Jump to content

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Past hour
  2. Jörgen

    Caterham clone med B230FK

    är det på besikta vid LL? Priset var ju överkomligt.
  3. Yesterday
  4. martin_ts

    Nya Haynes boken av Chris Gibbs

    Hej! Det finns en bok kvar. Stor efterfrågan. Vill ha 400kr för den! /Martin
  5. guldgroda

    Nya Haynes boken av Chris Gibbs

    @martin_ts har du fortfarande boken till salu?
  6. vedde

    Bromsar bak Westfield / VW golf

    Tack, hade du Sierra hållare och passade de rakt av? Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
  7. Christer J

    7ul1us S7 med saabturbo

    Blir glad av att se just de där detaljerna fixas till. Hälsningar Christer Edit, fast jag vill se den korta spaken igen 😂
  8. Jörgen Granberg

    7ul1us S7 med saabturbo

    https://www.ebay.co.uk/itm/6M-U-type-Door-Rubber-Seal-Trim-Strip-Seal-Roll-for-Car-Motor-Truck-Van-UK/152992883483?hash=item239f16231b%3Ag%3A-ZQAAOSwRyda3GoK&_sacat=0&_nkw=rubber+u+trim+6m&_from=R40&rt=nc&_trksid=p2334524.m570.l1313.TR4.TRC1.A0.H0.Xrubber+u+trim+6m.TRS0 Exakt den där köpte jag. Den har en liten tejp på insidan på ena sidan så den fäster kanske lite bättre än de utan. Den passar inte på material tjockare än 3mm. Finns uppsjö av olika U-lister på ebay.co.uk om man söker på "rubber U trim"
  9. Jari

    Caterham clone med B230FK

    Efter lite inspirerande snack om T12BF under Kinnekulle, har jag idag varit i kontakt med tekniker på Besikta om hur jag skall gå tillväga för att få detta på min bil också. Det enda jag behövde göra är att få en ny registreringsbesiktning, kallad A2 för att få T12BF. Så nu är en ny registreringsbesiktning bokad till 13/9!! Kostar visserligen 1599kr, men det kan vara värt att slippa den årliga besiktningen!
  10. Vi (SFRO) har haft en del dialog med Transportstyrelsen om liknande byggen. Det är inte helt enkelt att reda ut men det finns några saker man kan slå fast; - En Z3 är så ny bil att den är krockprovad, ändrar man något som (kan) ändra bilens krockegenskaper, så faller formellt sett typgodkännandet, vilket betyder att det krävs en registreringsbesiktning (där man då behöver bevisa att bilen uppfyller gällande krav) - Om man bara tar bort yttre paneler och inte ändrar stommen bakom, så klassas det inte som ombyggt fordon (se dock kommentar nedan), utan ändrat fordon - Ändrat fordon har inga undantag från normala regler, vilket betyder att man behöver visa att man uppfyller kraven på krockprov. Det betyder i praktiken att man INTE kan få bilen godkänd som ändrat fordon (om man inte gör krockprover med mera). - Om man däremot i samband med ombyggnaden förändrar/förstärker stommen bakom, så kan det klassas som ombyggt fordon. Då får bilen undantag från regler om bland annat krockprov vilket gör att den går att godkänna - förutsatt att krav på belysning med mera uppfylls. Man kan diskutera om det är "rätt" att det inte klassas som ombyggt fordon om stommen inte ändras, eftersom man kan anse att definitionen för ombyggt fordon i aspekten "större del av stomme ELLER karosseri utbytts" uppfylls. Vill man chansa, kan man förstås göra det och eventuellt överklaga. När jag har diskuterat liknande projekt med kunder tidigare har vi kommit fram till att när stommen är "bar" som på bilden ovan, så är det oftast väldigt enkelt att göra förstärkningar så att det inte behöver bli diskussion om klassningen. Så det är min rekommendation. Gustaf
  11. stuff

    7ul1us S7 med saabturbo

    Snyggt! Var hittade du U-profilen att snygga upp kanten med? Den verkar mindre och smidigare än de "vanliga" som man klämmer dit
  12. Vem tillverkar, den såg ganska söt ut!
  13. Kanske inte helt rätt forum för frågan, men hittar inte några aktiva "kit car"-forum i Sverige? Vad är reglerna i Sverige för ett sånt här bygge? I praktiken har man bara bytt plåtpaneler i karossen på en BMW Z3 till plastpaneler med 60-tals-look. I UK besiktas den fortsatt som en Z3 som om inget hänt?
  14. Jörgen Granberg

    7ul1us S7 med saabturbo

    Dags för en liten uppdatering. I helgen var jag med goda vänner på ett övergivet militärflygfält. Fyra stora landningsbanor och en del mindre sträckor runt om fanns tillgängligt. Tyvärr var den stora banan täckt med grus men de andra banorna var i bra skick och ganska fria från grus. Ett bra tillfälle att lära känna sin sjua. Märkte ganska stor skillnad på hur den beter sig om man sitter själv eller har en passagerare med sig när man försöker ta en konbana i högre hastighet. Hade Toyo 888 på och det var nästan för bra grepp. Stor skillnad från de nästan blanka Nankang NS-2R som jag åkt runt med på vägen. Med de däcken har det börjat spinna väldigt lätt. Körde dragrace mot en Suzuki GSR600 (lånad bild) och det var helt jämt upp till 150km/h. Efter det så stack sjuan ifrån. Likadant i båda racen. Jag provade också att köra Suzukin som snabbast vilket var kul. Summering en mycket rolig dag. Jag har hållit på att fixa en del med växelspaken. Här är en bild på hur den var innan jag började modda höjden. Den färdiga spaken. Något högre. Självklart fick Lupus rätt och slagen blev låånga bara för att jag höjde spaken några centimeter. Byggde därför om spaken på undersidan så nu är slagen något kortare än innan jag började modifiera och en bekvämare höjd på spaken. Väldigt nöjd. Men det tog sin tid. Sattes inte direkt några hastighetsrekord när det tog flera timmar innan det var klart 🙂 Fyra nya Nankang NS-2R blev monterade igår. Blir spännande att se hur fyra nya kommer greppa. Det här hålet har kapats upp efter det att fronten lackades för att öka genomflödet av luft. Tyvärr lämnade det en olackad kant. Har funderat på hur jag skulle snygga till det. För att fixa kanten ovan så hittade jag en väldigt liten kantlist som ser ut som ett U och har en lite klisterremsa inne i U-et. Tycker det blev snyggt och förhoppningsvis sitter den kvar i fartvinden. Ingen stor operation men jag tycker att helhetsintrycket blir mycket högre om man fixar några av den här typen av saker. Ett litet paket med lack har hittat hem. Tänker blåsa på ny färg bakskärmarna som är hårt utsatta för stenskott. Det blir att ta tag i det här en regnig vecka framöver eller i vinter. Till sist. En bild på min och sambons nya matchande hjälmar.
  15. Last week
  16. martin_ts

    Eaton m45 kompressor

    Har en eaton m45 liggandes som var tänkt till min zetec motor. Används av bland annat mx5 åkare för att få lite mer effekt:) Enkel remdrivning. Inga oljeledningar medför enkel montering. Ca 14000mil 2000kr Finns i Borås /Martin
  17. martin_ts

    Zetec motor plug and play

    Säljer nu min Zetec motor som komplett paket. Plug and play. Kabelmatta och styrbox väldigt enkel inkoppling. Allt uppmärkt. Grenrör som passar i haynes roadster chassi. Luftfilter box Omgjort vattenrör och oljetråg för 7a Motorfästen Omgjord remdrivning vattenpump och generator för rwd Svänghjul, koppling och stödlager som passar mot typ9 växellåda Enklare blir det nog inte att montera en motor med insprutning. Går fint! Körde på Kinnekulle 1.04 - 1.05 tider med den här motorn i min haynes. Kan provköras innan demontering 5000kr Finns i Borås /Martin
  18. r Anders

    Sevenbygge Med Swiftmotor

    Nu har jag testat mina aerodynamiska utsvävningar på Kinnekulle. Det känns som att greppet fram har ökat, för styrningen känns inte lätt och flyter inte när jag kommer upp i fart. Om det är splittern & sidovingarna, eller gälarna som funkar bäst vet jag inte, bara att det fungerar 🙂
  19. sorin

    500 Maxi

    Det går framåt med Maxi bygget men inte så snabbt som jag hade velat . Att handla från England verkar vara som en lottery . Borde ha lärt mig nu när jag är på den tredje bygge men aldrig kul med oseriösa leverantörer . Väntar på avgassystemet från AB Performance som kommer bara med dåliga ursäkter hela tiden sen är det provstart . Elsystemet nästan klar , bara koppla in mätarna . Har valt att använda original systemet från Hondan och förlänga den . Kylsystem nästan klar den med . Bränsle systemet klart . Fick hjälp med att tillverka en catch tank på 3L som är kopplat till den stora tanken med AN 10 slang . Testade lite lexan rutor också . Två frågor till experterna på forumet . 1 : Expansionskärlet ska den kopplas in på varma eller kalla sidan ? 99,9% att det ska på kalla sidan men vill vara 100% säkert . 2 : Värme paketet . Inlopp från den varma sidan och utgång på den kalla eller ?
  20. Jag skulle vilja att alla som med på årets bankörning på Kinnekulle tar sig en liten funderare på upplägget vi hade på arrangemanget, alltså att vi körde ihop med Lotusklubben (LCCS). - Är detta något vi vill göra om nästa år eller vill vi gå tilbaka till att köra själva? - Ifall JA till köra ihop med LCCS igen, kan man förbättra på något sätt? Jag vill att ni kommer med era ärliga synpunkter, bankörningarna är ändå något som alla skall känna sig bekväma med. Alla ni andra som inte var med får givetvis komma med synpunkter också!
  21. Det var kul att så många kom på lördagkvällen, alltid kul att sitta och tjöta! Sedan blev vi inte mer än 12 bilar från klubben som körde på söndagen, men vi var bland dom snabbaste på banan iaf!! Jag personligen har lite städande av bil att göra, efter ett litet besök i sandfållan.
  22. Tack för en trevlig träff och sällskap! Jag rullade hemåt vid lunchtid, hade några mil att köra och lite att fixa med hemma. Kul att få se alla byggen, det andra är verkligen inte det andra likt, kul! Mvh Filip (han med Citroen GULF edition)
  23. jake

    Jakes Lättviktsbygge, i trafik!

    Får sammanfatta dagens övning på kinnikulle med 1 lyckande och 3 besvikelser. + bilen går mycket bättre med krängaren och överlag purrar den bra. - lådan krånglar, har sprungit läck igen (samma ställe)! Och det är ett elände att växla när man kommer upp i varv!😤 - batteriet stekte sig själv! 🙄 - Bilen är väldigt studsig över ojämnheter. Min misstanke är att det är för lite kompressiondämp och för mycket returdämp! Främst bak där den verkar ha gått på genomslagsgummit en del 🤔. Får bli en vinteranalys!
  24. XTR

    Nya Haynes boken av Chris Gibbs

    Nu har jag köpt boken och massa mer prylar från bagageluckor👍🏻 Kanondag på kullen och massa inspiration. Tack för alla trevliga samtal och tips🤟
  25. Marlboro-mannen

    Volvo 1031 bakaxel, mer trubbel...

    ja helt klart vill man få det rätt, blir ju ganska dyrt samt inget kul om man inte kan köra lite mellan allt mekande, om jag förstår det rätt så har min bil ingen klämhylsa(iaf kunde inte jag se någon), antar att den sitter innanför medbringaren inne i "huset" om man har en, iaf satt det ingen där när jag demontera, enbart "oljeplåten" som ska förhindra olja att pressas ut i packboxen, knepiga är ju att volvo's eget material inte nämner nåt om hylsa vid återmontering iaf inte i den verkstadsmanual(för 240/260)som jag hittade, se bifogade bilder såå.. om man då ska kolla rätt förspänning så blir det av med drivaxlar och mäta med typ "fiskevågs metod" som jag förstått ska funka för hobbymekar, eller köra på angivet moment enligt manual och hoppas på det bästa(?) jag ska inte köra mycket mer i år så får väl försöka ta kolla upp vad vridmomentet/förspänning verkligen är till vintern mvh k.
  26. XTR

    Nya Haynes boken av Chris Gibbs

    @guldgroda jag kör nog på pinton ändå, håller på som bäst att plocka ner donatorn. @martin_ts vad skall du ha för boken?
  27. martin_ts

    Insprutning

    Hej! Jag ska byta mitt under vintern. Jag har ett orginal eec V system. Allt onödigt är bortplockat och kabelmatta är i längd för en 7a. Väldigt enkelt att montera och motorn går perfekt! Kommer åka till Kinnekulle imorgon om du vill provköra! /Martin
  28. martin_ts

    Seat runner / glidskena

    Jag har några skenor. Tar med till Kinnekulle
  1. Load more activity
×