i (utan stift går det bra)! Men när jag kopplar på ett extra startbatteri så hoppar den igång snällt. Cammarna sitter numer helt rätt, de gamla dreven var slipade och jag tror att det blödde ut en hel del komp pga detta. Misstänker att batteriet inte orkar få tillräcklig snurr på motorn och att elsystemet svajjar.
  12. 2018-05-01, Bankörning Knutstorp

    Då får man hoppas att du är ensam på banan. :-)
  13. fläkt och kylare

    13" fläkt helt ny 800:- plus frakt . Hundkoja alu kylare med 9" fläkt nya bara provmonterade 650:- plus frakt Köpare står för frakten om det ska skickas .
  14. Tror tyvärr inte att jag vill riskera någon annans liv än mitt eget :-)
  15. Köpa rör?

    https://www.hydroscand.se/produkter/ror Har handlat några rör där till min Maxi bygge .
  16. Ursprungskontroll

    Amatörbyggt fordon: Behöver man skriva ett Tillverkarintyg eller har det ersatts av att man skickar in Identitetsbeviset som SFRO utfärdat? Jag hittar inget om Tillverkarintyg i anvisningarna till "Ansökan om ursprungskontroll": https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/blanketter/vag/fordon/201.045.pdf https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsimport-och-ursprungskontroll/egentillverkade-motorfordon/
  17. Köpa rör?

    Tack, men dyr frakt om man skall ha lite längre längder. Bor inte i närheten så det blir svårt att hämta.
  18. Köpa rör?

    Kolla stalbutik.se eller kontakta probend i veddige som är dom som driver stalbutik.se Skickat från min Moto G (4) via Tapatalk
  19. Köpa rör?

    Hej, Skall handla rör till ett lådbilsbygge. Var handlar man det nuförtiden? Areco tar 500 kr i "kvanitetstillägg" om man handlar 2-3 pipor. BE och Tibnor hänvisar till Areco, så det går inte att handla hos dem direkt. Tips i Malmöregionen?
  20. Kobolt Runabout mk1 (180417: Nu händer det saker)

    Nu händer det synliga saker i garaget. Bakspindlarna är punktade, så när som på två förstärkningsplattor i det övre "benet". Vi har haft en diskussion med vår SFRO-man angående toe-justering i bakvagnen. Vårt förslag (se tidigare inlägg) kan ge tendenser till caster-förändringar och han föreslog istället schimsning av lagerhållaren, ut vid spindeln, vid behov av justering. Vi kommer gå på det senare. Dels på grund av argumentet ovan, dels på grund av att det blir enklare konstruktions- och produktionsmässigt. Svetsning pågår. Använd jigg. Ser ut att passa... Dags för nästa spindel. Färdigpunktat. En lite plåtram. Hållare för länkarmsplatta (vid spindelled). Färdig jigg. Detalj.
  21. Solcellspark

    Hej, gnetar på med uppgraderingen av solarplant. Lite pillande med att få allting rakt. Syns väldigt tydligt om det blir snett eller lite vågor. Mvh Pär
  22. Eftersom det är LCCS som håller i själva arrangemanget, så tycker jag att du kontaktar banledningen via deras hemsida.
  23. kan man efteranmäla sig?
  24. Egen framspindel

    Ah. Då ska jag glo på lite bilder.
  25. Egen framspindel

    MNR är en Seven-tillverkare (tillverkare) i Storbritannien. https://mnrsportscars.com/
  26. Kommer någon med en orginal sjua lär den ju va besiktnings befriad. Men är nog mest intresserad av tolkningen Tror det kommer va svårt och godtyckligt station till station
  1. Load more activity
×